Forfalsket regning

Spørgsmål og svar bedes placeret i den af nedenstående kategorier som passer bedst.
Indlæg placeres kun i Diverse-kategorien hvis der ikke findes en anden passende kategori.
Der kan stilles generelle andelsbolig-spørgsmål til besvarelse af sitets øvrige brugere. Spørgsmål som kræver detaljeret indsigt i en konkret sag, kan ikke forventes besvaret.
Kig først om et lignende spørgsmål er besvaret i et af de over 12.000 indlæg der tidligere er skrevet.
BRUG GERNE SØGEFUNKTIONEN.

Forfalsket regning

Indlægaf ktotheabel » 2/09/2017 12:58

Hej

Min kæreste og jeg står i en situation hvor vi har købt en andelslejlighed og efterfølgende fundet ud af at sælger har forfalsket en regning på 200.000 på professionelle mandskabstimer i forbindelse med renovering af lejligheden. Han har i virkeligheden selv gået og istandsat lejligheden sammen med en kammerat. Denne regning er blevet fremvist til vuderingsmanden og derfor indgået som forbedringer. Vi føler os derfor snydt da vi har betalt for et professionelt arbejde men har modtaget et “gør det selv” projekt.

Jeg har 2 umiddelbare spørgsmål.

- I en situation hvor vi sælger andelen videre på et tidspunkt, vil vi så som sælger potentielt kunne hæfte for denne ugyldige regning, hvis de fremtidige købere kommer med indsigelser?

- Vi påtænker at anmelde ham til politiet og køre en civil retsag på ham samtidig, vil i også anbefale dette?
ktotheabel
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 2/09/2017 12:56

Re: Forfalsket regning

Indlægaf sfb » 13/09/2017 09:20

Hej.
Svaret er NEJ . Jeg ville ikke anbefale jer at starte en civil sag eller gå til politiet.
Det er som sådan ikke forbudt at lave gør det selv arbejde. I håndbogen eller hos ABF kan i se hvad gør det selv arbejde kan opgøres til og med i timeløn.
Hvis vuderingsmanden har godkendt dette er det ikke snyd .
venligst
sfb.
sfb
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 215
Tilmeldt: 6/01/2011 16:27
Geografisk sted: kerteminde

Re: Forfalsket regning

Indlægaf Sangeren » 1/03/2018 15:51

Men SFB

Nu kender jeg selvfølgelig ikke spørger og det egentlige spørgsmål til fulde, men tænker at det er interessant alligevel.

For mig lyder det som om der er forevist en egentlig håndværkerregning (som så er falsk) til vurderingsmanden, hvor timepriser vel så er de 4-700,-/time + moms håndværkere normalt tager, frem for det 185,-/time man i henhold til ABF kan få godtgjort for "Gør det selv"-arbejde (men selvfølgelig kun for det antal timer en håndværker ville have brugt på det samme arbejde).

Det er jo fuldt ud tilladt at få forbedringsværdien med ved et salg fra en håndværker faktura, hvis det ellers kan godkendes som forbedring. Hvis man har lavet det selv kan man dog kun få for materialer + de ca. 185,-/time (var det sidst jeg kiggede). Men hvad gør man så hvis sælger selv har lavet det, men har lavet en falsk faktura/selv har lavet en faktura med pålydende 495,-/time + moms for sine arbejdstimer, som vurderingsmanden godkender, eventuelt fordi vurderingsmanden ikke har fået oplyst at der er tale om "gør det selv"-arbejde? Hvad gør man... er det bestyrelsen, administrator, eller har vurderingsmanden eventuelt et økonomisk ansvar for ikke at have undersøgt det godt nok.

Man kan jo så diskutere om GDS er dårligere end proff-arbejde, specielt når håndværker-titler ikke er beskyttede andet end for VVS og EL. Synes at have set meget proff. arbejde udført væsentligt dårligere end GDS, og hvorfor skal det så være 3-4 gange så meget forbedringsværdi værd... men der er trods alt typisk en eller anden form for garanti ved proff. arbejde hvis de ellers stadigvæk eksisterer når det bliver nødvendigt at finde ud af det ;O) Og byggarantier er måske ikke altid så meget værd...
Sangeren
Elite Entusiast
Elite Entusiast
 
Indlæg: 74
Tilmeldt: 16/12/2015 12:00

Re: Forfalsket regning

Indlægaf tjkp » 2/03/2018 11:30

Det er svært at vurdere med det begrænset informations niveau og med kun en side af historien. En boligadvokat vil hurtigt kunne gennemskue situationen og give dig en vurdering.
Uagtet, så er du nødsaget til at have nogle flere oplysninger, f.eks er dem du har købt af selvstændige håndværker?

Næste gang så kan Køberrådgivning godt anbefales når man køber bolig også selvom det er en andelsbolig.
tjkp
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 2/03/2018 11:01


Tilbage til Diverse spørgsmål og svar om andelsboliger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 15 gæster

cron