Overtage andelslejlighed

Spørgsmål og svar bedes placeret i den af nedenstående kategorier som passer bedst.
Indlæg placeres kun i Diverse-kategorien hvis der ikke findes en anden passende kategori.
Der kan stilles generelle andelsbolig-spørgsmål til besvarelse af sitets øvrige brugere. Spørgsmål som kræver detaljeret indsigt i en konkret sag, kan ikke forventes besvaret.
Kig først om et lignende spørgsmål er besvaret i et af de over 12.000 indlæg der tidligere er skrevet.
BRUG GERNE SØGEFUNKTIONEN.

Overtage andelslejlighed

Indlægaf RikkeChristiansen » 22/05/2018 20:18

Hej,

Jeg ønsker at overtage min mors andelsbolig, da hun skal flytte og jeg gerne vil flytte hjemmefra.
Ejendommen tillader ikke fremleje, hvilket gør jeg ikke ved om det er muligt at overtage lejligheden.
Er det muligt at overdrage lånet hun har i lejligheden samt ejerskabet til mig?

Jeg håber i kan hjælpe :) tak
RikkeChristiansen
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 22/05/2018 20:13

Re: Overtage andelslejlighed

Indlægaf Sangeren » 24/05/2018 00:21

Hej Rikke

Jeg er ikke helt sikker på om du vil "flytte hjemmefra" ved at "smide mor ud", eller om du bor et andet sted og så gerne vil overtage din mors lejlighed.

Men man skal nok lige skille skidt fra kanel. Hvorvidt du kan overtage dit mors lån, er noget I må snakke med Jeres bank om og har ikke som sådan noget med foreningen at gøre.

Hvorvidt din mor må overdrage lejligheden til dig, så er reglerne typisk (se i din mors forenings vedtægter, typisk §18-21 om samlivsophør) at hvis i har boet som i 1-2 år, så kan hun overdrage andelen til dig uden nødvendigvis at lave et salg, men ved blot at informere bestyrelsen/administrator om at i ønsker dette og jeres navne selvfølgelig skal skiftes ud på andelsbeviset. Nogle bestyrelser og administratorer er ikke så bekendt med det, og kan derfor stå på hælene og sige i skal lave en normal overdragelse, hvor du køber lejligheden af din mor, på den måde som står beskrevet i vedtægterne. Dette er også den måde I skal gøre hvis du ikke har boet sammen med din mor i lejligheden. Ofte kan man dog få lov til at klare det økonomiske indbyrdes uden pengene for lejligheden først skal igenne foreningen.

Håber det hjalp lidt. Under alle omstændigheder tænker jeg at det er en god ide for Jer at tage en snak med Jeres bank om hvordan I lige skal klare den økonomiske del.
Sangeren
Elite Entusiast
Elite Entusiast
 
Indlæg: 74
Tilmeldt: 16/12/2015 12:00


Tilbage til Diverse spørgsmål og svar om andelsboliger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 14 gæster