Skattevæsenet anerkender ikke andelsboligforeningen

Spørgsmål og svar bedes placeret i den af nedenstående kategorier som passer bedst.
Indlæg placeres kun i Diverse-kategorien hvis der ikke findes en anden passende kategori.
Der kan stilles generelle andelsbolig-spørgsmål til besvarelse af sitets øvrige brugere. Spørgsmål som kræver detaljeret indsigt i en konkret sag, kan ikke forventes besvaret.
Kig først om et lignende spørgsmål er besvaret i et af de over 12.000 indlæg der tidligere er skrevet.
BRUG GERNE SØGEFUNKTIONEN.

Skattevæsenet anerkender ikke andelsboligforeningen

Indlægaf MarcM » 27/05/2004 19:53

Jeg bor i en andelsboligforening med 3 lejligheder. Vores vedtægter følger normalvedtægterne for andelsboligforeninger. Vi har ikke fradraget nogen renter i regnskabet. Men hverken Københavns skattevæsen eller skatteankenævnet vi anerkende os som en andelsboligforening men som en ejendom ejet i sameje??? Jeg undrer mig meget over hvordan skattevæsenet kan komme til den konklusion, og ved ikke hvordan vi kommer videre herfra. Hvordan i alverden skal man nu sælge sin lejliighed engang?
MarcM
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 27/05/2004 16:57

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 27/05/2004 21:03

Hvem står som ejer af ejendommen i tingbogen ?

Der kan stå "Andelsboligforeningen x"
eller der kan stå andelshavernes navne.

Hvis det sidste er gældende er der ikke tale om en andelsboligforening, men om sameje.

Der findes også andre varianter, hvor det kommer an på en konkret bedømmelse af indholdet af vedtægterne.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf MarcM » 10/06/2004 22:07

I skødet står der andelsboligforening
MarcM
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 27/05/2004 16:57

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 11/06/2004 21:45

Der findes små foreninger som boligretligt betragtes som andelsboligforeninger og skatteretligt betragtes som sameje.

Skattevæsenet bør give en forklaring på hvordan de er nået til resultatet.

Se eventuelt i ligningsvejledningen på toldskats hjemmeside.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg


Tilbage til Diverse spørgsmål og svar om andelsboliger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster