Kan andelsforening videre sende udgifter til andelshaver?

Spørgsmål og svar bedes placeret i den af nedenstående kategorier som passer bedst.
Indlæg placeres kun i Diverse-kategorien hvis der ikke findes en anden passende kategori.
Der kan stilles generelle andelsbolig-spørgsmål til besvarelse af sitets øvrige brugere. Spørgsmål som kræver detaljeret indsigt i en konkret sag, kan ikke forventes besvaret.
Kig først om et lignende spørgsmål er besvaret i et af de over 12.000 indlæg der tidligere er skrevet.
BRUG GERNE SØGEFUNKTIONEN.

Kan andelsforening videre sende udgifter til andelshaver?

Indlægaf Liebmann » 26/08/2018 01:03

Hej,

Jeg har købt en andelsbolig, som var rimelig forsømt, og derfor fik vi også ca. 20.000 i nedslag for nogle vurderingsrapporter. En af de ting vi fik nedslag på var, at der var brugt en ulovlig fuge ude i badeværelset.

Vi går i gang med at renovere lejligheden i midt april, der skal bl.a. rives et køkken ned, derudover skal vi lave en masse andre ting, da lejligheden virkelig trænger til det. Jeg arbejder som revisor, så vi har primært kun tid i weekenderne til at lave den. I slutningen er juni er vi næsten færdige med alle rum på nær køkken og badeværelset.

30/6-2018: Vi er gået i gang med at udskifte alle fuger i badeværelset, men har kun nået et lille stykke i den weekend.

3/7-2018: Køkkenet er blivet sat op, så vi har bestilt foreningens vvs’er til at tilslutte dvs. vand elementer i køkkenet, så det bliver gjort ordentligt.

4/7-2018: vi bliver kontaktet af bestyrelsesformanden, hun fortæller, at der er fundet et hul i vores badeværelsesgulv. Der er her tale om den ulovlige fuge, som vi ikke har nået at udskifte.
Det viser sig, at bestyrelsen har bestilt en vvs’er til at undersøge er gammelt problem med vand på kældergulvet. Så derfor har vvs’ern gået ind i vores lejlighed uden vi vidste noget om det, og har taget billeder af den ulovlige fuge, og derefter fundet ud af, at det tilsyneladende var her, at der kom vand igennem og ned på kældergulvet. Vvs’ern oplyser til bestyrelsesformanden, at der muligvis skal en murer til at lave det. Det er først her vi får af vide af bestyrelsesformanden fortæller, at man før vi købte lejligheden har haft problemerer, at der var fundet vand på kældergulvet.
Men fordi vi ikke har boet i lejligheden, så har vi heller ikke benyttet badet, derfor er der heller ikke fundet noget vand i kælderen mens vi har ejet andelsbeviset.

Bestyrelsen beder os få en murer til at tilse det, hvilket vi får gjort. I mellemtiden har vi selv udbedret fugen i hele badeværelset, og finder ud af, at det var via et vandrør, at der kom vand ned på kældergulvet. Forestil jer et badeværelsesgulv, hvor der er ført et vandrør igennem, når vandet fra bruseren ramte rørret, så løb vander via røret ned igennem gulvet og ned på kældergulvet.

Muren har nu tilset badeværelset og fortæller, at vi blot kan ligge en lille fuge på røret og så er det fint. Efter dette er gjort kommer der ikke længere vand på gulvet.

Mellem dette er vi officielt flyttet ind i lejligheden, og vi har ikke benytte badeværelset før fugen var lavet.

23/8-2018: nu får vi en mail fra administrator om, at vi skal betale for den vvs’er der har undersøgt hvor vandet i kælderen kom fra.

Jeg kan ikke se hvorfor, at vi skal betale for at bestyrelsen har sat denne undersøgelse igang, som vi ikke vidste noget om. Administrators begrundelse er, at fordi vi har fået fradrag for fugen, så skal vi betale for den undersøgelse, som var sat i gang af bestyrelsen.

Det skal nævnes, at vi ikke har været bekendt med at der var hul i fugen. Vi har heller ikke være bekendt med, at der har været fundet vand på kældergulvet før vi købte lejligheden. Vi har i god tro prioriterede vores fritid på, at få resten af lejligheden på plads før vi begyndte på badeværelset.

Mit spørgsmål er derfor om administrator og andelsforeningen kan sende denne regning videre til os?
Liebmann
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 26/08/2018 00:19

Re: Kan andelsforening videre sende udgifter til andelshaver

Indlægaf sfb » 26/08/2018 09:56

hej.
Svaret på jeres spørgsmål er et stort Nej !

Du skriver sådan //[u] Mit spørgsmål er derfor om administrator og andelsforeningen kan sende denne regning videre til os? //
Ja de kan da godt sende regningen til jeg , men i skal så sende den retur . Det er dem der har bestilt uden jeres viden så er det også dem der er betaleren.
Der findes mange sager omkring det, så fra deres siden er det kun en prøvelse for at se om i vil betale.
Men noget andet er at de har låst sig ind i jeres andel ? Som sådan er det ikke forbudt men i SKAL have det oplyst at de har fortaget sig denne handling og hvem og hvorfor der har været i jeres andel.
Da i ikke har deltaget eller godkendt dette, skal i under ingen omstændigheder betale deres regninger.
venligst
sfb.
sfb
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 215
Tilmeldt: 6/01/2011 16:27
Geografisk sted: kerteminde

Re: Kan andelsforening videre sende udgifter til andelshaver

Indlægaf Liebmann » 26/08/2018 16:28

sfb skrev:hej.
Svaret på jeres spørgsmål er et stort Nej !

Du skriver sådan //[u] Mit spørgsmål er derfor om administrator og andelsforeningen kan sende denne regning videre til os? //
Ja de kan da godt sende regningen til jeg , men i skal så sende den retur . Det er dem der har bestilt uden jeres viden så er det også dem der er betaleren.
Der findes mange sager omkring det, så fra deres siden er det kun en prøvelse for at se om i vil betale.
Men noget andet er at de har låst sig ind i jeres andel ? Som sådan er det ikke forbudt men i SKAL have det oplyst at de har fortaget sig denne handling og hvem og hvorfor der har været i jeres andel.
Da i ikke har deltaget eller godkendt dette, skal i under ingen omstændigheder betale deres regninger.
venligst
sfb.



Mange tak for svar, det skal lige nævnes, at den vvs regning de har sendt til os er addresseret andelsforeningen, og ikke os som person, administrator har valgt, at oplyse at vi blive opkrævet over boligafgiften for denne regning. Derudover så var det to vvs’er fra samme firma, ham som monterede vores køkken har derfor lykkede foreningens vvs’er ind, uden vi vidste det. jeg har nu efterhånden brugt ret lang tid på, at diskutere frem og tilbage med administrator. Hvad vil du foreslå jeg gør for at få dem til at droppe denne urimelige sag?

Med hensyn til at de ulovligt har været inde i vores lejlighed, så kan jeg forestille mig deres begrundelse ligger i, at de fortsat undersøger en gammel sag, men jeg tvivler på, at det er en god grund, da der jo ikke er tale om et akut problem længere, fordi man ikke har fundet vandet i kældergulvet efter vi har købt lejligheden?

Min næste handling var at tage fat i retshjælpen imorgen og måske få dem til at sende en mail.
Liebmann
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 26/08/2018 00:19

Re: Kan andelsforening videre sende udgifter til andelshaver

Indlægaf sfb » 27/08/2018 09:00

hejs.
Super god ide med retshjælpen.
Så ville jeg på næste generalforsamling tage ordet og stille skarpt på spørgsmål i denne sag. og så holde fast på at der bliver svaret.
venligst
sfb
sfb
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 215
Tilmeldt: 6/01/2011 16:27
Geografisk sted: kerteminde


Tilbage til Diverse spørgsmål og svar om andelsboliger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster