Korrupt bestyrelse, hvad stiller jeg op

Spørgsmål og svar bedes placeret i den af nedenstående kategorier som passer bedst.
Indlæg placeres kun i Diverse-kategorien hvis der ikke findes en anden passende kategori.
Der kan stilles generelle andelsbolig-spørgsmål til besvarelse af sitets øvrige brugere. Spørgsmål som kræver detaljeret indsigt i en konkret sag, kan ikke forventes besvaret.
Kig først om et lignende spørgsmål er besvaret i et af de over 12.000 indlæg der tidligere er skrevet.
BRUG GERNE SØGEFUNKTIONEN.

Korrupt bestyrelse, hvad stiller jeg op

Indlægaf bloktilskuddet » 21/07/2004 21:01

I forbindelse med salg af en billig og atraktiv andelslejlighed i det indre København er jeg kommet på kant med bestyrelsen i foreningen.

Tvisten skyldes flere årsager herunder:

1. Andelskronen holdes kunstigt nede vha. store fiktive økonomiske tilsidesættelser i regnskabet til vedligeholdelsesprojekter, som ikke eksisterer.

2. Ventelister, som ikke offentliggøres og respekteres. Det er udelukkende bestyrelsens familie som kommer i betragtning ved fraflytninger med mindre det sker ved bytning – hvilket i øvrigt er i strid med vores vedtægter.

3. Ved min snarlige fraflytning og efterfølgende salg, som skal ske til en af bestyrelsesmedlemmernes børn, ønsker dennes far selv at deltage i vurderingen selvom den åbenlyse inhabilitet. Vurderingen skal ledes af en udefra kommende vurderingsmand, hvis relationer til bestyrelsen jeg ikke kender .

Jeg har naturligvis et ønske om en fair behandling i forbindelse med vurderingen og salget. Hvad er jeres anbefalinger ? indmeldelse i LLO eller ? Jeg er meget usikker på hvad jeg skal stille op mod ”overmageten”

På forhånd tak for hjælpen
bloktilskuddet
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 21/07/2004 20:36

Indlægaf Repo » 22/07/2004 08:48

1. Hensættelserne er ofte velbegrundede, da det eksempelvis kan være til fremtidig vedligeholdelse, som ellers ville medføre fald i andelskronen, da større arbejder medfører driftsunderskud. Hensættelserne bør naturligvis kun svare til de behov foreningen har. Ellers er regnskabet ikke retvisende. Hvis målet alene er at holde andelskronen nede, kan man jo blot vedtage en lavere andelskrone.
Jeg går ud fra, at du har været med til at godkende regnskab og budget på en generalforsamling, hvor posterne har været behandlet.

2. Er der ikke regler for ventelister i vedtægterne? Hvis bestyrelsen ikke frivilligt vil fremlægge listerne, bør en generalforsamling bede om det.

3. Det er jo et stort problem, hvis bestyrelsesmedlemmet ikke selv kan se inhabiliteten, men igen det må være en generalforsamling som behandler spørgsmålet, da du jo sandsynligvis ikke har samme mening som bestyrelsen.
Repo
Repo
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 108
Tilmeldt: 8/07/2004 14:12
Geografisk sted: København

Indlægaf bloktilskuddet » 22/07/2004 09:44

Hej repo,

Tak for dine hurtige kommentarer!

1. Jeg kan nemt se det fornuftige i hensættelser og en deraf kontrolleret andelskrone. Men størrelsen af vores hensættelse er ikke rimelig sammenlignet med foreningens størrelse og stand.

Samtidig følges hensættelserne (til senere vedligeholdelse) ikke op af en reel opsparing hvorved der udelukkende er tale om "funny money" som flyttes uden om balancen og derved beregningen af andelskronen.

2. Korrekt, det burde jeg bestemt have foretaget tidligere

3. Ja.. det er fint men fraflytning sker snart og derfor inden næste generalforsamling. Jeg tvivler på at der er opbakning til en ekstra ordinær med baggrund i medlemmernes personlige relationer.
bloktilskuddet
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 21/07/2004 20:36


Tilbage til Diverse spørgsmål og svar om andelsboliger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster

cron