Oprettelse af særejedokument for ejerskab til andelsbolig

Spørgsmål og svar bedes placeret i den af nedenstående kategorier som passer bedst.
Indlæg placeres kun i Diverse-kategorien hvis der ikke findes en anden passende kategori.
Der kan stilles generelle andelsbolig-spørgsmål til besvarelse af sitets øvrige brugere. Spørgsmål som kræver detaljeret indsigt i en konkret sag, kan ikke forventes besvaret.
Kig først om et lignende spørgsmål er besvaret i et af de over 12.000 indlæg der tidligere er skrevet.
BRUG GERNE SØGEFUNKTIONEN.

Oprettelse af særejedokument for ejerskab til andelsbolig

Indlægaf T » 26/07/2004 12:28

Vedrørende særejestaus (juridisk særejedokument) i forhold til vedtægternes bestemmelser for overtagelse af en andelsbolig og lejelovensbestemmelser.


Jeg har en andelsbolig og vil gerne flytte sammen med en kæreste ( altså to folkeregisteradresse i samme bolig). Jeg har ladet mig fortælle at hvis man bor sammen som et par i mere end to år betragtes vi som samboende.

Sp 1. Har den samboende part krav på halvdelen af en indskudsværdistigning, forudsat vedkommende er registreret med folkeregisteradresse i andelsboligen i mere end 2 år?

Ifølge vedtægterne kan andelsboligen overdrages til familiemedlemer som har første prioritet.



Sp 2. Med et særejedokument i hånden har jeg så 100% rådighed og krav på ejerskab af min andelsbolig uanset om den samboende part har boet i den i mere end 2 år?

eller

Har den samboende part til enhver tid efter 2 år (ifølge lejeloven) krav på den halve værdistigning selvom jeg har et særejedokument?

Sp 3. Kan jeg med et særejedokument 100% bestemme over hvem der skal have min andelslejlighed (familiemedlemer ifølge vedtægterne) eller har samboende part første prioritet, når hun har boet i lejligheden i 2 eller flere år?

Sp. 4 Jeg har tænkt mig at oprette et juridisk særejedokument for at bevare mine ejerrettigheder til min andelsbolig hos en advokat. Er det en god idé eller er der en anden metode til, at jeg kan sikre min andel i andelsboligforeningen, hvis nu forholdet til samboende ikke holder?

mvh T
T
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 7/07/2004 12:20

Indlægaf LHK » 26/07/2004 20:15

Spørgsmål 1.
Du ejer en andel af foreningens formue og har beboelsesret til din andelsbolig, men du ejer ikke boligen som sådan. Din samlever bliver kun medejer af andelen, såfremt du får hende skrevet på andelsbeviset. Hun bliver altså ikke berettiget til en del af eventuelle værdistigninger i andelskronen eller deslige, bare fordi hun bor sammen med dig i mere end 2 år.

Spørgsmål 2.
Mht. om hun har fortrinsret til køb efter de 2 år, så er det muligt, at der i jeres vedtægter står anført, at du fortrinsvis kan sælge til hende og derefter prioriteres familiemedlemmer, derefter evt. intern venteliste ifølge anciennitet, derefter ekstern venteliste efter anciennitet osv. For den del der angår din ret til at sælge til samboende eller familiemedlemmer, så gælder det ikke, at de kan kræve at købe boligen ved salg, men at du kan vælge, at sælge til dem. Ellers skulle jeres vedtægter i hvert fald afvige fra de gængse temmelig meget.

Spørgsmål 3.
Glem alt om det særejedokument. Du har ret til at sælge din bolig, som foreningens vedtægter bestemmer det. Hun betragtes ikke som et familiemedlem, selvom I er samboende.

Spørgsmål 4.
Igen, glem det særejedokument. Din andel er din uanset, at I bor sammen i længere tid.
LHK
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: 17/07/2004 22:05


Tilbage til Diverse spørgsmål og svar om andelsboliger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster

cron