moderniseringsydelse

Spørgsmål og svar bedes placeret i den af nedenstående kategorier som passer bedst.
Indlæg placeres kun i Diverse-kategorien hvis der ikke findes en anden passende kategori.
Der kan stilles generelle andelsbolig-spørgsmål til besvarelse af sitets øvrige brugere. Spørgsmål som kræver detaljeret indsigt i en konkret sag, kan ikke forventes besvaret.
Kig først om et lignende spørgsmål er besvaret i et af de over 12.000 indlæg der tidligere er skrevet.
BRUG GERNE SØGEFUNKTIONEN.

moderniseringsydelse

Indlægaf cielo » 31/01/2005 13:56

Jeg bor i en nystiftet andelsbolig, som før var lejelejligheder. Jeg betaler boligafgift, som er beregnet efter fordelingstal, men herudover betaler jeg ca. 1000 kr om måneden til moderniseringsydelse. Dette beløb dækker over en modernisering på køkkenet lavet i 1980. Dette køkken eksistere ikke længere, da jeg for dels egen regning dels vedligeholdelseskonto, måtte finansere et nyt køkken, da det daværende var ubrugeligt. Det hang bla. 10 cm. ud fra væggen, og var så beskidt at grundrens ikke kunne tage det.
Det er forskelligt hvor meget hver andel betaler i moderniseringsydelse - nogen betaler ikke noget og mit beløb ligger i den høje ende. Nogen betaler det fordi de har fået lavet badeværelse - hvilket er en reel værdiforøgelse (der er fx ikke badeværelse i min lejelighed). Jeg har spurgt formanden, om jeg ikke kunne købe gælden ud, da det ville blive væsentligt billigere for mig, men han siger, at foreningen ikke har råd til det, da pengene bliver brugt til at betale foreningens samlede gæld ned. Til gængæld må køber, hvis jeg sælger min lejelighed betale gælden, hvilket vil sige, at han ville sidde meget billigere end mig. Jeg finder det hele meget urimeligt. Kan det virkelig være lovligt?
cielo
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 30/01/2005 14:54

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 31/01/2005 18:28

I sådan en situation må man prøve at finde den mest rimelige løsning. Andelsboligloven indeholder ingen regler om dette.
Lejeforhøjelser beregnes sædvanligvis på grundlag af ydelsen på et 20-årigt realkreditlån og en rimelig løsning kunne derfor være at moderniseringstillægget bortfaldt efter 20 år. En anden løsning kunne være at nedskrive dit moderniseringstillæg over en årrække. Modsat kunne der argumenteres for at du skulle have fortsat med at betale moderniseringstillægget til evig tid hvis du var fortsat som lejer. Den der var rådgiver ved stiftelsen burde have fundet en mere rimelig løsning, end blot at lade tillægget fortsætte.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf cielo » 1/02/2005 12:18

Vil det sige, at jeg ikke kan gøre noget andet at sælge min lejlighed - så kan den næste andelshaver i det mindste få en rimelig husleje? Kan man gå i retten med dette, selvom der ikke er lovgivning på området? Havde det indgået som en del af boligafgiften, ville jeg i det mindste blive kompenseret, hvis andelskronen steg. Og fik jeg lov til at betale gælden, kunne jeg få fradrag for mine renter. Jeg forstår stadig ikke hvordan det kan være tilladt, når det beløb jeg betaler langt overstiger de udgifter der var i sin tid.
cielo
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 30/01/2005 14:54

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 1/02/2005 16:50

Der er indgået en (dårlig) aftale ved foreningens stiftelse, og det er derfor ikke direkte ulovligt. Jeg foreslår at du til førstkommende generalforsamling stiller forslag om afvikling af forbedringstillæggene.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg


Tilbage til Diverse spørgsmål og svar om andelsboliger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster