skader lavet af tidligere ejer af boligen

Spørgsmål og svar bedes placeret i den af nedenstående kategorier som passer bedst.
Indlæg placeres kun i Diverse-kategorien hvis der ikke findes en anden passende kategori.
Der kan stilles generelle andelsbolig-spørgsmål til besvarelse af sitets øvrige brugere. Spørgsmål som kræver detaljeret indsigt i en konkret sag, kan ikke forventes besvaret.
Kig først om et lignende spørgsmål er besvaret i et af de over 12.000 indlæg der tidligere er skrevet.
BRUG GERNE SØGEFUNKTIONEN.

skader lavet af tidligere ejer af boligen

Indlægaf silversmurf » 10/04/2005 16:40

Vi er ved at sælge vores lejlighed, og den bliver derfor vurderet. Vurderingsmanden finder flere fejl. bl.a. nogle gulvbrædder som skal skiftes. Vi forklarer, at disse var i samme stand, da vi overtog lejligheden for ca. 5 år siden, gulvet er blevet slidt pga. en kontorstol uden underlag. Nu bruges værelset som børneværelse og de rer ingen kontorstol.

Ligeledes er der en kontakt, iflg. elektrikeren skal skiftes, da den er "brændt over", og derfor er svær at trykke på.

ydermere er der et ulovligt nedsænket loft.

Fælles for alle fejlene er, at de var der da vi overtog lejligheden, men ikke fremgik af salgsaftaler eller lignende. Vi opdager derfor først nu fejlene, og føler os ærlig talt temmelig snydt over at det er os, som kommer til at hænge på den, da vi jo har købt lejligheden i den tro, at alt var iorden.

Da vi overtog lejligheden var det bestyrelsen som selv stod for vurderingen af lejlighederne, nu har foreningen hyret en vurderingsmand. Jeg synes at det er urimeligt, at vi kan straffes for noget vi ikke har været vidende om. Da vi købte lejligheden, fremgik det ikke af salgsaftealen at gulvet eller stikkontakten skulle skiftes. Ej heller at loftet var ulovligt. Det eneste der dengang stod i aftalen var, at køber var opmærksom på et ulovligt træloft, hvilket vi accepterede, og snerehen fjernede.

Mine spørgsmål er:
1. Er det mig som sælger der skal betale for disse mangler, da det jo faktisk er bestyrelsen som ikke har gjorde deres arbejde ordentligt, da jeg overtog lejligheden?

2. Er en bestyrelse ikke forpligtet på at følge alm. regler for salg af boliger, og dermed ansvarlige for de fejl og mangler de laver?

3. Hvad er mulighederne for at drage bestyrelsen til ansvar ?

silversmurf
silversmurf
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 10/04/2005 16:19

Indlægaf HansL » 13/04/2005 00:13

Hvis en lejlighed har mangler, når den sælges, skal der gives nedslag i prisen, som svarer til hvad det koster at udbedre manglerne. Hvis der ikke gives nedslag, vil det sige at lejligheden sælges til overpris, hvilket ikke er lovligt. Hvis man køber til overpris, skal man rette krav til sælger hurtigst muligt og senest 6 måneder efter overtagelsen. Man har selv pligt til, som køber, at gennemgå lejligheden for at sikre sig, at der ikke er mangler.

I mange små foreninger består bestyrelsen af "almindelige" mennesker uden byggeteknisk indsigt, og I kan derfor ikke forvente at bestyrelsen kan opdage de fejl I nævner, og med mindre bestyrelsen har handlet decideret svigagtigt, kan I ikke hente noget her. Så jeg vil vurdere, at I har en ret dårlig sag. Desværre.
Venlig hilsen
HansL
HansL
Moderator
Moderator
 
Indlæg: 238
Tilmeldt: 19/03/2004 17:18
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlægaf ravn » 14/07/2005 10:06

Vi har i går underskrevet en købsaftale om at overtage en anden lejlighed i den andelsboligforening, vi bor i. Det er foreningen, der står som sælger, da den hidltil har været lejet ud. Lejligheden er i meget dårlig stand, men der har ikke været nogen vurdering af den. Før vi underskrev, aftalte vi, at en dryppende radiator skulle udskiftes (hvilket er sket, men den nye er sat dårligt op), og at vi skulle have 6000 kr i kompensation til nyt køkkenbord og vask.

Nu har vi opdaget, at murværket er løst over køkkenvinduet, tilsyneladende som følge af en revne i ydermuren. Administrator og bestyrelsesformand afviser at gøre noget ved det (og at se på det), men har tilbudt, at vi kan fortryde købet i dag.

Men hvordan kan vi gøre krav gældende, når det er bestyrelsen selv, der står som sælger? Kan vi selv finde og betale en vurderingsmand, nu når vi har købt?

Venlig hilsen

Usikre købere
ravn
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 14/07/2005 09:12
Geografisk sted: københavn

Indlægaf christian K » 14/07/2005 16:22

Kig i vedtægterne omkring hvad der står om salg, der står garanteret et eller andet om hvordan i kan gøre indsigelser mod mangler. Og lige en ting i skal være opmærksom på og det er om det kun er jer der har skrevet under på salgsaftalen, eller om bestyrelsen også har, for hvis de ikke har kan de aflyse salget uden videre. Så hvis de ikke har skrevet under skal i lige vurdere om i tør tage kampen op
christian K
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 156
Tilmeldt: 7/04/2005 23:19


Tilbage til Diverse spørgsmål og svar om andelsboliger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster