De nye andelslejligheder på islands brygge

Spørgsmål og svar bedes placeret i den af nedenstående kategorier som passer bedst.
Indlæg placeres kun i Diverse-kategorien hvis der ikke findes en anden passende kategori.
Der kan stilles generelle andelsbolig-spørgsmål til besvarelse af sitets øvrige brugere. Spørgsmål som kræver detaljeret indsigt i en konkret sag, kan ikke forventes besvaret.
Kig først om et lignende spørgsmål er besvaret i et af de over 12.000 indlæg der tidligere er skrevet.
BRUG GERNE SØGEFUNKTIONEN.

De nye andelslejligheder på islands brygge

Indlægaf vb » 19/04/2005 20:02

Jeg har fået tilbudt en andelslejlighed på Islands Brygge, som er ved at blive bygget og er færdig i september. Sælgeren har sagt, at han vil vente med at sælge lejligheden til mig til efter der har været generalforsamling. Dette med henblik på om andelsværdien stiger. Jeg har læst, at andelsboligerne i København er steget i værdi med op til 55% i forhold til den offentlige vurdering fra 2004. Gælder det også for de nye lejligheder, der er ved at blive bygget færdig på Islands Brygge, selvom ingen er flyttet ind i dem? Jeg tænker især på den ejendom, som jeg har fået et tilbud om at købe en lejlighed i?
vb
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 18/04/2005 19:51

Indlægaf 4ndelshaveren » 19/04/2005 20:33

Nej. Det er kun eksisterende andelsboliger som har nedbragt gælden der er steget. Det skyldes at den offentlige vurdering ikke har været tilpasset den nye markedssituation med stigende priser. Stigningen på op til 55 pct. er jo sket siden sidste vurdering og det er nogle år siden. Nybyggede andelsboliger er dyrere end ejerlejligheder hvis man regner alt ud (indskud + husleje). Så hvis der kan komme en yderligere stigning i indskud og husleje til generalforsamlingen vil din andel blive meget kostbar at sidde i. Og regn yderligere med kæmpehuslejestigning hvis renten stiger fra det nuværende rekordlave niveau til 1-2 pctpoint mere. De nybyggede andelsboliger er typisk finansieret ved rentetilpasningslån eller afdragsfrie lån, som er meget følsomme og sårbare for renteændringer. Det er ikke usandsynligt at renten stiger med 3-4 pctpoint indenfor 5 år. Så bliver det for alvor rigtig farligt at have købt nyt..
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf Ditlev » 4/06/2005 21:40

Jeg bor selv i en nybygget andel på Islands Brygge. En ting er sikkert. Du skal ikke regne med den boligudgift, der står i prospektet, men ca lægge 10% oveni. Det er simpelthen svindel og humbug. Når det så er sagt er priserne på nybyggeri ofte lavere end eksisterende ejerlejligheder, der virkelig har mistet jordforbindelsen.

Antallet af mangler og byggesjusk er en hel historie for sig selv, men kvarteret med Amager Fælled lige om hjørnet er det hele værd. Da andelsforeningen jo selv kan bestemme lånesammensætningen kan man ikke generelt sige, at ydelsen vil stige, mod en lille stigning i ydelsen kan vi nu grundet de forsat faldende renter nu lægge over i 4 eller 3% fastforrentet, så det er altså langt fra alle foreninger der er på flex. (hvilket jeg iøvrigt ikke tror er helt tosset at være det næste års tid.)

Min samlede husleje er 6000 kr. inkl. hele pivetøjet og vi stiger nok til 6500, hvis de nye lån går igennem GF. Ikke en helt urimmelig ydelse, men ok, jeg har også lagt indskuddet kontant.

Som sagt er her virkelig vidunderligt herude, du vil ikke fortryde det, og jeg er sikker på at andelskronen nok skal kravle op ad.
Ditlev
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 2/02/2005 12:20


Tilbage til Diverse spørgsmål og svar om andelsboliger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster

cron