Hvor mange medlemmre har abf-rep ?

Spørgsmål og svar bedes placeret i den af nedenstående kategorier som passer bedst.
Indlæg placeres kun i Diverse-kategorien hvis der ikke findes en anden passende kategori.
Der kan stilles generelle andelsbolig-spørgsmål til besvarelse af sitets øvrige brugere. Spørgsmål som kræver detaljeret indsigt i en konkret sag, kan ikke forventes besvaret.
Kig først om et lignende spørgsmål er besvaret i et af de over 12.000 indlæg der tidligere er skrevet.
BRUG GERNE SØGEFUNKTIONEN.

Hvor mange medlemmre har abf-rep ?

Indlægaf pm » 5/05/2005 09:56

I den offentlige debat ses abf-rep som en aktiv deltager... jeg kunne godt taenke mig at vide hvor mange af de ca. 180.000 andelshavere der pt er i DK de egentlig har som medlemmer... ?

PM
pm
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 199
Tilmeldt: 17/03/2005 18:07
Geografisk sted: København

Indlægaf Peter » 5/05/2005 20:11

Så vidt jeg ved, bruger ABF ikke personligt medlemsskab, men foreningsmedlemsskab. Hvis er flertal i en forening ønsker at være medlem af ABF, er det derfor ikke det samme som at ABF reelt repræsenterer alle foreningens medlemmer.

Ud fra de udmeldinger, ABF er kommet med, virker det ret åbenlyst, at ABF primært repræsenterer de mere "røde" andelshavere - eller deres bestyrelser. Her tænker jeg på, at ABF generelt ikke bryder sig om, hvis andelshaverne frit kunne råde over deres egne andele.

ABF har f.eks. været modstander af, at andelshavere helt frit kunne belåne deres andele. ABF mener heller ikke, at andelshavere frit skal kunne indgå aftale om salg af deres andele.

Det er ret åbenlyst, at ABF ikke varetager andelshavernes økonomiske interesser - men snarere nogle politiske interesser til gavn for dem, der ikke er andelshavere. Derfor er det måske heller ikke så sært, at der er mange foreninger, der ikke ønsker at være medlem.
Peter
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 328
Tilmeldt: 15/02/2005 13:20

Indlægaf pm » 6/05/2005 09:32

Hej Peter - tak for svaret - (skriver fra et tastatur uden danske bogstaver ) og jeg giver dig helt ret i at AFB ikke umiddelbart er aktive til fordel for de nuvaerende andelshavere. Eksemplet med modstanden mod saavel belaaning af andele, saavel som frit salg er naermest klassiske i ABF regi, og fremgaar tydeligt af deres hjemmeside. At de saa aabentlyst ikke bliver hoert er tydeligt - deres oplaeg til pantsaetningsforslaget var markant imod og dette er just gennemfoert. De fokuserer udelukkende paa de negative effekter - eksempelvis har vaerdistigningerne paa andelsboligerne senest den effekt at der nu er en oekonomisk gulerod for at flytte fra en stor lejlighed til en mindre, hvilket vil medfoere en langt bedre udnyttelse af andelskvadratmeterne...

Jeg tager deres holdninger som udtryk for at de ikke er fulgt med tiden og er maaske et spoergsmaal om personerne i "toppen". De har nogle udmaerkede praktiske kurser og lovarbejde, men mon ikke tiden er inde for et alternativ til ABF.

Jeg selv oplever det som om der virkelig er "groede" i mange af de gamle andelsforeninger - eksempelvis kender jeg til 12 foreninger der i mange aar har haft indaedt modstand i bestyrelserne mod valuarvurdering og de er alle indenfor det sidste halve aar overgaaet til valuraren....

De bedste hilsner

PM
pm
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 199
Tilmeldt: 17/03/2005 18:07
Geografisk sted: København

Indlægaf PeterLib » 24/08/2005 22:34

Jeg synes faktisk der er behov for en forening, som er et reelt alternativ til ABF - en forening, som går ind for fri prisdannelse for andelsboliger eller alternativt for muligheden for konvertering til ejerlejligheder. Sådan en forening savnes.
PeterLib
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 245
Tilmeldt: 24/08/2005 22:22
Geografisk sted: København


Tilbage til Diverse spørgsmål og svar om andelsboliger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster

cron