Arbejds weekend

Her kan du stille generelle spørgsmål om ejerlejligheder og ejerforeninger til besvarelse af sitets øvrige brugere. Spørgsmål som kræver detaljeret indsigt i en konkret sag, kan ikke forventes besvaret.

Arbejds weekend

Indlægaf Tony Andersen » 22/10/2005 13:37

Vi har i vores andelsboligforening en regel om at man skal betale 200kr. ved fravær i arbejds weekend. Hvilket jeg syntes er OK. Da det altid er de samme der dukker op. Nu snakker bestyrelsen om en forhøjelse til 500kr. Så er det, at jeg godt kunne tænke mig at vide om der er nogle regler/love omkring dette.

Venligst Tony Andersen
Tony Andersen
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 22/10/2005 13:29

Indlægaf Korkia » 22/10/2005 15:30

Tror i bund og grundt, at det med bøder er en dårlig idé, hvis i ikke har skrevet det specifikt ind i jeres vedtægter, så har i ingen lovhjemmel til at indkræve den bøde i giver for udeblivelse. Skulle det på et tidspunkt ende med, at i vil ekskludere en andelshaver pågrund af manglende betaling, så har i som bestyrelse en rigtig dårlig sag.

Måske skulle i vende det om på hovedet og istedet belønne dem som dukker op med en rabat på deres andels afgift i en bestemt månded, f.eks december. På denne måde føler dem som hjælper også at de får mere ud af at hjælpe. De hjælpe jo trods alt med at holde udgifterne nede, så pengene de får i rabat tjener sig selv hjem.

Om det er 200 eller 500 kr, tror jeg ikke gøre den store forskel, men jeg kunne tage fejl, så jeg ser frem til at høre hvad i finder frem til

Hilsen
Rasmus
Korkia
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 132
Tilmeldt: 14/03/2005 00:55

Indlægaf Løvendahl » 8/06/2008 13:39

Det er ulovligt at tage nogen form for gebyr medmindre det er vedtaget på en generalforsamlingen, og ordret står i vedtægterne.

Jeg ville ALDRIG betale nogen form for gebyr, som en bestyrelse vilkårligt har fundet på, bestyrelsen burde selv få en dummebøde!

[font=Comic Sans MS]En lille historie fra min fortid.[/font]

Jeg var engang med i en almen boligforenings bestyrelse, og i forbindelse med planlæggelsen af en arbejdsweekend vedtog et flertal i bestyrelsen, at dem som ikke møder op skal betale 100,- i bøde. Thi det var mange penge dengang.
Jeg påpegede at det var et ulovligt gebyr, som ikke fremgår af vedtægterne, og hvis forslaget blev vedtaget og ført ud i livet, ønskede jeg ikke at være del af bestyrelsen.
Forslaget blev vedtaget, og jeg trak mig ud af denne verdensfjerne bestyrelse. Forslaget var meget upopulært, og hvor end bestyrelsen efterfølgende vendte og drejede sig kunne den høre Fenrisulven glamme. Og da jeg ved næste generalforsamling stillede op, blev jeg valgt til formand uden modkandidater.

Nu havde jeg magten til at vise, at en arbejdsweekend ikke er en sur pligt, som en bonus man fik af systemet efter en 60 timers arbejdsuge i et kommunistisk arbejdskollektiv i det tidligere DDR.

Et fællesrum skulle renoveres, males mm. Jeg indhentede tilbud fra håndværkere, og det ville koste ca. 30.000 at få dem til at udføre opgaven (det var arbejdslønnen som kostede).

Vi købte selv materialerne for ca. 5.000,-, hængte plakater op, hvor beboere kunne tilmelde sig på et hold og komme arbejde nogle timer i løbet af dagen. Der var superlægger forplejning fra gry til kvæld med alt i drikkevarer, madvarer osv.
Og da vi var færdige lørdag aften, holdt vi en fest, som er Valhalla værdig, med mad udefra, alt ad. libitum osv. Vi brugte godt 10.000,- på beboerne, med havde samtidigt sparret halvdelen (ca.15.000,- i alt), hvis vi skulle have brugt en maler.

Betingelsen for at være med i festen er jo, at bare én fra husstanden giver et lille nap med i løbet af dagen. Og det, at vi annoncerede om fællesfesten og dens overdådighed betød, at alle som havde mulighed herfor ville være med. Festen var fantastisk.

Tænk, at man kan blive populær på at afholde arbejdsweekend!

De bedste hilsner

Løvendahl
Brugeravatar
Løvendahl
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 9/11/2007 01:55


Tilbage til Spørgsmål og svar om ejerlejligheder

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst