Boligsikring i lejebolig. Hvor meget?

Her kan du stille generelle spørgsmål om ejerlejligheder og ejerforeninger til besvarelse af sitets øvrige brugere. Spørgsmål som kræver detaljeret indsigt i en konkret sag, kan ikke forventes besvaret.

Boligsikring i lejebolig. Hvor meget?

Indlægaf PWH » 31/01/2004 20:59

Jeg sidder nu i den situation at jeg muligvis kan leje en lejlighed, og ville derfor meget gerne se hvor meget man kunne forvente i boligsikring.
Det drejer sig om en 2-værelses på 58 kvm, lejet af to studerende på SU. Den månedlige leje forventes at ligge på 5000 kr/mdr., og oveni dette kommer udgifter til el, vang og varme.

Jeg har prøvet at læse pjecen på nettet, men synes det er svært at gennemskue de forskellige regler.

Jeg var specielt i tvivl om at det kunne passe at man som to voksne uden børn maksimalt kan modtage 15% af huslejen i boligsikring, dvs. 750 kr/md?

Er meget i vildrede, og skal muligvis se på lejligheden imorgen, så hurtige svar bliver selvfølgelig værdsat. :smile16:

På forhånd tak...
PWH
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 31/01/2004 20:41

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 1/02/2004 03:20

Hvis din husleje er væsentlig højere end, hvad der normalt betales for tilsvarende lejligheder, kan kommunen nedsætte boligsikringen til et lavere beløb. Kommunen kan også indbringe lejens størrelse for huslejenævn eller boligret. Det er derfor kun kommunen som kan svare konkret på spørgsmålet om boligstøttens størrelse.

En leje på 5.000 kr. pr. måned lyder ikke lovligt.
Du kan læse om lejens størrelse på http://www.ejdadm-ja.dk/udlejning.htm
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf PWH » 1/02/2004 11:30

1000 tak for det hurtige svar, og linket til den anden side!
Det er godt når man føler man kan få noget hurtig og konstruktiv hjælp.

Jeg kan godt se at lejen umiddelbart kan virke høj, men området taget i betragtning (Kbh. S), samt nyt køkken og badeværelse, virker lejen ikke "urimelig" høj i forhold andre tilsvarende lejligheder i området!

Hvor "flydende" er reglerne, for som jeg læste på siden: Hertil kan lægges forbedringsforhøjelser for forbedringer udført efter 1973, f.eks. nyt køkken, termovinduer, etablering af badeværelse og installation af fjernvarme. " , og i dette tilfælde er lejligheden helt ny-istandsat.

Men igen mange tak for det hurtige og gode svar!
PWH
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 31/01/2004 20:41

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 1/02/2004 12:25

Lejen må ikke overstige "det lejedes værdi". Der skal foretages en sammenligning og vurdering, så jeg kan ikke sige præcist hvad lejen skal være.
For at have et sammenligningsgrundlag plejer man at omregne til årlig leje pr. kvm. 5.000 kr. om måneden for 58 kvm. svarer til 1.034 kr. årligt pr. kvm.

Jeg har kendskab til sager hvor huslejenævnet har nedsat lejen til 500 kr. pr. kvm. årligt, svarende til 2.417 kr. pr. måned for 58 kvm.

Den høje leje bliver aktuel fordi der er boligmangel og lejerne derfor gerne vil betale langt mere end den lovlige leje. Der findes også udlejningsfirmaer som formidler udlejning til ulovlig høj leje, men det må skyldes at de er grådige eller dumme.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf PWH » 1/02/2004 12:35

OK, på den måde!

Nu tror jeg efterhånden at jeg begynder at kunne se en mening med det hele, men det er jo svært at stå og overbevise udlejer om at han skal udleje den til mig, til det halve af hvad alle andre vil give...
Det kræver desværre nok en holdningsændring blandt lejere og udlejere, men det giver desværre nok ikke mig nogen bolig.
I dette tilfælde ville lejekontrakten kunne løbe i 2 år, men det gode ved den var at den højest sandsynligt ville kunne forlænges de næste mange mange år, og det er trods alt svært at "lange" fremlejeboliger i København.

Boligmarkedet i København er efterhånden blevet "sygeligt", men det kan vi jo bl.a. takke vores regering og de afdragsfri lån for.

Mange tak for de gode svar, og jeg vil helt sikkert vende tilbage hvis jeg støder på ekstra spørgsmål :smile16:
PWH
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 31/01/2004 20:41

Indlægaf PWH » 2/02/2004 16:18

Nu har jeg så set lejligheden, og lejen var ganske rigtig 5.000 kr. Dog er lejligheden "kun" 51 kvm, men med de sidste 7 kvm i et kælderrum. Oven i lejen kommer der ca 1000 kr/md i el, vand og varme. Dette ændrer dog ikke på det som jeg kan få i boligsikring, men når man siger at "burde" give mere end 500 kr/kvm/pa., er det så incl. de faste udgifter i form af el, vand og varme?
Den samlede leje for 51 kvm kommer derved op på ca 6000 kr/mnd, eller 1411 kr/kvm/pa.
Lejligheden bliver sat istand med nyt køkken, delvist nyt bad, maling.

Umiddelbart synes det som mange penge, men er det lovligt???
PWH
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 31/01/2004 20:41

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 2/02/2004 17:19

De 500 kr. er kun lejen excl. el og varme.

Du kan spørge huslejenævnet i kommunen på telefon 33 13 69 05 hvad de mener lejen skal være.

Hvis du er modig, så underskriver du kontrakten og anmoder derefter huslejenævnet om at nedsætte lejen.

Med lidt held får du først 50% rabat og dernæst 15% i boligsikring :smile3:
Til gengæld skal du ikke regne med at få lejeaftalen forlænget ved udløb.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg


Tilbage til Spørgsmål og svar om ejerlejligheder

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster

cron