Havde anmodnet fremleje af hele min møbleret lejlighed via andelsforeningens administrator d. 8 april 2011. Der modtog dokumentation, lejekontrakt og om tilladelse til at fremleje min lejlighed pga. midlertidigt fraværende; 1.) Freelance arbejde i et ikke EU land. 2.) Ønsker at påbegynde sprogskole. 3.) Ferie og samvær med min søn i det pågældende land.
Da administrator havde sagt ok og jeg intet hørte fra andelsboligbestyrelsen fremlejede jeg lejligheden fra d. 1 juni 2011 til og med d. 30.07.2013. Da det burde være en formalitetsag. Modtog afslag af andelsbestyrelsen d. 13 maj 2011, som også havde underkendte andelsforeningens administrators henvistninger og ville ikke godkende min dokumentation og årsager. De krævede, at se en officiel udenlandsk ophold- og arbejdstilladelse, samt godkendte ikke arbejdskontrakten for at være gyldig.
Andelsbestyrelsen krævede, at mine lejere skulle fraflytte inden d. 30.11.2007 ellers ville jeg blive eksluderet. Mine lejere er nu fraflyttet og jeg har fået afslag på ny fremleje, med begrundelse at lejligheden lige har været fremlejet. Mener jeg opfylder flere af punkterne for fremleje. Men et af mine mange spørgsmål er, hvor meget dokumentation kan en andelsboligbestyrelse kræve og bestemme? Både hvad angår fremgangsmåden og gyldigheden?
For god ordensskyld, vedtægter for Andelsboligforeningen:
Fremleje af hele andelen. § 10.
En andelshaver er, når han har beboet andelslejligheden i normalt mindst et halv år, berettiget til at fremleje eller-låne sin bolig med bestyrelsens tilladelse, som kun kan gives, når andelshaveren er midlertidigt fraværende på grund af sygdom, institutionsanbringelse, forretningsrejse, studieophold, ferieophold, militærtjeneste, midlertid forflyttelse eller lignede for en begrænset periode på normalt 2 år. Fremleje kan således ikke tillades efter fraflytning eller dødsfald, uanset om der måtte være særlige grund, såsom svigtende salg. Hvis en andelshaver har haft sin lejlighed fremlejet, skal andelshaveren bebo lejligheden min. 1 år, før ny fremleje kan godkendes. Bestyrelsen skal godkende fremlejetageren og betingelserne for fremlejemålet.