(I nedenstående indlæg har jeg to spørgsmål vedr. fremleje af andelsbolig)
Jeg er medlem af bestyrelsen i vores andelsforening og kan forstå, at resten af bestyrelsen er af den opfattelse at fremleje af andelsbolig automatisk er reguleret af lejeloven(her taler vi altså om hvad lovgivningen siger – ikke hvad der står i vedtægterne). Dette drejer sig specifikt om følgende
(1) Regler for andelshaverens adgang til at fremleje sin lejlighed(herunder evt. maksimal løbetid for fremlejeperioden)
(2) Regler for fastsættelse af lejens størrelse
Ad 1: Hvad angår andelhavers ret til at fremleje sin lejlighed mener bestyrelsen, at dette automatisk falder ind under § 70 i lejeloven som lyder ” En lejlighed, der udelukkende er udlejet til beboelse, har lejeren ret til at fremleje i indtil 2 år, når lejerens fravær er midlertidigt og skyldes sygdom, forretningsrejse, studieophold, midlertidig forflyttelse el. lign.”.
Jeg mener til gengæld, at § 70 kun gælder alment byggeri og privat udlejningsbyggeri, da det er min opfattelse, at fremleje af bl.a. andelsbolig ikke er fremleje i lejelovens forstand, men derimod privat udlejning (muligvis efter reglerne om småhuse?). Således mener jeg, at bestyrelsen tager fejl samt at det eneste der regulerer andelshavers adgang til fremleje af sin bolig er hvad der står i andelsforeningens vedtægter.
Spørgsmål 1: Kan nogen be- eller afkræfte min påstand om, at § 70 i lejeloven ikke regulere en andelshavers adgang til fremleje?
Ad 2: Hvad angår fastsættelse af lejens størrelse er bestyrelsen af den opfattelse, at andelshaver ”jf. lejeloven kun kan sætte huslejen til deres egen husleje til foreningen + evt. slid på møbler”.
Jeg mener kun dette gælder alment byggeri og privat udlejningsbyggeri.
Min påstand er, at lejens størrelse ved fremleje udelukkende bestemmes udfra sammenligningsprincippet ”det lejedes værdi”. Lejens størrelse fastsættes således i forhold til lejemålets størrelse, tilstand, udstyr, det ”lokale lejeniveau” m.v.
Spørgsmål 2: Kan nogen be- eller afkræfte min påstand om, at det er sammenligningsprincippet ”det lejedes værdi” der sætter rammerne for fastsættelse af lejen for en andelslejlighed og ikke den aktuelle husleje der betales til foreningen?
-0-
Jeg har tidligere selv fundet en del kilder, der umiddelbart synes at støtte mine påstande, men kender meget lidt til dette problemfelt og har brug for, at nogen med den rette faglige viden kan be- eller afkræfte ovenstående.
MVH/Thomas