Udlejning af hele min andelslejlighed.

Emner om udlejning af andelsbolig, lejekontrakter, lejens størrelse og andelsboligforeningens lejere.

Udlejning af hele min andelslejlighed.

Indlægaf mariae » 24/10/2003 15:36

Jeg er netop i gang med at købe en 2-værelses andelslejlighed.

Da jeg er godt tilfreds, hvor jeg bor nu, overvejer jeg at leje hele lejligheden ud til at starte med, enten til et par eller en enkelt person.

Jeg er imidlertid i tvivl om, hvorvidt det er lovligt. Udfra et andet indlæg kan jeg forstå, at det er lovligt at leje et eller flere værelser ud, men hvorledes forholder jeg mig, hvis jeg gerne vil udleje hele lejligheden og foreløbig ikke selv ønsker at have adresse dér?

Hvad med huslejen; må lejer betale af på mit lån? Og er udlejning til overpris ulovligt eller "bare" et spørgsmål om moral?

Håber I vil være mig behjælpelig!

Vh.
Maria
mariae
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 24/10/2003 15:20

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 24/10/2003 18:49

Du kan læse om reglerne på http://www.ejendomsadministration.nu/udlejning.htm

Størrelsen af dit lån berettiger ikke til højere leje.

Udlejning til overpris er ulovligt, og ikke kun et spørgsmål om moral.
Senest rettet af Admin. Jens Arentoft 2/01/2005 23:26, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

reglerne for at udleje, når man flytter til udlandet?

Indlægaf Maya Hagemann » 15/07/2004 16:15

Hej

Jeg håber på at flytte til England til januar i 1-2 år for at arbejde. Min plan var at leje min lejlighed ud, men formanden for vores bestyrelse siger, at det må jeg ikke, med mindre jeg skal studere derovre. Jeg har kigget i vores vedtægter, og der står kun, at "en aldelshaver kan udleje i omfang som en lejer kan efter lejeloven", men at det samtidigt skal godkendes af bestyrelsen. Jeg kan ikke umiddelbart finde noget i lejeloven som forhindrer mig i at udleje, blot fordi jeg skal arbejde og ikke studere i udlandet - men selv uden støtte i loven er det vel stadigvæk bestyrelsens beslutning der gælder?

På forhånd tak,

Maya
Maya Hagemann
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 15/07/2004 16:02

Indlægaf Andels And » 16/07/2004 12:59

Jeg mener du kan sagtens leje din andelslejlighed ud. At du skal arbejde i udlandet i 1/2 år er en helt almindelig årsag.

I lejeloven står det:

En lejlighed, der udelukkende er udlejet til beboelse, har lejeren ret til at fremleje i indtil 2 år, når lejerens fravær er midlertidigt og skyldes sygdom, forretningsrejse, studieophold, midlertidig forflyttelse el. lign.

Arbejdet i udland måské dækkes af "forretningsrejse" og sikkert "el.lign."

Ifølge jeres vedtægter kan du sagtens fremleje medmindre bestyrelsen har rimelig grund til at modsætte fremlejeforholdet... Formandens forklaring holder ikke vand!
Andels And - Bestyrelsesmedlem og lægmand. Dansk som andet sprog!!!
Andels And
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 197
Tilmeldt: 2/09/2003 22:30

Indlægaf LHK » 23/07/2004 04:01

Det er som med så meget andet i jura et retorisk fortolkningsspørgsmål.

Lejeloven kan læses sådan, at dét, at du flytter til udlandet for at arbejde ikke nødvendigvis falder i tråd med reglerne, da du ikke bliver midlertidig forflyttet, men selv vælger at flytte til udlandet for at finde arbejde eller påtage dig et andet arbejde.

Det er, som du selv udleder, op til bestyrelsen at fortolke loven, da din situation ikke er entydigt beskrevet i den. Hvis du er uenig, kan du tage sagen op med en advokat (evt. den tætteste retshjælp, hvis din årsløn er lav nok) og få advokaten til at følge op det, såfremt denne mener at der er belæg for det. Det kan blive en dyr omgang, hvis du taber sagen. Omvendt, så kan det være, at advokaten kan nøjes med at sende et enkelt brev til bestyrelsen, som så må vurderer om den vil risikere et tab af foreningens midler (du kunne jo vinde retssagen) i stedet for bare, at lade dig leje boligen ud.

Mvh, Lasse
LHK
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: 17/07/2004 22:05

Takker

Indlægaf Maya Hagemann » 26/07/2004 18:44

Hej igen,

Tak for jeres svar - det er rart at blive hørt! :smile2:
Jeg prøver lykken hos bestyrelsen, næste gang de har mødetid, og så må jeg prøve at høre deres begrundelse for et evt. afslag. Det ærgrer mig bare meget, da jeg er glad for min lejlighed og har boet her i snart 8 år...men det kan jo være, de er mildere stemt denne gang. I hvert fald har jeg nu lidt mere styr på, hvad reglerne omkring udlejning er (eller nærmere ikke er), så tak for hjælpen.

Mvh Maya
Maya Hagemann
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 15/07/2004 16:02

Indlægaf felixmusen » 2/09/2004 13:28

Jeg har fået tilbudt en andelslejlighed og vil vide ,hvis der ikke er bopælspligt i foreningen, om mine forældre så kan købe beviset og leje ud til mig. Kan jeg få boligsikring, hvis jeg lejer lejligheden af mine forældre ? Hvordan med beskatning ?

Mhv Vibeke
felixmusen
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 2/09/2004 13:23

Indlægaf Erwin » 20/09/2004 15:54

Vi er et ægtepar på 64 og 60. Vi bor i København i dag, men vi er skrevet op på venteliste i en andelsboligforening i Jylland. Der vil vi meget gerne flytte over om et års tid, når jeg går på pension. Min hustru går på efterløn i næste måned.
Nu er der blevet en bolig ledig i andelsboligforeningen i Jylland, som vi er meget interesseret i, og det ser ud til, at vi kan få lov at købe den. Men.....vi kan først flytte til Jylland om et år.
Vil det være lovligt, at vi køber boligen nu og fremlejer den helt eller delvis i de 12 mdr., indtil vi kan flytte ind? Eller alternativt: Kan min hustru tilmelde sig folkeregistret derovre og påbegynde indflytniningen, som vi så kan gennemføre pø om pø i de næste 12 mdr., indtil vi begge er helt derovre. Vi kan jo ikke sige, at vi fremlejer den, fordi vi midlertidigt er bortrejst...vi er slet ikke flyttet ind endnu. Men vi er så ivrige, fordi der kan gå¨flere år, før en tilsvarende bolig kommer fri (det er en lille forening). Kan nogen svare på dette?
Erwin
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 20/09/2004 15:46

Indlægaf HansL » 20/09/2004 16:23

I de fleste foreninger skal bestyrelsen give tilladelse til fremleje. Det kan I læse om i jeres vedtægter. Hvis bestyrelsen giver tilladelse, er det ok. Men som du nævner, kan man ikke sige, at I er midlertidigt bortrejst, så jeg mener ikke at I har krav på dette. I kan kun håbe på bestyrelsens gode vilje.
Venlig hilsen
HansL
HansL
Moderator
Moderator
 
Indlæg: 238
Tilmeldt: 19/03/2004 17:18
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlægaf Erwin » 21/09/2004 15:45

TAk for svaret HansL.....vi snakker med bestyrelsen, og ser, hvad de mener. :smile7:
Erwin
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 20/09/2004 15:46


Tilbage til Udlejning og lejere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster

cron