Udlejning af møbleret lejlighed

Emner om udlejning af andelsbolig, lejekontrakter, lejens størrelse og andelsboligforeningens lejere.

Udlejning af møbleret lejlighed

Indlægaf kontapus » 27/09/2005 00:51

Jeg er formand i en andelsforening på østerbro, hvor en andelshaver nu har fremlejet sin lejligheden.

Andelsafgiften samt a conto varme udgør pr. md 3200.

Han har så valgt at møblere lejligheden, og mener at han dermed må tage 50% oven i huslejen. Det skal nævnes at møblerings iht lejekontrakten består i tre lamper, ledninger til tv og internet, 2 telefonbøger og en kost... (møblering???!)

Jeg kan se på en tidligere tråd, at frederiksberg huslejenævn har fastsat den tilladte merleje som 15% af værdien af møbleringen/år.

Hvilke regler gælder egentligt på området, findes der lovhjemmel til det ene eller det andet...?

Kan afgørelsen fra Frederiksberg huslejenævn siges at være gældende praksis på dette område...?

mvh
kontapus
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 182
Tilmeldt: 27/09/2005 00:43
Geografisk sted: København Ø

Indlægaf Andels And » 27/09/2005 15:42

Det er lidt besværlig at træde ind som formand...men bestyrelsen skal godkende kontrakten i god samvittighed.

Fremlejeren er beskyttet af lejeloven og kan til enhver tid indbringe sagen foran huslejenævnet.

Kan du sammenligne den foreslåede husleje med tilsvarende udlejnings lejligheder i området? Så kan du se om huslejen er sat alt for høj.

Har du kontaktet KBH huslejenævn? De hjalp os (uformellt) da vi skulle fastsatte en husleje til en udlejer med en typisk kvm pris for området.

Til sidst 50% lyder alt for højt - jeg ville sende den tilbage, men ikke alle i min bestyrelse er enig da de mener at lovgivningen dækker tilstrækkeligt.
Andels And - Bestyrelsesmedlem og lægmand. Dansk som andet sprog!!!
Andels And
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 197
Tilmeldt: 2/09/2003 22:30

Indlægaf kontapus » 28/09/2005 17:19

Praksis i andelsforeningen har altid været at man alene udlejede til værdien af det man selv betaler. Rationalet bag at kræve en merleje, må jo være det eventuelle slid der kan siges at være på møblerne i fremleje-perioden.

Ergo lader Frederiksberg huslejenævns afgørelse om 15% af husleje til at være meget fornuftig.

Jeg er meget interesseret i at høre, om nogen har erfaring med om der er en retlig regulering af den merleje man må tage for en møbleret lejlighed, og hvilke afgørelser/love det evt. er baseret på.

Jeg håber meget på et godt, omend ikke nødvendigvis udtømmende, svar. Vores forening er lille og velfungerende, og vi vil ikke tolerere at en enkelt andelshaver leger bolighaj, fordi han tilfældigvis studerer i provinsen.
kontapus
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 182
Tilmeldt: 27/09/2005 00:43
Geografisk sted: København Ø

Indlægaf kandidat » 28/09/2005 17:45

Som Anders And sagde så kontakt huslejenævnet, De er meget flinke og gode til at rådgive, og så kender de oven i købet de fleste regler på området.
-Kandidat-

-Har du har læst vedtægterne?-
kandidat
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 123
Tilmeldt: 19/03/2005 02:35

Indlægaf kontapus » 28/09/2005 19:10

Jeg har kontaktet huslejenævnet, men har endnu ikke fået noget svar... Jeg er dog stadig interesseret i at høre om der er nogle erfaringer fra andre, måske ligefrem nogle der har haft berøring med den regulering der måske gælder på området...

Der findes måske andelsboligforeninger der har prøvet en tilsvarende problematik tidligere...???
kontapus
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 182
Tilmeldt: 27/09/2005 00:43
Geografisk sted: København Ø

Indlægaf FlidFedtogSnyd » 24/03/2006 19:56

Kender til en andel, der kostede 4.000 kr. pr. måned. Den var fremlejet til over 7.000 kr. Fremlejer gik til huslejenævnet. De fandt at lejlighedens beskaffenhed med en pris på 7.000 kr. var rimelig for området.

Så der er ingen sammenhæng mellem boligafgift og huslejen ved fremleje. Det er jo ikke uden grund vi har huslejenævnene til at tage sig af sådanne sager og netop derfor kan/skal bestyrelsen ikke blande sig i fastsættelsen af fremlejeprisen. Det er ikke jer der skal afgøre om andelshaver er bolighaj. Og hvorfor overhovedet bruge tid på den slags?

FlidFedtOgSnyd
FlidFedtogSnyd
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 24/04/2005 17:44

Indlægaf kandidat » 25/03/2006 02:30

ATT: Kontapus

Har du prøvet at ringe? Deres mail svartid ligger som regel på en måned, så jeg kontakter dem altid telefonisk.
-Kandidat-

-Har du har læst vedtægterne?-
kandidat
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 123
Tilmeldt: 19/03/2005 02:35

Indlægaf zuma » 26/03/2006 17:02

Det er et område, der kan være ganske svært at gøre sig klog på, men der kan som regel være en god idé at kontakte huslejenævnet, som brugerne har været inde på, og ellers skattemyndighederne, idet en lejlighed, der udlejes til over boligafgiften kan risikere at blive beskattet.

Omkring huslejeniveauet kan man som tommelfingerregel regne med i omegnen af 500 kr. pr. m2.
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Re: Udlejning af møbleret lejlighed

Indlægaf Dresen » 28/04/2012 22:13

kontapus skrev:Han har så valgt at møblere lejligheden, og mener at han dermed må tage 50% oven i huslejen. Det skal nævnes at møblerings iht lejekontrakten består i tre lamper, ledninger til tv og internet, 2 telefonbøger og en kost... (møblering???!)


Som formand i foreningen er det ikke dit anliggende, om hvorvidt inventaret er tilstrækkeligt og prisen derfor er for høj.

Dette er udelukkende en sag mellem lejer og udlejer.

Du kan jo nævne det for lejeren, så kan vedkommende evt. tage det op med huslejenævnet, såfremt lejeren er utilfreds.

Bestyrelser/formænd for AB-foreninger blander sig generelt alt for meget(eller for lidt).
Dresen
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 28/04/2012 17:51

Indlægaf molan » 30/04/2012 08:57

Det er fra 2005, så er nok ligegyldigt nu.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15


Tilbage til Udlejning og lejere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster