Fremleje af andelsbolig

Emner om udlejning af andelsbolig, lejekontrakter, lejens størrelse og andelsboligforeningens lejere.

Fremleje af andelsbolig

Indlægaf rasmuso » 11/01/2006 13:53

Efter at have studeret både denne og andre sider er jeg stadig ikke 100 procent sikker på at have forstået 2-årsreglen i forbindelse med fremleje af andelsbolig (og om den overhovedet eksisterer).

Mit spørgsmål er:
Selvom jeg som udlejer forlænger en tidsbegrænset fremleje (med bestyrelsen godkendelse selvfølgelig) vil det så ikke være muligt at "skrive sig ud af" evt. problemer med to års reglen, fx ved under særlige vilkår (§11 i lejekontrakten) at indføje noget i stil med "lejer er indforstået med at lejemålet ophører pr. x/x-xxxx, uden at lejer får rettigheder i forhold til forlængelse eller overtagelse af lejemålet"

På forhånd tak for hurtigt svar
rasmuso
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 11/01/2006 13:41

Indlægaf Korkia » 11/01/2006 15:29

Er ikke helt sikker på hvad du rent faktisk spørg om, man jeg vil forsøge at svare alligevel.

Hvad angår 2 års reglen for fremleje af andele, så er den en mere eller mindre fast del af de fleste andelsvedtægter. Fremlejen behøves ikke være på 2 år, du kan også sagtens fremleje for et halvt eller helt år, uden at den du fremlejer til kan forlænge lejeaftalen. Fremlejen er jo lige netop en tidsbegrænset leje af din andel, så når den udløber, så skal lejeren flytte ud. lejeren har ikke mulighed for at forlænge lejen alene uden din accept (og evt. bestyrelsens)

Hvis du tænker på om du kan fremleje længere end de normale 2 år, så skal du højst sandsynlig søge om dispensation hos din bestyrelse, her ville det som regel være en god idé at undersøge om nogle i en lignende situation har fået dispensation før, da du så kan henvise til præcedens.

Hvis jeg ikke har svaret på dit spørgsmål,s å skriv endelig igen, så vil jeg ihvertfald prøve at gøre det rigtigt næste gang.
Korkia
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 132
Tilmeldt: 14/03/2005 00:55

Indlægaf rasmuso » 11/01/2006 15:36

Jeg har fået bestyrelsens godkendelse, men tænkte på lejelovens (eksisterende eller ikke eksisterende - det er det uklare) to års regel.

Dvs kan man i lejekontrakten skrive sig ud af risikoen for, at lejer får rettigheder til lejligheden hvis man forlænger en lejekontrak ud over to år?
rasmuso
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 11/01/2006 13:41

Indlægaf christian K » 11/01/2006 15:53

Jeg tror forvirringen opstår fordi at mange andelsboligforeninger bruger 2 års reglen som er gældende for udlejningsboliger. Såvidt jeg er orienteret kan andelsboligforeninger selv bestemme tidsbegrænsningen, og de kan også helt forbyde fremleje.
christian K
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 156
Tilmeldt: 7/04/2005 23:19


Tilbage til Udlejning og lejere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster

cron