ulovlig fremleje

Emner om udlejning af andelsbolig, lejekontrakter, lejens størrelse og andelsboligforeningens lejere.

ulovlig fremleje

Indlægaf andel83 » 2/04/2006 23:37

I vores vedtægter vedr. fremleje står der:
§ 12 En andelshaver kan kun fremleje eller udlåne sin bolig med bestyrelsens tilladelse, som kun kan gives, når en andelshaver af
særlige grunde midlertidigt må fraflytte sin lejlighed for en kortere
periode. Bestyrelsen skal endvidere godkende lejeren og betingelserne
for lejemålet.
Stk. 2 Fremleje eller udlån af enkelte værelser kan tillades af
bestyrelsen efter betingelser fastsat af denne.

I de sidste 9 måneder har 2 bestyrelsesformænd, ved flertal, fået lov
af dele af bestyrelsen at fremleje deres andele i et år.

A har har købt hus og flyttet til dertil i august 2005 og fremlejer sin
andel for et år. I sin anmodning om fremleje har de skrevet:
"Ønsket om fremleje er begrundet i fraflytning fra ejendommen i en
periode på foreløbig ét år.
Om fraflytningen bliver permanent er betinget af hh. økonomiske og
arbejdsmæssige forhold.
Når det er afklaret, vil vi enten bebo lejligheden igen, fremleje den
yderligere et år såfremt bestyrelsen godkender det, eller sælge den
iht. andelsforeningens vedtægter."

B har lejet et hus (forældrekøb) og flyttet dertil 1 marts 2006, og
fremlejer deres andel i et år. I sin anmodning om fremleje har de
skrevet:
"Vi har efter lange overvejelser besluttet at flytte til XXX i et
rækkehus vi lejer.
Vi er stadig i tvivl om vi gør det rigtige, da vi i mange år har været/
er glade for at bo her.
Vil vores økonomi kunne bære de meget højere udgifter og kan vi falde
til i provinsen.
Vi ønsker derfor at fremleje vores lejlighed og har vedlagt en mere
formel anmodning."

Jeg mener at efter denne bestemmelse kan der ihvertfald ikke ske
fremleje eller udlån når andelshaveren eksempelvis har købt hus. For
det første skal der være tale om særlige grunde og for det andet skal
der være tale om midlertidigt fraflytning i en kortere periode.

Når der er tale om, at andelshaveren har købt hus er der for det første
ikke særlige grunde til stede og derudover er der ikke tale om
midlertidighed.

Jeg mener at bestyrelsens tilladelser til fremlejer er sket i strid med
vedtægterne.

Jeg har i begge tilfælde gjordt bestyrelsen opmærksom på dette både
skrifteligt og mundtligt. Lige meget har det hjulpet.

Jeg vil gerne høre om bestyrelsen har handlet korrekt i forhold til
vedtægterne.
Og dernæst hvilke konsekvenser det kan/bør få for de implicerede parter:
bestyrelse, udlejere og fremlejere.

På forhånd tak
andel83
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 2/04/2006 22:16

Indlægaf 4ndelshaveren » 2/04/2006 23:51

Ifølge Amdelsboligloven er der bopælspligt, så det er ulovligt at have 2 boliger. Det virker som en korrupt bestyrelse med ulovlige vennetjenester. I kan fremføre sagen til generalforsamlingen og få ryddet op i den sammenspiste bestyrelse. De er vist ikke de rigtige til at håndhæve foreningens interesser.
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf andel83 » 3/04/2006 00:05

Tak for det hurtige svar.

Gælder boplægtspligten også når andelsforeningen er i københavn og de pågældende andelshavere har købt/lejet boliger i frederiksborg amt?

Generalt spøgsmål vedr. boplægtspligten.
Der kan jo være tilfælde, ved f.eks. studier, at man er nødt til at flytte til anden kommune og leje en bolig.
Gælder bopælspligten også i dette tilfælde?
Altså, er andelsboligloven til enhver tid over den enkelte forenings vedtægter?

på forhånd tak
andel83
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 2/04/2006 22:16

Indlægaf 4ndelshaveren » 3/04/2006 11:20

I tilfældet med en købt bolig samtidig med, at man har en andelsbolig er loven klokkeklar og det er ikke kun Andelsboligloven, men en overordnet lov om bopælspligt. Og det er ligegyldigt hvilken kommuner det drejer sig om. Man har jo folkeregisterpligt i de boliger man ejer.

I tilældet med en lejet bolig i forbindelse med studier er den mere svær at bevise at det ikke er til dette formål fremlejen er sket. Det er lovligt at fremleje indenfor de i vedtægterne gældende regler. Her kan man holde øje med om den maksimale fremlejeperioder på et tidspunkt bliver udvidet og udvidet af vennerne. Så er der jo noget galt.
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf Klaverboxer » 3/04/2006 23:39

Jeg er ikke ekspert på området, men mener at har man købt hus er man ikke midlertidigt fraflyttet. Og hvis loven endsige strider imod det må pågældende andelshavere eksluderes. Endvidere mener jeg ikke at det at flytte til Fredriksborg Amt er at sammenligne med at studere i Århus(hvis man kommer fra Kbh) som jeg tror at loven bl.a. er til for at hjælpe.

Mvh Klaverboxer
Klaverboxer
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 100
Tilmeldt: 1/03/2006 01:35

Indlægaf HansL » 5/04/2006 23:13

Kære 4ndelshaver,
Kan du ikke oplyse hvilken paragraf i Andelsboligloven der siger, at man har bopælspligt i en andelslejlighed, som man ejer? For jeg kan ikke finde det.
Hvis man har fået bestyrelsens godkendelse til at fremleje sin lejlighed, kan man ikke have pligt til at bebo lejligheden, men ifølge loven er der grænser for hvor længe en bolig må stå tom, og så kan myndinghederne bestemme, at der skal være "nogen" der bor i lejligheden. Men så vidt jeg ved kan myndighederne ikke bestemme, at det skal være andelshaveren der bebor lejligheden. Det må være en sag mellem andelsboligforeningen og andelshaveren. Men jeg vil give dig fuldstændig ret i, at i den foreliggende situation burde bestyrelsen ikke have givet tilladelse til fremleje - men som nævnt mener jeg det er et problem der skal klares internt i foreningen.
Hvis du mener noget andet, må du meget gerne henvise til den pågældende paragraf i Andelsboligloven.
Venlig hilsen
HansL
HansL
Moderator
Moderator
 
Indlæg: 238
Tilmeldt: 19/03/2004 17:18
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlægaf 4ndelshaveren » 6/04/2006 00:11

Til Hans

Selfølig er der bopælspligt hvis man er andelshaver i en andelsboligforening, enten via vedtægter, folkeregisterloven med mere. En andelsbolig er per definition en "helårsbolig", så fanger bordet. Du kan prøve at søge, selv slå det op eller spørge en advokat, hvis du er i tvivl.

Præciseringen af "bopælspligt" fremgår ikke af Andelsboligloven, men det må formodes at Boligreguleringsloven står over denne.
Senest rettet af 4ndelshaveren 6/04/2006 14:00, rettet i alt 1 gang.
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf christian K » 6/04/2006 13:22

Bopælspligt betyder bare at der skal bo nogen på adressen, om det er ejer eller en lejer er ligemeget. Den må maksimalt stå tom 6 måneder. (er ikke klar over om der er lokale regler der minimerer dette)
Med hensyn til fremleje har jeg forstået det sådan at en andelsboligforening kan lave helt sine egne regler for hvordan dette skal foregå, om det kun skal være muligt i 1 år eller 6 år, eller om det slet ikke er muligt, osv. En andelsboligforening er ikke underlagt de samme regler som en udlejningsejendom er, medmindre de i deres vedtægter henviser til lejelovens bestemmelser omkring fremleje, hvilket nok mange gør.
christian K
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 156
Tilmeldt: 7/04/2005 23:19

Indlægaf zuma » 6/04/2006 13:51

Uden at kende foreningen, vil der givetvis være bopælspligt, idet kun de færreste foreninger har tilladelse til ikke at have bopælspligt, hvilket særligt relaterer sig til udlandsdanskere, der skal have en sommerresidens her i Danmark.

At man har fremlejemulighed ændrer ikke herpå, idet lejligheden er bosat af en anden, som du via fremlejereglerne har mulighed for at sætte i dit sted, idet du som fremlejegiver jo hæfter personligt, hvis fremlejetager ikke betaler husleje eller overtræder husordenen.
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf HansL » 6/04/2006 23:47

Til 4ndelshaveren.
Det var dig selv, der den 2. april skrev: "Ifølge Amdelsboligloven er der bopælspligt" - og jeg bad dig blot svare på, hvor i nævnte lov det står, for jeg kan ikke finde det. Men du har naturligvis ret i, at det fremgår af andre love og bestemmelser. For bopælspligt er der (hvilket betyder at der skal bo "nogen").

Til Andel83.
Den 3. april stiller du spørgsmålet: "Altså, er andelsboligloven til enhver tid over den enkelte forenings vedtægter?" Svaret er, at man skal overholde begge dele. Hvis der er en modstrid, vil det være loven der gælder frem for vedtægterne. Loven må aldrig overtrædes. En vedtægtsbestemmelse kan naturligvis ikke sætte en lovbestemmelse ud af kraft, men det modsatte kan godt ske.
Venlig hilsen
HansL
HansL
Moderator
Moderator
 
Indlæg: 238
Tilmeldt: 19/03/2004 17:18
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlægaf 4ndelshaveren » 7/04/2006 00:22

Til Hans

Det er korrekt at jeg skrev at det måtte være inkluderet i Andelsboligloven. Men det var en anden lov.

Bopælspligt betyder ikke blot at der skal bo nogen, men at man har pligt til at have bopæl, hvor man har sin folkeregisteradresse og skal underrette myndighederne hvis man ændrer dette.
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf zuma » 7/04/2006 08:34

Jeg tror der er enighed mellem parterne :smile8:
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf HansL » 7/04/2006 22:45

Nemlig.
Venlig hilsen
HansL
HansL
Moderator
Moderator
 
Indlæg: 238
Tilmeldt: 19/03/2004 17:18
Geografisk sted: Storkøbenhavn


Tilbage til Udlejning og lejere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster