Beskyldninger om ulovlig fremleje

Emner om udlejning af andelsbolig, lejekontrakter, lejens størrelse og andelsboligforeningens lejere.

Beskyldninger om ulovlig fremleje

Indlægaf Kirsten » 28/09/2006 14:49

Hej med jer

Jeg er andelshaver og lejer for tiden et værelse ud - dog uden at have snakket med bestyrelsen om det inden. Jeg har folkeregisteradresse på adressen og bebor lejligheden, jeg er der dog meget sjældent, da jeg ofte er hos min kæreste.

Nu har jeg så fået et brev fra bestyrelsen, hvor de skriver, at det er kommet til deres kendskab, at jeg fremlejer lejligheden og desuden ikke selv bebor den og så opremser de mulighederne for fremleje efter vores vedtægter, som henviser til Lejeloven.
Jeg synes, at det er voldsomt, at de kommer med sådanne beskyldninger og det på trods af, at formanden ringede for et par uger siden, hvor jeg bekræftede, at jeg bor der, men lejer et af værelserne ud.

Jeg er sur, men ved ikke helt hvordan jeg skal svare på deres brev. Kan bestyrelsen kræve, at jeg er der oftere? Kan de evt. ekskludere mig fra foreningen? Ved eksklusion, har man så stadig ret til at sælge lejligheden selv, eller går bestyrelsen ind og forestår salget og finder køber? Kan de kræve adgang til lejligheden for at se, om jeg bor der? -min lejer er jo lidt utilpas ved situationen, hvilket er meget forståeligt.

Jeg har førhen lejet et af værelserne i lejligheden ud - uden problemer - og jeg ved, at der også er andre andelshavere, der lejer værelser ud.

Jeg håber, at jeg kan få nogle svar på mine spørgsmål. På forhånd tak for hjælpen.
Kirsten
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 28/09/2006 14:10

Indlægaf kontapus » 28/09/2006 15:18

Der skal rigtig meget til, før bestyrelsen kan eksludere dig. Hvis du har folkeregisteradresse på bopælen, og kommer der regelmæssigt, vil det være noget nær umuligt at bevise (i sidste instans skal det jo holde ved en retssag) at du ikke bor i din lejlighed.

Bestyrelsen har formentligt ret i, at de burde være spurgt angående udlejningen af værelset, men bestyrelsens adgang til at afslå en sådan tilladelse er meget begrænset. Det skal være vægtige grunde bag et afslag, før end bestyrelsen kan nægte udleje af enkeltværelser. Nu beder du altså om tilgivelse, i stedet for tilladelse.

Vedr. ekslusion: Hvis det når så langt (men det tvivler jeg på), så mister man som regel også sin indstillingsret. Dette medfører at bestyrelsen sælger andelsboligen efter foreningens retningslinier, hvilket som regel betyder efter ventelisten.

Start med at kontakte bestyrelsen stille og roligt, fx kan du invitere dem til et møde hvor du stille og roligt forklarer dem, hvordan tingene hænger sammen. Så burde sagen gå i sig selv igen.

Ovenstående går naturligvis udfra, at dine oplysninger er korrekte, og vitterligt kun lejer en værelse ud :smile1:
kontapus
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 182
Tilmeldt: 27/09/2005 00:43
Geografisk sted: København Ø

Indlægaf zuma » 29/09/2006 11:21

Jeg er enig med kontapus, men som altid er det vigtigt, hvad der fremgår af vedtægterne omkring fremlejen, men foreningen har bevisbyrden, og eftersom de ikke må lave dyneløfteri, er det op ad bakke.
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf kontapus » 29/09/2006 12:33

Hov hov, det skulle jo netop ikke være fremleje :smile3:
kontapus
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 182
Tilmeldt: 27/09/2005 00:43
Geografisk sted: København Ø

Indlægaf zuma » 29/09/2006 13:00

Jeg elsker flueknepperi :smile11:

I lejelovens § 69 (som er den relevante) bestemmelse, hvoraf fremgår, at lejeren har ret til at fremleje højst halvdelen af lejlighedens beboelsesrum til beboelse. Og som det er ganske sædvanligt i vedtægterne, henviser disse blot til lejeloven, hvorfor jeg blev i terminologien :smile17:
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44


Tilbage til Udlejning og lejere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster