Ulovlig fremleje-nægter udflytning

Emner om udlejning af andelsbolig, lejekontrakter, lejens størrelse og andelsboligforeningens lejere.

Ulovlig fremleje-nægter udflytning

Indlægaf Rasmester » 16/01/2004 14:41

Hej alle.

Jeg sidder som formand i en mindre andelsforening.

En ven der bor i en anden Københavnsk forening har et meget stort selvforskyldt problem.

I August valgte hun at flytte sammen med sin kæreste. Forholdet var meget nyt, og hun ville derfor ikke sælge sin lejlighed. Da foreningens interne regler var, at fremleje i forbindelse med sammenflytning med kæreste kun gav ret til 6 mnd. fremleje, valgte hun at fremleje den ulovligt til vens venner.

De lavede en mundligt aftale der lød på at de ville få 3 mnd. opsigelse i tilfælde af at hun for eksempel ikke kunne komme overens med kæresten.

i efteråret bliver hendes bror indlagt på psykiatrisk afdeling. Han står for udskrivelse i april, og mangler herefter et sted at bo, tæt på familien, der alle bor i nærområdet.

Hun giver dem besked om dette 30. dec.

Efterfølgende nægter de nu at flytte med mindre hun tilbagebetaler dem flere måneders husleje, idet de siger "at hun jo ikke flytter fra kæresten".
De truer hende nu med Lejernes LO.

Hun har bedt mig om råd, men da jeg ikke i min tid som formand har erfaring med lignende sager, kan jeg kun komme med vage gisninger.

Hvis der er nogen der har erfaring med lignende sager vil jeg meget gerne høre om det.
Rasmester
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 16/01/2004 14:28

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 16/01/2004 16:16

Man bør altid fremleje med en skriftlig tidsbegrænset lejekontrakt.
http://www.ejdadm-ja.dk/udlejning.htm

Hun kan ikke opsige lejerne med 3 måneders varsel, men derimod med 1 års varsel, under forudsætning af at hun selv flytter ind i lejligheden.

Dette fremgår af lejelovens § 84 og § 86
http://147.29.40.90/DELFIN/HTML/A2001/0034729.htm

§ 86. Opsigelsesvarslet er 3 måneder til den første hverdag i en måned, der ikke er dagen før en helligdag. Dog er opsigelsesvarslet 1 måned for de i § 82, litra a og d, nævnte lejeforhold.

Stk. 2. Ved opsigelse efter § 82, litra b, og § 83, litra a, har lejeren krav på et opsigelsesvarsel på mindst 1 år til aftalt flyttedag.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Regler ved ulovlig fremleje

Indlægaf Rasmester » 16/01/2004 16:45

Hej Jens.

Tak for dit hurtige svar.

Jeg er dog stadig i vildrede omkring sagens kerne Hvad gælder når fremlejen er ULOVLIG?.

Jeg kan ikke finde noget læsning omkring lignende sager.
Jeg går stærkt ud fra at hun ikke er den første der har dummet sig på den konto, og at der derfor må være dannet præcedens.

Hun tør ikke gå til bestyrelsen, da hun er bange for en excludering.

Jeg har kigget vore egne akter igennem, men har ikke fundet noget der kunne besvare mine spørgsmål.

Venlig hilsen Rasmus
Rasmester
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 16/01/2004 14:28

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 16/01/2004 17:31

Hun kan ikke opsige lejerne med kortere varsel blot ved at henvise til at der er tale om ulovlig fremleje.

Den ulovlige fremleje kan medføre at hun bliver ekskluderet fra andelsboligforeningen, og så forsvinder lejernes ret samtidig.

Lejeaftalen er kun ulovlig mellem andelshaveren og andelsboligforeningen. Den er lovlig mellem andelshaveren og lejerne.
Hvis lejerne ved lejeaftalens indgåelse vidste at den var i strid med andelsboligforeningens vedtægter, kan man muligvis opsige med kortere varsel, men det er der ingen klar lovbestemmelse om.

En mulighed er at aftale med lejerne at de affinder sig med kort opsigelsesvarsel mod at få en kontant erstatning.
Senest rettet af Admin. Jens Arentoft 16/01/2004 19:00, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Tak for forklaringen

Indlægaf Rasmester » 16/01/2004 17:46

Hej Jens

Mange tak for din redegørelse :smile16: . Det står helt klart for mig nu.

Mit forslag var også en kontant kompensation.

Venlig hilsen Rasmus
Rasmester
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 16/01/2004 14:28


Tilbage til Udlejning og lejere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst