Chok: Opsagt med 23 dages varsel

Emner om udlejning af andelsbolig, lejekontrakter, lejens størrelse og andelsboligforeningens lejere.

Chok: Opsagt med 23 dages varsel

Indlægaf Anders79 » 11/08/2007 02:13

Jeg er stødt ind i et problem i forbindelse med den andelsbolig, som jeg lejer.

1. november 2006 flytter jeg ind i en lejlighed på 87 kvm med en månedlig husleje på DKK 9300 incl alt forbrug (ydermere et depositum på 3 måneders husleje svarende til DKK 37200). I den forbindelse udarbejdes der en kontrakt, hvori alle lejebetingelser opridses. Heri står det, at lejemålet kan opsiges af udlejer efter §82 og §83 i lejeloven.

Ved indflytning maler jeg hele lejligheden og ordner enkelte andre småreperationer.

I løbet af juli bliver jeg gentagne gange kontaktet af udlejer, som er meget interesseret i at sælge andelslejligheden til mig, hvilket jeg i første omgang går i tænketank med og sidenhen vælger at udskyde beslutningen og fortsætte lejemålet som hidtil.

Nu kommer problemet så. Torsdag 10. august 2007 får jeg telefonisk besked fra udlejer (som opholder sig i udlandet), at det er kommet bestyrelsen for øre, at der bor en lejer (mig) ulovligt til leje i lejligheden. Reglerne er åbenbart sådan, at bestyrelsen skal godkende en eventuel lejer og dette har udlejer i dette tilfælde ikke fået gjort. Han kan også fortælle, at han har snakket med bestyrelsen og at de under ingen omstændigheder nu vil godkende mig som hverken lejer eller fremtidig ejer.

Telefonisk gør udlejer mig så opmærksom på, at jeg skal fraflytte lejemålet per 31. august 2007 (vi snakker altså 3 ugers varsel) grundet det ulovlige lejemål. Jeg beder naturligvis om noget på skrift og får denne (jeg har udeladt navne og stedbetegnelser og sorteret enkelte irelevante kommentarer fra):


”Hej XXXXXX,

Jeg har talt med formand XXXX XXXXXXX om sagen og en løsning.
Det eneste officielle jeg har fået ”på tryk” er en meget formel henvendels fra XXXXX (advokaten). Nedenstående er klippet fra den e-mail hun har sendt til mig.

Af formelle grunde er jeg nødsaget til at give Dem et pålæg om, at genoptage beboelsen af lejligheden XXXXXXXXvej 9, 4. th inden månedens udgang, således at den vedtægtsmæssige bopælspligt er opfyldt.

Ved exclusion bortsælges lejligheden ved foreningens foranstaltning med efterfølgende afregning til Dem.

Sælger De inden for den nævnte eller en anden med foreningen aftalt frist andelen, skal andelshaver kunne godkendes af bestyrelsen.

De kan jo ikke afvise dig som lejer/køber før vi ansøger om dette, men de har desværre klart sagt til mig at svaret vil være negativt ved en evt. ansøgning.

VH
XX”

Nu er mit spørgsmål så, hvordan jeg bør forholde mig. Kan jeg virkelig blive smidt ud af min lejede lejlighed med 3 ugers varsel pga. udlejers sløsen med reglerne ved indflytning? I så fald har jeg så krav på noget kompensation? Er der desuden noget, jeg bør foretage mig på nuværende tidspunkt – kontakte advokat etc.? Eller skal jeg blot blive boende som intet var hændt?
Anders79
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 10/08/2007 05:05

Indlægaf tt2002 » 11/08/2007 23:02

Jeg er ikke expert. Men jeg er næsten sikker på, at han ikke kan opsige dig, med så kort varsel.

Jeg citerer fra lejelovens § 86, stk. 1, 1. pkt.:

"Opsigelsesvarslet er 3 måneder til den første hverdag i en måned, der ikke er dagen før en helligdag."

Men hvis jeg var dig, ville jeg henvende mig til en advokat. Prøv eventuelt den gratis retshjælp på bibliotekerne.
tt2002
Novice
Novice
 
Indlæg: 25
Tilmeldt: 30/08/2006 22:17

Indlægaf Andels And » 12/08/2007 00:33

Kontakt en advokat. Du kan ikke opsiges på den beskrevne måde, men det virker som om andelshaveren er klar til at acceptere eksklusionen. (???)

Jeg ville gætte på at du har krav på kompensation for flytningsomkostninger. Måské en tur gennem huslejenævn er også passende med din månedlige husleje???

Ja, kontakt advokat.
Andels And - Bestyrelsesmedlem og lægmand. Dansk som andet sprog!!!
Andels And
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 197
Tilmeldt: 2/09/2003 22:30

Indlægaf aratan » 12/08/2007 01:10

Kontakt advokat er et rigtig godt råd...

Bortset fra det, hvad så i den situation hvor andelshaveren rent faktisk bliver ekskluderet, så har lejeren/fremlejetageren jo en kontrakt med en udlejer/fremlejegiver som ikke længere har råderet over det udlejede???

Mvh,

carsten
aratan
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 19/01/2006 16:42
Geografisk sted: Østerbro

Indlægaf Anders79 » 12/08/2007 19:38

Tak for de fine svar.

Okay så I mener, at jeg burde kontakte en advokat?

Slet ingen, der har et bud på, hvad en normal konsekvens af dette forløb vil blive? Skal jeg flytte, kan jeg blive eller?

Og hvad sker der, såfremt andelshaver bliver ekskluderet?`

PS. Hvad burde huslejen hedde, siden du siger, at jeg burde tage en tur i huslejenævnet?
Anders79
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 10/08/2007 05:05

Indlægaf Korkia » 12/08/2007 21:50

Jeg er på ingen måde erfaren i det juridiske, men kan huske at jeg er stødt på nogle tilsvarende sager før.

Som lejer af en fremlejet andel står du ikke særlig godt, da foreningen ingen forpligtelser har over for dig. Hvis din udlejer bliver ekskluderet, så ryger du også ud. Din udlejer kan ikke tvinge dig til at flytte ud i strid med de regler der står i din lejekontrakt. Men hvis du holder på dit og bliver boende, så bliver andelshaveren ekskluderet og du mister alligevel din bolig. Bare fordi din udlejer har sløset med at overholde reglerne fritager det ham ikke for at overholde sin kontrakt.

Mit råd til dig vil være at indgå en aftale med ham om kompensation, når nu han vil have dig til at flytte ud før du ifølge din kontrakt skal. Hvis han ikke er villig til kompensere dig, kan du insistere på at blive boende. Tror mig, han kan virkelig komme i klemme med rådgivningen hvis han på nogen måde prøver at få dig ud af lejligheden (f.eks. selv låser sig ind eller på andre måder tiltvinger sig adgang til lejligheden). Hvis han ikke vil indgå en kompensations aftale med dig og intet problem har med at blive ekskluderet, så skal du tage juridske midler i brug over for din udlejer, idet der ikke er nogen tvivl om, at du har ret til kompensation, hvis han bryder lejekontrakten.

Normalt skal bestyrelsen have en temmelig god grund til at afslå en evt. køber til en andel, men jeg tror bestyrelsen står ret godt hvis de afslår dig som køber, grundet overnævnte sag. Bestyrelsen vil ret nemt kunne sige, at du i samråd med udeljer har forsøgt at omgå reglerne.

I forhold til din husleje vil jeg også indrapportere den til huslejenævnet, da den virker temmelig høj. Det koster 150 kr i sagsgebyr og behandlingen tager 6-12 måneder. Tilgengæld skal din udlejer betale det han har taget for meget tilbage for en periode på op til 12 måneder.
Korkia
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 132
Tilmeldt: 14/03/2005 00:55

Indlægaf AB KBH 2100 » 13/08/2007 10:23

Jeg ville undersøge foreningens vedtægter. Typisk vil der dog stå, at andelshaver har pligt til at bebo andelen og at fremleje kræver bestyrelsens godkendelse, samt at bestyrelsen har mulighed for at ekskludere andelshaver, hvis fremlejen er sket uden bestyrelsens accept.

Hvis andelshaveren ekskluderes, så skal andelen sælges og din aftale med med andelshaver er ikke bindende for bestyrelsen. Retningslinjerne for salget følger ligeledes af vedtægterne. Noget kunne tyde på, at andelshaver ifølge vedtægterne har mulighed for selv, at anvise en køber. I dette tilfælde er det måske en overvejelse værd, om du trods alt så ikke skulle købe andelen alligevel, i stedet for at skulle flytte med kort varsel.

Jeg kender ikke retstilstanden for om man kan få erstatning fra en andelshaver, som ekskluderes af bestyrelsen. Umiddelbart tror jeg det bliver svært. Men det er bedst, at du for en advokat til at vurdere dette, hvis du vælger at gå den vej.
AB KBH 2100
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 144
Tilmeldt: 19/01/2006 16:37
Geografisk sted: Østerbro


Tilbage til Udlejning og lejere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster

cron