Bestyrelsens praksis i fremlejesager - Bindende?

Emner om udlejning af andelsbolig, lejekontrakter, lejens størrelse og andelsboligforeningens lejere.

Bestyrelsens praksis i fremlejesager - Bindende?

Indlægaf tt2002 » 20/08/2007 21:20

Jeg sidder i bestyrelsen i min andelsforening.

En andelshaver har anmodet om tilladelse til fremleje af sin lejlighed i et halvt år. Grunden er, at han har mulighed for at låne en vens større lejlighed (som ikke tilhører foreningen).

Jeg er bekendt med at bestyrelsen tidligere (og før jeg blev bestyrelsesmedlem) har nægtet fremleje i to tilfælde, hvor andelshaverne ønskede fremleje, da de ville afprøve kæresteforhold (altså flytte ind hos kæresten).

Vores vedtægter siger, at fremleje tillades i overenstemmelse med lejelovens regler og i øvrigt med bestyrelsens tilladelse.

Mit spørgsmål er derfor:
Kan vi tillade fremleje i ovennævte tilfælde, når der tidligere i to lignende (i hvert fald til en vis grad) sager, er givet afslag?
tt2002
Novice
Novice
 
Indlæg: 25
Tilmeldt: 30/08/2006 22:17

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 20/08/2007 22:56

Det er en grundlæggende regel at bestyrelsen skal behandle alle andelshavere ens. Hvis bestyrelsen giver "dispensation" til den første, så skal de næste også have "dispensation". Hvis sådan en praksis fortsættes konsekvemt vil den sætte den overtrådte vedtægtsbestemmelse ud af kraft. I bør derfor ændre vedtægterne hvis flertallet f.eks. ønsker tilladelse til fremleje ved afprøvning af ny kæreste.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf aratan » 21/08/2007 08:31

Enig, præcedens er et meget stærkt princip.

Jens, du får iøvrigt lige præmien for dagens første fnis for vendingen "...ved afprøvning af ny kæreste." Den måtte jeg lige trække på smilebåndet over... .-)

Mvh,

carsten
aratan
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 19/01/2006 16:42
Geografisk sted: Østerbro

Indlægaf tt2002 » 21/08/2007 09:16

Ok... Mange tak...

Men betyder det så også, at vi ikke har RET til at give tilladelse i den aktuelle sag pga. de tidligere afslag?
tt2002
Novice
Novice
 
Indlæg: 25
Tilmeldt: 30/08/2006 22:17

Indlægaf aratan » 21/08/2007 09:49

Principielt set kan I vel gøre som i vil inden for de rammer der afstikkes af jeres vedtægter...

MEN, hvis der allerede er givet afslag på tilsvarende sager, så ville jeg være MEGET forsigtig med at ændre på den linie der derved er lagt, som Jens siger så er I forpligtet til at stille alle andelshavere ens og dermed skal den etablerede præcedens følges.

Mvh,

carsten
aratan
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 19/01/2006 16:42
Geografisk sted: Østerbro


Tilbage til Udlejning og lejere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster

cron