Skal man have boet i andelen i 2 år før fremleje?

Emner om udlejning af andelsbolig, lejekontrakter, lejens størrelse og andelsboligforeningens lejere.

Skal man have boet i andelen i 2 år før fremleje?

Indlægaf ruko » 3/11/2007 12:11

Hej!

Jeg står i den situation at jeg til februar skal 7 mdr. til Afrika som en del af min uddannelse, og i den forbindelse ønsker at fremleje min andelsbolig, som jeg overtog pr. 1. september i år. Da jeg overtog den, eksisterede projektet i Afrika endnu ikke.
Jeg har hørt (fra bekendt) at man skal have boet i sin andel i 2 år inden man må leje den ud, og jeg er derfor i tvivl om hvad jeg nu gør. Jeg har dog ikke kunnet finde en beskrivelse af 2-års reglen noget sted.

Mit problem er, at hvis jeg spørger bestyrelsesformanden og bestyrelsen og får et nej, vil jeg være nødt til at sælge – alternativet er at lade nogen flytte ind uden at informere om det, og håbe at det ikke bliver opdaget.
Jeg ved ikke om der tidligere har været lignende sager, dog ved jeg at det er forholdsvis nemt at få lov til at fremleje sin bolig i ejendommen, men i alle tilfælde har personerne der har fået denne tilladelse også boet der længere en 2 år før de søgte om fremleje.

Jeg har kontakt til en person som er interesseret i at leje boligen i det halve år jeg er væk, og som jeg har forklaret ovenstående situation overfor.


Er reglen 2 år og hvad kan jeg forvente at bestyrelsen vil sige hvis jeg fremlægger sagen, alternativt ikke fremlægger sagen?

På forhånd tak!
ruko
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 2/11/2007 16:50

Indlægaf Korkia » 3/11/2007 14:28

Som udgangspunkt står reglerne for fremleje i foreningens vedtægter, så start med at kigge der. Reglerne omkring at man skal have beboet andelen lige så længe som man vil fremleje, er ikke en del af standard vedtægterne. Så det kræver foreningen specifikt har tilføjet disse. Hvis din forening er, som de fleste andre foreninger, så gør de bruger af standard vedtægterne. Disse tillader fremleje i op til 2 år, i tilfælde andelsehaveren er midlertidigt fraværende i forbindelse med uddannelse.

Men tjek foreningensvedtægter, og vend så tilbage hvis der er noget som du er i tvivl om.

Lige en slut bemærkning: Lad vær med at fusk med fremleje, det kan i værste tilfælde ende med du bliver ekskluderet.
Korkia
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 132
Tilmeldt: 14/03/2005 00:55

Indlægaf ruko » 5/11/2007 17:07

Hej Korkia

Tak for svaret - det besvarer mit spørgsmål!
I "mine" vedtægter og der står ikke nævnt noget om at lejligheder skal have været beboet et bestemt antal år inden man kan leje den ud, men dette var afledt af en bekendt der fortalte om den regel - men så kun i deres andelsboligforening.
ruko
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 2/11/2007 16:50


Tilbage til Udlejning og lejere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster

cron