Nægtet fremleje

Emner om udlejning af andelsbolig, lejekontrakter, lejens størrelse og andelsboligforeningens lejere.

Nægtet fremleje

Indlægaf Esbjerg » 8/07/2008 10:18

Jeg ejer en andelsbolig i Esbjerg.
Jeg har været så naiv at låne den ud.
Først til min bror og svigerinde som lånte den i 3 md, medens de ventede på at deres hus i Esbjerg som de havde købt blev ledigt.
Dernæst til min datter og svigersøn som byggede huset om.
Det var kun meningen de skulle bo der i højest 3 md. men på grund af at byggefirmaet lavede mange fejl der skulle rettes og til sidst gik konkurs, boede de der i 10 måneder i alt.
I al den tid har jeg betalt alle udgifter og ikke fået noget i husleje,
ikke engang udgifter til varme og lys har jeg fået dækket.
Jeg havde min folkeregister adresse stående på adressen, og var hjemme næsten hver dag, da min computer med adgang til nettet på mit arbejde stod der. Jeg overnattede dog hos min ven.
Da min datter ogsvigersøn flyttede ud, spurgte jeg om lov til at fremleje lejlighede. Det fik jeg lov til i et år. Nu efter et ½ år har lejeren sagt op.
Jeg ville gerne fremleje lejligheden til min svigerdatter og barnebarn.
Det må jeg ikke, da bestyrelsen mener at jeg har lavet en forretning ud af at fremleje den.
Nu har jeg flyttet min folkeregisteradresse tilbage til lejligheden.
Kan de forbyde mig at bo sammen med min svigerdatter og barnebarn.????

med venlig hilsen

Esbjerg
Esbjerg
Novice
Novice
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 3/07/2008 14:46
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Nægtet fremleje

Indlægaf Peter » 8/07/2008 16:57

Esbjerg skrev:Jeg ejer en andelsbolig i Esbjerg.
Jeg har været så naiv at låne den ud.
Først til min bror og svigerinde som lånte den i 3 md, medens de ventede på at deres hus i Esbjerg som de havde købt blev ledigt.
Dernæst til min datter og svigersøn som byggede huset om.
Det var kun meningen de skulle bo der i højest 3 md. men på grund af at byggefirmaet lavede mange fejl der skulle rettes og til sidst gik konkurs, boede de der i 10 måneder i alt.
I al den tid har jeg betalt alle udgifter og ikke fået noget i husleje,
ikke engang udgifter til varme og lys har jeg fået dækket.
Jeg havde min folkeregister adresse stående på adressen, og var hjemme næsten hver dag, da min computer med adgang til nettet på mit arbejde stod der. Jeg overnattede dog hos min ven.
Da min datter ogsvigersøn flyttede ud, spurgte jeg om lov til at fremleje lejlighede. Det fik jeg lov til i et år. Nu efter et ½ år har lejeren sagt op.
Jeg ville gerne fremleje lejligheden til min svigerdatter og barnebarn.
Det må jeg ikke, da bestyrelsen mener at jeg har lavet en forretning ud af at fremleje den.
Nu har jeg flyttet min folkeregisteradresse tilbage til lejligheden.
Kan de forbyde mig at bo sammen med min svigerdatter og barnebarn.????


Det lader til, at du jonglerer rundt med din formelle folkeregisteradresse, mens din reelle bopæl er et helt andet sted.

Foreningen er i sin gode ret til at lægge de faktiske forhold til grund - og ikke din formelle folkeregisteradresse.

Nu har du ikke oplyst hvad foreningens vedtægter og praksis siger om bopælspligt og fremleje, så det er svært at kommentere yderligere.
Peter
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 328
Tilmeldt: 15/02/2005 13:20

Indlægaf Esbjerg » 9/07/2008 12:37

Tak for dit hurtige svar.
Nu er virkeligheden den at jeg har flyttet alle mine møbler tilbage til lejligheden og reelt bor sammen med svigerdatteren og barnebarnet.
Der er dog nogle der er utilfreds med denne løsning og vil have at jeg sælger lejligheden. Bestyrelsen vil ikke engang tillade at min svigerdatter og barnebarn bor der til de har fundet en anden lejlighed. Jeg vil bare gerne vide om det er ulovligt at jeg bor sammen med de to. Jeg ejer dog lejligheden.
Med venlig hilsen

Esbjerg
Esbjerg
Novice
Novice
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 3/07/2008 14:46
Geografisk sted: Esbjerg

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 9/07/2008 21:01

Hvad siger foreningens vedtægter om benyttelse og fremleje ?
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Esbjerg » 11/07/2008 08:16

Der står i § 8: Uden bestyrelsens samtykke må et medlem ikke udleje sin
lejlighed, eller dele deraf.
I § 2 står der: Hvert medlem må kun have brugsret til én beboelseslejlighed og er forpligtet til at benytte denne.

Jeg mener dog at jeg selv må vælge om jeg vil bo alene, eller lade nogen bo sammen med mig.

Da min svigerdatter endnu ikke har fast arbejde, kan jeg bevise at hun ikke selv kan forsørge sig selv og barnet og betale husleje. (hun modtager ikke bistandshjælp). vi har dog søgt om en lejlighed i nærheden til hende og barnet. Hun får fast indtægt (voksenlærlingeløn) midt i februar.

Med venlig hilsen

Esbjerg
Esbjerg
Novice
Novice
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 3/07/2008 14:46
Geografisk sted: Esbjerg

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 12/07/2008 10:27

Normalt benytter man sin bolig som beboelse for sig selv og sin husstand.
Husstand er kæreste og børn. Fremmede er ikke en del af husstanden selvom de flytter ind i lejligheden. Der vil normalt være tale om udlejning hvis der flytter fremmede ind i lejligheden. Med fremmede mener jeg ikke-husstandsmedlemmer.

Det er derfor naturligt at bestyrelsen er skeptiske overfor dit arrangement.

Jeg havde min folkeregister adresse stående på adressen, og var hjemme næsten hver dag, da min computer med adgang til nettet på mit arbejde stod der. Jeg overnattede dog hos min ven.

Man opfylder sin beboelsespligt ved at benytte lejligheden til beboelse (ikke erhverv) og overnatte i den mindst halvdelen af årets dage. Det er derfor ikke tilstrækkeligt at flytte møbler ind og tilmelde sig i folkeregisteret.

Du kan læse lidt mere om fremleje på
http://www.ejendomsadministration.nu/udlejning.htm
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Esbjerg » 14/07/2008 08:19

Tak for dit svar.
I dag er jeg reelt flyttet tilbage til lejligheden, da hele sagen har været så stor en belastning for mit parforhold at min ven og jeg har brudt med hinanden. Jeg forstår dit svar således at det er ulovligt at jeg har min svigerdatter og barnebarn boende, og kan risikere at blive opsagt af betyrelsen. Så nu kan jeg måske risikere at både jeg, samt min svigerdatter og barnebarn bliver boligløse.??
I bestyrelsen af andelsforeningen er der en forretningsdrivende der gerne vil have vil have min lejlighed, det er ham der har sat rygter i gang om at jeg har tjent styrtende på lejligheden, hvilket jeg absolut ikke har.
Kan han på lovlig vis få mig opsagt og selv overtage lejligheden.??

Med venlig hilsen

Esbjerg
Esbjerg
Novice
Novice
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 3/07/2008 14:46
Geografisk sted: Esbjerg

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 14/07/2008 23:05

Hvis du bebor lejligheden kan du næppe blive ekskluderet blot fordi du er flink og har din svigerdatter og barnebarn boende gratis.

På grundlag af din beskrivelse af situationen i dit første indlæg kan jeg dog godt forstå hvis bestyrelsen er skeptisk.

Jeg ville gerne fremleje lejligheden til min svigerdatter og barnebarn. Det må jeg ikke, da bestyrelsen mener at jeg har lavet en forretning ud af at fremleje den.

Her har du selv indrømmet at det er fremleje du ønsker.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf kis » 26/09/2009 11:36

Fremmede er ikke en del af husstanden selvom de flytter ind i lejligheden.

Betyder ovenstående, at det er en del af bestyrelsens/administrators opgave at sikre sig, at der ikke bor "fremmede" i lejligheden ud over andelshaveren fx. en kæreste eller ven og har andelshaveren pligt til at svare på eventuelle spørgsmål vedr. dette ?
kis
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 48
Tilmeldt: 1/04/2009 13:01
Geografisk sted: esbjerg


Tilbage til Udlejning og lejere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster