sikring af udlejer

Emner om udlejning af andelsbolig, lejekontrakter, lejens størrelse og andelsboligforeningens lejere.

sikring af udlejer

Indlægaf JGarde » 10/11/2008 13:55

Da jeg gerne vil bo midlertidigt i en andelsbolig i byen, vil jeg høre om man kan sikre udlejer således at han kan opsige kontrakten uden videre, med f.eks. 3 måneders varsel.

Er det godt nok at lave en klausul i en almindelig lejekontrakt hvori der står noget i retning af:
"Udlejer kan opsige lejer med 3 måneders varsel."
eller kan udlejer aldrig opsige kontrakten i andre tilfælde end dem der er nævnt i lejeloven?

Vi snakker andelsbolig og antager at bestyrelsen godkender projektet.

Hvis man samtidigt tidsbegrænser kontrakten til højst 2 år, så ville det jo være en ganske uforpligtende ordning for begge parter (og ikke kun for lejer).
JGarde
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 8/11/2008 10:42

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 10/11/2008 16:20

Lejeaftalen bør altid være tidsbegrænset. Herudover kan det aftales at udlejer kan opsige lejemålet i lejeperioden, men der kan ikke lovligt aftales kortere opsigelsesvarsel end 1 år.

Lejelovgivningen beskytter lejeren og ikke udlejeren.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Løvendahl » 10/11/2008 18:06

Du kan ganske lovligt sætte en 3 mdrs. opsigelsesfrist í en tidsbestemt lejekontrakt, hvis du opretter den som en erhvervslejekontrakt. En eventuel lejer skal kontakte det firma han arbejder i. Firmaet lejer lejligheden af dig, på en erhvervslejekontrakt og "låner" den ud til den ansatte, som så betaler leje til dig efter en aftaleklausul med firmaet, som står som den reelle lejer. Med dette hul kommer du uden om lejeloven, og alle er glade. Så det kan godt lade sig gøre, bare ikke gennem lejelovens regler. Tjek også i den forbindelse vedtægten om du må foretage erhvervsudlejning.
P.S. Det er altid interessant for alle at høre, hvordan et problem blev løst i sidste ende, husk derfor at skrive, hvordan problemet blev løst.

Venlig hilsen

Løvendahl
Cand.jur.


Kontakt mig hos Justa Advokatfirma på info@justa.dk. - tlf: 75 71 10 00
Brugeravatar
Løvendahl
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 9/11/2007 01:55

Indlægaf aratan » 3/08/2009 18:20

Admin. Jens Arentoft skrev:Lejeaftalen bør altid være tidsbegrænset. Herudover kan det aftales at udlejer kan opsige lejemålet i lejeperioden, men der kan ikke lovligt aftales kortere opsigelsesvarsel end 1 år.

Lejelovgivningen beskytter lejeren og ikke udlejeren.


Hej Jens,

undskyld at jeg lige genåbner en gammel tråd, men jeg har lige et opfølgende spørgsmål:

Skal dit svar her tolkes således at man ikke eksempelvis i et 6 måneders lejemål frit kan aftale et opsigelsesvarsel som er mindre end 1 år? Dvs alle tidsbegrænsede lejemål under 1 år i praksis er uopsigelige i lejeperioden, både fra lejer og udlejers side, uanset hvad man aftaler i kontrakten?
aratan
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 19/01/2006 16:42
Geografisk sted: Østerbro


Tilbage til Udlejning og lejere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster

cron