Forsikring ved fremleje

Emner om udlejning af andelsbolig, lejekontrakter, lejens størrelse og andelsboligforeningens lejere.

Forsikring ved fremleje

Indlægaf Kirsten » 2/12/2008 13:57

Jeg skal til at fremleje min andel, og personen, jeg har fundet, vil umiddelbart foretrække ikke at tegne en indboforsikring. Jeg tænkte ellers på at stille det som et krav i kontrakten, da jeg har tænkt mig at opsige min indboforsikring i andelen.

Kan jeg på nogen måde komme i klemme lovgivningsmæssigt eller få udgifter, hvis der skulle ske skade på lejligheden eller ejendommen (f.eks. ved brand)? Hvad hvis fremlejetageren forårsager så meget skade på lejligheden, at depositummet ikke dækker alle udgifter?

På forhånd mange tak!
Kirsten
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 28/09/2006 14:10

Indlægaf moccha » 2/12/2008 14:16

Jeg ville nok finde en anden lejer! Hvis vedkommende ingen indboforsikring har, skyldes det økonomi?

Hvis det er en, der fravælger sin forsikring pga. dårlig økonomi, hvad bliver så det næste han/hun vælger ikke at betale.

Dine spørgsmål, kan jeg ikke svare på, jeg skrev bare ovenstående, fordi det var det første der faldt mig ind.

Held og lykke.
moccha
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 268
Tilmeldt: 18/07/2005 09:30

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 2/12/2008 14:47

Du skriver ikke om du lader nogle af dine indbogenstande blive i lejligheden.

Udgangspunktet er at bygningsforsikringen dækker de faste bygningsdele og indboforsikringen dækker løsøre.

Et præcist svar på eventuelle dækningsproblemer kræver at du sammenholder bygningspolicens og indboforsikringens forsikringsvilkår.

Man bør altid tegne indboforsikring, medmindre man udelukkende har møbleret lejligheden med stjålne varer. :smile14:
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Løvendahl » 2/12/2008 14:55

Hvis du kontakter jeres administrator, kan du finde ud af, hvad andelsforeningens brandforsikring dækker. Det ville være et godt sted at starte dér, da der ikke er grund til at dobbeltforsikre dig.

I lejen kan du i dine nødvendige driftsomkostninger indregne forsikring jfr. boligreguleringslovens § 8, stk. 1., og beløb til denne forsikring, som er en del af vedligeholdelsen skal du afsætte efter lejelovens § 22 og boligreguleringsloven § 18 og 18 b. Du må derfor gerne indregne en forsikring i lejen.

Ud over lejen er der ikke mange andre krav, en udlejer kan rette mod lejer, men forsikringer er en undtagelse hertil. I lejelovens § 29, stk. 9, 2. pkt., kan du kræve, at lejeren ved forsikring eller på anden måde (bankgaranti) stiller sikkerhed for det erstatningsansvar, han måtte pådrage sig, hvis han laver om på din bolig og sætter nye installationer op.

Jeg forstår godt dine bekymringer, så start med administrator, og spørg denne, hvilke suppleringsforsikringer han vil foreslå ved udlejning, da han administrerer og kende de forsikringer i allerede har i foreningen.
P.S. Det er altid interessant for alle at høre, hvordan et problem blev løst i sidste ende, husk derfor at skrive, hvordan problemet blev løst.

Venlig hilsen

Løvendahl
Cand.jur.


Kontakt mig hos Justa Advokatfirma på info@justa.dk. - tlf: 75 71 10 00
Brugeravatar
Løvendahl
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 9/11/2007 01:55

Indlægaf moccha » 4/12/2008 19:16

Går en indboforsikring ind og dækker, hvis en lejer laver om i boligen?

Jeg har vist misforstået, jeg troede udelukende det handlede om lejers indbo.
moccha
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 268
Tilmeldt: 18/07/2005 09:30

Indlægaf Løvendahl » 5/12/2008 03:37

Nej, det gør en normal indboforsikring ikke, så du har helt ret.

En indboforsikring dækker grundlæggende dine private ejendele. Fx hvis møbler, tøj, musik- og tv-anlæg, computere m.m. bliver stjålet, ramt af en vandskade, brænder eller ødelægges ved hærværk.

Udlejer kan kræve, at lejer i hele lejeperioden tegner en tings og ansvarsforsikring for lejligheden hos udlejer, og denne skal påføres lejeaftalen. Så udlejer skal ud og tegne en supplerede forsikring, som dækker hendes behov. Dette er en standardforsikring, og forsikringsselskaberne kan sikkert finde den rette forsikring, samt den rette formulering til lejekontrakten. De har prøvet det før.
P.S. Det er altid interessant for alle at høre, hvordan et problem blev løst i sidste ende, husk derfor at skrive, hvordan problemet blev løst.

Venlig hilsen

Løvendahl
Cand.jur.


Kontakt mig hos Justa Advokatfirma på info@justa.dk. - tlf: 75 71 10 00
Brugeravatar
Løvendahl
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 9/11/2007 01:55

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 5/12/2008 12:07

Jeg har aldrig i udlejningsejendomme set at udlejer blander sig i om lejerne tegner indboforsikring. Udlejer skal f.eks. heller ikke blande sig i om lejerne tegner forsikring for deres biler.

Kun hvis lejligheden udlejes møbleret kan udlejer have grund til at stille krav om at lejer tegner indboforsikring.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg


Tilbage til Udlejning og lejere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster