Huslejenævn v fremleje

Emner om udlejning af andelsbolig, lejekontrakter, lejens størrelse og andelsboligforeningens lejere.

Huslejenævn v fremleje

Indlægaf Bilingual » 7/01/2009 17:27

Hejsa, jeg har et par simple spørgsmål :)

1. Har jeg forstået det korrekt at hvis jeg fremlejer min andels lejlighed i 2 år til den eksisterende boligafgift, så kan jeg faktisk risikere at skulle betale penge tilbage til lejer, hvis denne boligafgift overstiger en bestemt årlig m2 pris fastsat af huslejenævnet???

2. Kan jeg lægge ekstra ydelser oveni boligafgiften i lejekontrakten som slitage af komfur og køleskab, mod at dette repareres af mig hvis der skulle opstå problemer?
Bilingual
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 39
Tilmeldt: 15/05/2006 00:21

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 7/01/2009 18:20

1. Ja. Den lovlige leje ligger et sted mellem 350 og 900 kr. pr. kvm. årligt i København, afhængigt af den enkelte lejligheds indretning og stand.

2. Boligafgiftens størrelse har ingen sammenhæng med størrelsen af den lovlige leje.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Re: Huslejenævn v fremleje

Indlægaf Løvendahl » 8/01/2009 06:19

Bilingual skrev:Hejsa, jeg har et par simple spørgsmål :)

1. Har jeg forstået det korrekt at hvis jeg fremlejer min andels lejlighed i 2 år til den eksisterende boligafgift, så kan jeg faktisk risikere at skulle betale penge tilbage til lejer, hvis denne boligafgift overstiger en bestemt årlig m2 pris fastsat af huslejenævnet???

2. Kan jeg lægge ekstra ydelser oveni boligafgiften i lejekontrakten som slitage af komfur og køleskab, mod at dette repareres af mig hvis der skulle opstå problemer?


1, ja

2, ja og nej, ekstra ydelser der batter noget er leje for delvist møbleret bolig o. lign.

3, Du kan jo bare omgå lejelovgivningen og lovligt "tage for meget" ved at sætte lelelovgivningen ud af kraft, hvis du erhvervsudlejer til lejers arbejdsgiver, som så "låner boligen til lejer", der betaler erhvervslejen indirekte til dig eller lignende arrangement.
P.S. Det er altid interessant for alle at høre, hvordan et problem blev løst i sidste ende, husk derfor at skrive, hvordan problemet blev løst.

Venlig hilsen

Løvendahl
Cand.jur.


Kontakt mig hos Justa Advokatfirma på info@justa.dk. - tlf: 75 71 10 00
Brugeravatar
Løvendahl
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 9/11/2007 01:55

Indlægaf Bilingual » 8/01/2009 13:32

Hej i to tak for svaret :)

Men hvordan kan det være tilladt for Huslejenævnet at tvinge lejen lavere end den månedlige boligafgift?

Det kan da ikke være rigtigt at et huslejenævne kan fuldstændigt tilsidesætte den aftale fremlejer foretager med andelsforeningen om at betale den alm. månedlige afgift hverken mere eller mindre. Det åbner jo op for situationer hvor folk med andele med en høj boligafgift ikke kan fremleje deres lejligheder af frygt for at betale penge tilbage. At tage overpris skal naturligvis ikke tolereres, men det kan da ikke være meningen at fremlejer kan få fremtvunget en lavere leje end hvad boligafgiften reelt er og er blevet oplyst derom.
Bilingual
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 39
Tilmeldt: 15/05/2006 00:21

Indlægaf aratan » 8/01/2009 14:50

Bilingual, ideen er netop at den "sande" værdi af din lejlighed, dvs det du har betalt for den(og betaler for den via din boligafgift) ingen sammenhæng har med det du lovligt må tage i husleje ved udlejning/fremleje. Din boligafgift er ikke underlagt huslejeregulering, det er din udlejning derimod...

Det er en centralt politisk ønske om at holde huslejen kunstigt nede, frem for at du som privat udlejer kan få dækket dine faktiske udgifter. Samtidig er det en markant beskyttelse af el lejer mod at udlejer pludselig hæver huslejen til det dobbelte. Det giver efter min mening også en fastlåsning af lejeboligmarkedet, hvem ved deres fulde 5 vil opgive en billig lejebolig når først de har fået fat i den, uanset om den er passende til ens omstændigheder?

Om det kan være rigtigt? Tjo, der er din mening fuldt ud lige så gyldig som min, men det er sådan det er...
aratan
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 19/01/2006 16:42
Geografisk sted: Østerbro

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 8/01/2009 16:00

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... =20611#KVI
Boligreguleringsloven siger blandt andet:
"§ 15. På lejerens begæring skal huslejenævnet, medmindre nævnet har truffet afgørelse efter § 14, stk. 1, afgøre, om udlejeren har krævet højere leje eller betinget sig andre vilkår end tilladt efter bestemmelserne i dette kapitel."
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Bilingual » 8/01/2009 17:29

Hej igen, jeg kan forstå argumentationen men er bestemt ikke enig i den. Jeg mener at når lejer/fremlejer bevæger sig ind i andelsområde så må det være de regler der er gældende. Langt de fleste andelsforeninger lader netop kun fremleje ske betinget af at udlejer ikke tjener på denne og står som kontrollant. Når man har accepteret at skulle betale den samme boligafgift som ejer finder jeg det forrykt at et huslejnævn der burde holde sig til lejeboliger kan overtrumfe en aftale der er valideret af andelsforeningen der ejer andelslejlighederne og som overholder andelsreglerne. Bestyrelsen er jo netop garanten for at udlejer ikke kan hæve boligafgiften.

Og selv Ritt har da smidt håndklædet i ringen og erkendt at man ikke får nye lejeboliger til 5000 om måneden.

Det tragiske er at en masse andelslejligheder vil stå tomme fordi køber ikke kan komme af med dem, og man ikke kan fremleje dem til en fornuftig pris af frygt for at skulle betale tilbage,
Bilingual
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 39
Tilmeldt: 15/05/2006 00:21

Indlægaf aratan » 8/01/2009 18:13

Uanset om man er enig i indstillingen, så bevæger man sig ind i privat udlejning så snart man fremlejer sin lejlighed. Den private lejer som du tager ind er på helt lige fod med en lejer i en privat udlejningsejendom (som en andelsforening vel juridisk er lig med) og i jeres indbyrdes lejeforhold er foreningen ikke en part. Det er alene en sag mellem dig og din lejer og foreningens økonomiske forhold er ikke relevante. Den lovgivning som gælder her er lejeloven.

Foreningens bestyrelse er ikke garant for noget som helst, da de ikke er part i forholdet. Foreningen kan opstille regler for hvornår fremleje tillades, men de kan ikke lave regler for lejens størrelse som tilsidesætter lejelovens bestemmelser om samme.

Vedrørende din sidste bemærkning omkring de mange tomme lejligehder som ikke kan sælges, så er det vist de færreste som ikke KAN sælges. De fleste af dem kan sikkert sagtens sælges men ikke til den opskruede pris som de fleste sælgere mener sig berettiget til. Hvis prisen reduceres til det niveau som markedet kan bære så kan de sagtens sælges. Min forening har de sidste måneder haft en del lejligheder til salg, og flere af disse har stået til salg i lang tid. Min underbo flyttede for få måneder siden og solgte på kort tid fordi prisen blev sat realistisk, hvorimod stuelejligheden har været til salg meget længe uden resultat fordi der insisteres på en høj pris.

Personligt er jeg imod fremleje, mens man venter på en køber villig til at betale ens opskruede pris, jeg ser meget hellere et salg så der kan komme en ny andelshaver ind. YMMV...
aratan
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 19/01/2006 16:42
Geografisk sted: Østerbro


Tilbage til Udlejning og lejere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster

cron