fremleje uden at informere

Emner om udlejning af andelsbolig, lejekontrakter, lejens størrelse og andelsboligforeningens lejere.

fremleje uden at informere

Indlægaf Lindkat » 2/02/2009 15:18

Hej
Jeg sidder som formand i en lille forening med kun 10 andelslejligheder.
Jeg har ved et tilfælde, fundet ud af her i weekenden, at en af vores andelshavere har valgt at fremleje sin lejlighed til en professor fra udlandet og at personen er flyttet ind i dag.
Han har på intet tidspunkt kontaktet bestyrelsen for at spørge om tilladelse og derudover så er vores vedtægter ABF’s standard vedtægter og man må ikke fremleje med mindre det er udstationering, sygdom etc…. (Han er flyttet sammen med sin kæreste)
Han har jo groft overtrådt vedtægterne og ignoreret bestyrelsen fuldstændig.
Vi har aldrig haft sådan en situation før og umiddelbart vil vi skrive et brev til andelshaveren at han bedes opsige fremlejemålet ASAP. Desuden er det vel egentlig eksklusionsgrund?
Vi vil meget gerne finde den bedste løsning, men det er vel at ændre vedtægterne og det er der intet ønske om.
Hvad kan vi gøre?
Generelt omkring fremleje: hvordan skal bestyrelsen forholde sig i forbindelse med lejekontrakter osv. Skal bestyrelsen have kopi eller er det slet ikke bestyrelsens problem mere, HVIS der er givet tilladelse til at fremleje?
Jeg går ud fra at, i forbindelse med almindelige regler i andelsboligforening (så som arbejdsweekend, husorden etc.), så er det stadig andelshavers ansvar korrekt?

På forhånd tusinde tak for hjælpen
Ps jeg har prøvet at ændre min emailadresse i profil, da den anden er lukket, men den siger den er ”bandlyst” så jeg kan ikke ændre den.

Lindkat
Lindkat
Novice
Novice
 
Indlæg: 21
Tilmeldt: 1/03/2006 01:07

Indlægaf Bin Larsen2 » 16/06/2009 17:01

Jo, regler og vedtægter mm. bør man naturligvis altid overholde. Men samtidig så mener jeg også der bør være plads til, at bøje disse, som fx i dette tilfælde. Personligt syntes jeg, at vi danskere hænger os alt for meget i regler og paragraffer. Hvis jeg var i dit sted, så ville jeg enten se helt bort fra hændelsen, da disse mennesker jo ikke har skadet andre overhovedet. -Eller jeg ville helt forsigtig give andelshaveren en påmindelse om, at han vistnok lige havde glemt og komme med denne oplysning. Nej, som jeg ser det, så er du jo faktisk ved at skade disse mennesker, og nu tænker jeg bare som menneske, og ikke som paragraf-rytter!
Brugeravatar
Bin Larsen2
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 16/06/2009 15:38

Indlægaf Løvendahl » 16/06/2009 22:36

Regler er til for at blive overholdt, men må selvfølgelig heller ikke misbruges uanset om man som bestyrelse er enig i dem eller ej. Regler er et administrativt værktøj, jeg betaler for eksempel skat fordi reglerne foreskriver det, og ikke fordi jeg har lyst til det.

Hvis I benytter standardvedtægten, kan I i § 11.2 tillade midlertidig forflyttelse eller lignende, og i lignende ligger der en meget bred fortolkningssfære. Fælles for alle tilfælde er, at fremleje maksimalt må ske i to år. Der skal derfor laves en tidsbegrænset fremlejekontrakt, således at professoren skal fraflytte ved dens udløb og andelshaveren flytter tilbage.

Glem trusler, hvis du som bestyrelsesformand skriver, at du mener at det er eksklusionsgrund, og det senere viser sig, at være én måde at fortolke vedtægten på. Skal du naturligvis i en erstatningssag betale det tabte lejetab og omkostninger, som andelshaveren har haft, til genhusning af fremlejer, fordi han har handlet i tillid til, at der var realitet i din fremsatte trussel for eksklusion.

Han skal skriftligt og i anbefalet brev gøres opmærksom på, at han ikke overholder vedtægten og at I ikke anerkender fremlejen, da den ikke er godkendt hos jer. I kan bede ham indsende en tidsbestemt lejekontrakt. Ligeledes aflevere I en kopi af dette til fremlejeren og foreningens vedtægter, samt at I straks beder denne fraflytte, da han ifølge vedtægten bor ulovligt i boligen.

Fremlejer har ikke bedre ret end den andelshaveren har, og da han ikke har papirgangen i orden, kan I få fremlejeren udsat ved en umiddelbar fogedforretning.

Jeg ser personligt gerne, at man giver andelshavere mulighed for at fremleje tidsbegrænset i op til 2 år uanset begrundelsen. Det er i egen interesse, at foreningens andelshavere midlertidigt kan fraflytte andelsboligen og fremleje den. Det ville være åndsvagt, hvis andelshaverne straks skal fraflytte deres andelsboliger, hvis de vil bo sammen med en kæreste, købe en anden bolig og lign. da andelshaveren jo tvinges til at sælge til en urealistisk lav pris i et faldende marked for at slippe ud af andelsforeningen. Hvis andelshaveren har en periode på op til 2 år, skulle han have tid nok til at få andelen solgt til en fornuftig pris, og I signalerer samtidig, at købere ikke går i en fælde, hvis de køber en andelsbolig hos jer.

Jeg har set erstatningssager, hvor formænd eller bestyrelser er blevet erstatningsansvarlige fordi de havde taget patent på, hvordan vedtægten skulle tolkes. Selvom det er stjerneklart at vedtægten og ordne skal fortolkes således for dig, vil andre øjne (retten) ofte med sund fornuft komme til et andet resultat. Hvordan vil du tolke denne tekst, som er en gammel dom: ”Frifindes ej henrettes”
Selvom du kun læser det på én måde, og det står klart for dig, så prøv at forestille dig, at der var et komma på den anden side af ”ej” og var sådan retten ville fortolke det. Kan du se pointen?

iV mennsekr læesr ikek bogstarev men poitner!
P.S. Det er altid interessant for alle at høre, hvordan et problem blev løst i sidste ende, husk derfor at skrive, hvordan problemet blev løst.

Venlig hilsen

Løvendahl
Cand.jur.


Kontakt mig hos Justa Advokatfirma på info@justa.dk. - tlf: 75 71 10 00
Brugeravatar
Løvendahl
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 9/11/2007 01:55


Tilbage til Udlejning og lejere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster

cron