Fremleje Andelslejlighed

Emner om udlejning af andelsbolig, lejekontrakter, lejens størrelse og andelsboligforeningens lejere.

Fremleje Andelslejlighed

Indlægaf systemaddict » 24/02/2004 18:25

Hej

Jeg har læst:

http://www.ejendomsadministration.nu/udlejning.htm

Men synes ikke jeg får helt klart svar på om man som Andelshaver har krav på at kunne fremleje sin andelslejlighed. Men andre ord - Kan en andelsboligforening forhindre fremleje af andelslejligheder eller er man som andelshaver sikret en eller anden grundlæggende ret til fremleje?

M.v.h.

Søren
systemaddict
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 24/02/2004 18:22

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 24/02/2004 22:28

Foreningens vedtægter bestemmer hvor meget du må udleje/fremleje.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf svende » 13/11/2004 23:32

Hej.
Jeg har en andelslejlighed på Nørrebro som jeg ønsker at fremleje med henblik på salg efter 2 år. Jeg har nu købt en ny andelslejlighed i Vanløse. Ligger der noget i lovgivningen om at jeg ikke må eje 2 andelslejligheder?

Mvh Lena
svende
 

Indlægaf Andels And » 14/11/2004 00:57

Som andelshaver har du bopælspligt med folkeregisteradresse og dermed kan ikke eje 2 andelslejligheder.

I de fleste foreninger kan du kun fremleje hvis du er imidlertidigt væk pga arbejdet i udlandet, ferie eller lignende.

Hvad har du som henblik når du vil fremleje i 2 år bare for at derefter sælge? Hvorfor bare ikke sælge nu, når du har allerede fundet en anden andelslejlighed?
Andels And - Bestyrelsesmedlem og lægmand. Dansk som andet sprog!!!
Andels And
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 197
Tilmeldt: 2/09/2003 22:30

Indlægaf Jakob » 17/01/2005 12:37

Hej Forum.
Jeg har lige købt en andel og vil fremleje den til jeg er færdig med studium og har råd til at bo der. Ifølge vedtægterne må jeg fremleje så længe jeg vil:
"§12 Fremleje:
En andelshaver kan normalt maksimalt fremleje eller fremlåne sin bolig i 2 år. I forbindelse med andelsboligforeningens stiftelse indrømmes der dog en særskilt ret, for de andelshavere, der melder sig ind i andelsboligforeningen ved stiftelsen [mig], til tidsubegrænset fremleje. [...] Fremleje skal ske i respekt til den til enhver tid gældende lejelov."

Mit spørgsmål er 1:
om jeg har bopælspligt i lejligheden? og 2:
er det en skrøne at lejere opnår 'særlige' rettigheder efter at have beboet lejligheden i mere end to år?

Tak, Jakob
Jakob
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 7/11/2004 17:15

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 17/01/2005 16:18

Du har tilsyneladende ikke bopælspligt i henhold til foreningens vedtægter, men lejligheden skal være beboet.

Det er tvetydigt, når der gives fri fremlejeret og samtidig tilføjes: "Fremleje skal ske i respekt til den til enhver tid gældende lejelov."

Der er mange skrøner om de 2 år, men her er reglerne fra lejeloven:

75. Dør lejeren, har ægtefællen ret til at fortsætte lejeforholdet.
Stk. 2. Dør lejeren af en beboelseslejlighed uden at efterlade sig en ægtefælle, har en anden person, der i en periode på mindst 2 år umiddelbart forud for dødsfaldet har haft fælles husstand med lejeren, ret til at fortsætte lejeforholdet.

§ 77 a. Såfremt parter, der i mindst 2 år har haft fælles husstand, ophæver samlivet, kan de aftale, hvem af parterne der skal have ret til at fortsætte lejeforholdet til en lejlighed, der har tjent som fælles bolig.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Jakob » 17/01/2005 16:29

:smile2:
Tak for hurtigt svar.
Jeg sender lejekontrakt til bestyrelse, som krævet, for godkendelse, hvor jeg også oplyser midlertidig adresse i Danmark.
Hvis der mod forventning skulle komme afslag vil jeg vende tilbage til Debatten for nyt.
Med tak
Jakob
Jakob
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 7/11/2004 17:15


Tilbage til Udlejning og lejere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster

cron