Fremleje, vandskade og forsikringer

Emner om udlejning af andelsbolig, lejekontrakter, lejens størrelse og andelsboligforeningens lejere.

Fremleje, vandskade og forsikringer

Indlægaf rasmack » 16/02/2009 23:16

Jeg fremlejer min andelslejlighed, da jeg er på kontrakt i udlandet. Vi anvender standardkontrakten fra det daværende boligministerium. Imidlertid er der netop kommet vandskade (sprunget rør på loftet, ikke i lejligheden). I hvert fald ét værelse skal males om, og måske skal der laves gulv/loft. Desuden skal der nok laves noget strøm.

Jeg er klar over, at foreningens forsikring dækker udbedringerne på min lejlighed. Mine lejeres indbo dækkes vel af deres indboforsikring. Spørgsmålet er nu: Kan jeg blive tvunget til at betale for genhusning, eller er det noget de skal forsikre sig til? Kan de ophæve lejekontrakten øjeblikkeligt?
rasmack
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 16/02/2009 22:40
Geografisk sted: CERN

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 18/02/2009 23:13

Ejendommens bygningsforsikring har muligvis en huslejetabsdækning.

Lejerne kan kræve fradrag i lejen i det omfang lejligheden ikke kan benyttes.

Mangler ved det lejede er omtalt i lejelovens kapital III
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... 20610#KIII
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Løvendahl » 18/02/2009 23:28

Jeg vil foreslå at I laver et tillæg til lejekontrakten, som tager højde for vandskaden. Hvis han/hun eks. får en mdr. gratis husleje som kompentation eller lign. så er det jo et udgangspunkt for at du får skabt ro omkring de forhold, som ligger langt fra hvor du er, og du skal ikke bruge oseaner af tid på spørge bestyrelsen om alt muligt og at vente, indtil der dumper et brev ind fra huslejenævnet, fordi du ikke gjorde noget rettidigt overfor lejer.
P.S. Det er altid interessant for alle at høre, hvordan et problem blev løst i sidste ende, husk derfor at skrive, hvordan problemet blev løst.

Venlig hilsen

Løvendahl
Cand.jur.


Kontakt mig hos Justa Advokatfirma på info@justa.dk. - tlf: 75 71 10 00
Brugeravatar
Løvendahl
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 9/11/2007 01:55

Indlægaf rasmack » 19/02/2009 10:58

@Jens: Tak for linket. Det kan jo godt være, at det bliver nødvendigt at give nedslag i lejen.

@Løvendahl: Indtil videre venter vi stadig på taksator. Jeg gør hvad jeg kan for at rykke folk i ørerne, men indtil vi har fået klarlagt skadernes omfang, og hvor lang tid det tager at rette op på, er det jo svært at love nogen noget som fx nedslag i leje eller en gratis måned.
rasmack
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 16/02/2009 22:40
Geografisk sted: CERN


Tilbage til Udlejning og lejere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster