Udlejning af andelslejlighed i Roskilde C

Emner om udlejning af andelsbolig, lejekontrakter, lejens størrelse og andelsboligforeningens lejere.

Udlejning af andelslejlighed i Roskilde C

Indlægaf RB » 31/03/2009 22:26

Hej alle,

Jeg har et par spørgsmål, som jeg håber I kan hjælpe mig med.

Jeg overvejer at fremleje min andelslejlighed i Roskilde C. Som jeg har forstået det, kan jeg ikke leje den ud til den husleje, jeg selv betaler for at bo her - men jeg skal sætte lejen efter udlejningslejligheder i området. Eneste mulighed er så at udleje den "delvist møbleret" for at få dækket mine udgifter, korrekt?

Lejligheden er en 3V på 93 kvm med opvaskemaskine, fri adgang til vaske + tørre-kælder og internet. Den ligger i hjertet af Roskilde C. Er der nogen der ved, hvad en fair pris ifølge LLo vil være? Og hvor kan jeg evt. undersøge det henne?

Hvad dækker "delvist møbleret" over? Altså hvor mange møbler skal der være i lejligheden?

Og hvordan finder man ud af udgifter til vand, el og varme når man fremlejer - lejerne vil jo muligvis bruge for mere end jeg gør?

På forhånd tak - håber nogen kan hjælpe! :smile2:

Forresten så er det ikke er problem at få lov til at leje ud i min forening. Derfor er det mere detaljerne jeg har brug for at få på plads, inden jeg smider den på markedet.

/Rikke
RB
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 25/02/2009 21:30

Indlægaf RB » 31/03/2009 22:29

P.S. Alle gode råd om fremleje af andel modtages med kyshånd!

/Rikke
RB
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 25/02/2009 21:30

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 31/03/2009 23:47

Helt eller delvis møbleret er ingen redningsplanke. Du kan forhøje lejen med 10-15% af møblernes gensalgsværdi.

Prøv at spørge hos huslejenævnet hvad du må tage i leje.

I storkøbenhavn nedsætter huslejenævnet en del lejemål til omkring 500 kr. pr. kvm. årligt + varme
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf RB » 1/04/2009 17:09

Hvem sætter møblernes gensalgsværdi?

Huslejenævnet i min kommune vil ikke hjælpe mig med at fastsætte lejens værdi, da de ikke har en rådgivningsfunktion. De tager sig kun af klagesager. Hvor kan jeg ellers få hjælp til at fastsætte lejens værdi?

Jeg håber nogen kan hjælpe, da jeg kun har mulighed for at leje min lejlighed ud, hvis jeg kan få mine udgifter til husleje dækket.

/Rikke
RB
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 25/02/2009 21:30

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 1/04/2009 17:22

I første omgang fastsætter du den selv, men hvis lejens størrelse indbringes for huslejenævnet vil de foretage en vurdering af din prisfastsættelse.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf RB » 1/04/2009 17:25

Jeg betaler selv 7200 plus el, vand og varme. Lyder det som en fair pris i Roskilde C.? (Evt. delvis møbleret?)
RB
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 25/02/2009 21:30

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 1/04/2009 23:33

7200 x 12 / 93 = 929 kr. pr. kvm. lyder noget dyrt.

Hvor gammel er ejendommen og er der nyt køkken, nyt bad og termovinduer. ?
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf RB » 2/04/2009 11:16

Ejendommen er fra 1900 men blev totalrenoveret i 2004, hvor andelsforeningen blev stiftet.

Der er nyt køkken og nyt badeværelse fra 2004, nye vinduer fra ca. 2000, vaskekælder, internet og opvaskemaskine.
RB
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 25/02/2009 21:30

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 2/04/2009 15:38

Så lyder det som et realistisk Københavner-niveau, men jeg kender ikke til forholdene i Roskilde.

Mod betaling kan du få en bindende lejefastsættelse hos huslejenævnet, så du ikke efterfølgende får en økonomisk overraskelse.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf aratan » 23/04/2009 21:41

det er godt nok ikke roskilde, men i Høje Tåstrup mente min advokat at omkring 600/(kvm*år) var realistisk for udleje af ejerlejlighed. Det ville tilfredsstille både huseljenævnet og skattevæsenet.
aratan
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 19/01/2006 16:42
Geografisk sted: Østerbro

Indlægaf mariaSS » 25/07/2009 20:57

Jeg sidder i den uheldige situation, at jeg er ejer af to andelslejligheder. Jeg bor selv i den ene lejlighed og ville meget gerne fremleje den anden, men det må jeg ikke, er det belevet besluttet på et bestyrelsesmøde.

Mit spørgsmål: Den pågældende lejlighed har nu været til salg i halvandet år, og er fortsat ikke solgt. Jeg sidder i en meget dum situation økonomisk. Er det virkelig sådan, at bestyrelsen må bestemme, hvorvidt min lejlighed må udlejes, når den efter halvandet år ikke er solgt og min gæld bare vokser og vokser?

MVH Maria
mariaSS
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 23/07/2009 21:45

Indlægaf aratan » 26/07/2009 11:29

Kort svar: Ja

Længere svar: generalforsamlingen beslutter foreningens vedtægter og dermed de regler som foreningen drives under. Det er en af de bagsider der er ved andelsboliger, dine naboer kan træffe beslutninger på dine vegne... I min forening er der eksempelvis forbud mod husdyr og vaskemaskiner i lejlighederne, sammen med forbud mod ubegrænset fremleje. Det er en af "omkostningerne" ved at bo i andel...

Til gengæld vil jeg godt have lov til at mene at hvis du har haft den til salg i 1½ år og ikke kan sælge så er din pris for høj! Alt kan sælges, også på rimelig tid, hvis man accepterer den reelle markedspris fremfor den pris mange mener sig berettiget til qua det prisen var en gang... Med mindre din forening er meget forskellig fra de fleste andre, så har du bopælspligt i begge dine lejligheder, hvis jeg sad i bestyrelsen der hvor du ikke opfylder denne, så var jeg nok gået i gang med at kontakte dig med henblik på at forlange et (hurtigere) salg, alternativt undersøge en mulig eksklusionssag for manglende opfyldelse af bopælspligten...
aratan
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 19/01/2006 16:42
Geografisk sted: Østerbro


Tilbage til Udlejning og lejere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster

cron