Huslejenaevn

Emner om udlejning af andelsbolig, lejekontrakter, lejens størrelse og andelsboligforeningens lejere.

Huslejenaevn

Indlægaf Lala » 21/06/2009 09:14

Jeg har et par spoergsmaal bl.a. angaaende § 17 i boligreguleringsloven. Jeg staar i den situation at min tidligere lejer som er fraflyttet lejligheden nu truer med at tage sagen til huslejenaevnet. Kontrakten der blev indgaaet i tidernes morgen er udarbejdet af et advokatfirma og jeg mener derfor den er indenfor lovens rammer. Men for ikke at blive taget paa sengen i tilfaelde af han goer alvor ud af det, har jeg laest mig gennem adskillige lovgivninger. Det er en meget kompliceret sag, som jeg pt ikke vil uddybe, da jeg mener, der sandsynligvis ingen grund er til dette efter jeg fandt § 17 i boligreguleringsloven. Den siger foelgende:

§ 17. Har udlejeren opkrævet højere leje, depositum, indskud eller lignende end tilladt, kan lejeren kræve det for meget betalte tilbage, ligesom lejeren vil kunne kræve lejen nedsat med virkning for fremtiden. Ved lejeforholdets ophør skal lejerens krav være gjort gældende for huslejenævnet inden 1 år fra fraflytningstidspunktet.

1. Min lejer indbetalte sin foerste husleje som ikke har vaeret reguleret paa noget tidspunkt i februar 2008, vil det sige han slet ikke kan tage sagen til huslejenaevnet?

2. Mit andet spoergsmaal er, da jeg finder boligloven en smule kompliceret, er min lejlighed som er i en forening bestaaende af 25 boliger og fra foer 1991 ikke under boligreguleringsloven?

Er der nogen med paragraf evner her der kan hjaelpe mig her? :smile2:

3. Derudover vil jeg gerne vide hvis en sag bliver taget til huslejenaevnet, kan jeg saa foere min sag den anden vej? Dette er en sag om lejer for det foerste fik en fremlejer ind uden mit samtykke og uden at informere mig eller foreningen og der var aldrig udformet en kontrakt ml. de to. Derudover lavede fremlejer skade paa lejligheden som til dels blev daekket af forsikringen, men der har vaeret adskillge udlaeg jeg har maattet betale, bl.a. kunne lejligheden ikke udlejes i halvanden maaned efter pga. haandvaerkere maatte saette den i stand foer nogen kunne flytte ind. Lejer havde opsagt lejligheden skriftligt og lovligt til 1 april og skaden skete 10 marts fraflyttede uden rengoering og i en stand saa lejligheden ikke kunne udlejes igen. Jeg proevede at kontakte lejer flere gange efter, men han ringede aldrig tilbage. Det foerste jeg har hoert er for 2 dage siden hvor han saa begyndte at true med huslejenaevnet.
Dette er kun en meget kort opsummering af sagen den er meget lang og kompliceret og der er adskillige aspekter i den. Jeg havde egentlig bestemt mig for at lade det ligge og sige de udlaeg jeg havde tabt var tabt. Jeg oensker helst ikke at koere en sag da det er tidskraevende og besvaerligt da jeg pt er bosat i udlandet pga. arbejde.

Tusind tak,
Lala
Lala
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 20/06/2009 08:46

Tilbage til Udlejning og lejere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster

cron