Lejekontrakt når kæreste flytter ind i andel?

Emner om udlejning af andelsbolig, lejekontrakter, lejens størrelse og andelsboligforeningens lejere.

Lejekontrakt når kæreste flytter ind i andel?

Indlægaf bobbymilk » 5/10/2009 11:48

Kort sagt drejer det sig om, at jeg skal købe en udvidelse til min nuværende andel, således at et tidligere loftsrum på 5. sal bliver slået sammen med min nuværende andel på 4. sal.

Da købet skal lånefinansieres, er banken interesseret i at vide om jeg skal bo alene når udvidelsen er fuldført, hvilket jeg ikke skal da min kæreste flytter ind når de to andele er slået sammen.

Mit spørgsmål er, om det er normalt om man skal lave en form for "lejekontrakt" når ens kæreste flytter ind, så man kan dokumentere overfor en bank at man er to personer om at dække huslejen? I princippet er det jo ikke en udlejning når man skal bo i fællesskab.....
bobbymilk
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 5/10/2009 09:56

Indlægaf Løvendahl » 5/10/2009 12:33

Det korte svar er: ”JA, det er unormalt.”

Du udvidede svar er: ”Din bank og bankrådgiver er novicer, som ikke har sat sig ind i din boligsituation. Hvis bankrådgiveren ville udviste et gram af kvalitet i sin rådgivning, bør bankrådgiveren læse foreningens vedtægter, men han har sikkert så travlt med at tjene penge på din bekostning, at der ikke bliver tid til rådgivning.
En god bankrådgiver som er sit salær værd, vil have rekvireret og læst vedtægten, hvorefter denne vil kunne se, at fremleje højest sandsynligt er begrænset til maksimalt 2 år. Så hvis du fremlejer til din kæreste er hun omfattet af lejelovens almindelige regler efter 2 år. Hun kan derfor ikke smides ud af foreningen, når hun/banken har fået tinglyst lejekontrakten på andelen eller bestyrelsens ”fejlagtige” godkendelse af arrangementet, selvom du efterfølgende fraflytter og hun ønsker at fortsætte som lejer.

Måske kan hun tilbyde banken en støtteerklæring, som er så vagt formuleret, at den på ingen måde har karakter af en kautionsforpligtelse for lånet. A lá: ”Jeg ønsker at tage bopæl på adressen X, og dermed at betale halvdelen af de almindelige månedlige afdrag på lån og renter til banken, dog maksimalt (eks:) 3.000,- pr. måned. i den periode jeg (navn) og min kæreste (navn) elsker hinanden og har et partnersamliv på andressen: X. Jeg kan altid straks tilbagekalde denne støtteerklæring overfor banken, såfremt jeg ikke længere ønsker at bo sammen med min partner.
Senest rettet af Løvendahl 8/10/2009 00:00, rettet i alt 2 gange.
P.S. Det er altid interessant for alle at høre, hvordan et problem blev løst i sidste ende, husk derfor at skrive, hvordan problemet blev løst.

Venlig hilsen

Løvendahl
Cand.jur.


Kontakt mig hos Justa Advokatfirma på info@justa.dk. - tlf: 75 71 10 00
Brugeravatar
Løvendahl
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 9/11/2007 01:55

Indlægaf bobbymilk » 5/10/2009 12:54

Tak for svaret.

Jeg har spurgt rådgiveren, som sagde at de tage ville den information "in mente", da en lånebetragtning er baseret på at jeg alene skal kunne betale ydelse+husleje, da jeg er køberen/låntageren, på trods af vi skal bo to i lejligheden og dele udgifterne (husleje+låneydelsen)...

Så der er måske ikke noget at gøre, som kan overbevise banken om at de månedlige udgifter deles i to, medmindre man laver en lejekontrakt, som jo ville være total misvisende, da jeg ikke lejer min lejlighed eller et værelse i min lejlighed til min kæreste, men skal bo samme med hende....!?
bobbymilk
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 5/10/2009 09:56

Indlægaf Løvendahl » 7/10/2009 23:58

En lejekontrakt vil være en proforma løsning, da lejer ikke ikke er beskyttet af lejelovens regler og selv delvist er skyld heri.

Hvorfor vil banken ikke have en støtteerklæring?

Måske kan du få banken til at kreditvurderer, hvor meget de ville låne din kæreste, og så udarbejder I en støtteerklæring på denne baggrund.
Hvis hun kan låne nok til at betale husleje i 1 eller 2 år, kan hun måske optage et sådan lån og stille det som sikkerhed på en lukket konto til fordel for banken, ellers kan du for sikkedhed for lånet stille friværdi i din andel som kautionssikerhed herfor, dermed har din kautionsforpligtelse vægt. Hun ejer ikke din andel, men du kautionere for hende med din andel for hendes andel af huslejen i 1 eller 2 år. Hvis banken ikke æder den, så hold dem op på dens reklamesloganer om personligt interesse i sine kunder, da det mangler hér.
P.S. Det er altid interessant for alle at høre, hvordan et problem blev løst i sidste ende, husk derfor at skrive, hvordan problemet blev løst.

Venlig hilsen

Løvendahl
Cand.jur.


Kontakt mig hos Justa Advokatfirma på info@justa.dk. - tlf: 75 71 10 00
Brugeravatar
Løvendahl
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 9/11/2007 01:55


Tilbage til Udlejning og lejere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster

cron