Udlejning af andel men stadig til salg?

Emner om udlejning af andelsbolig, lejekontrakter, lejens størrelse og andelsboligforeningens lejere.

Udlejning af andel men stadig til salg?

Indlægaf Tja123 » 15/11/2009 19:37

Jeg står og skal leje en andel, men kom til at læse i kontrakten -som jeg ikke har skrevet under endnu!- at lejligheden stadig vil være til salg og jeg har 3 måneder til at rykke ud i. Er det lovligt? Jeg har søgt en del på nettet, men synes ikke lige der var noget, som beskrev det.

Loven siger at jeg max. kan leje den 2 år. Skal han så flytte tilbage eller er der mulighed for at vi laver en ny kontrakt og kan forlænge det?

Håber der er nogen derude der kan hjælpe mig :)
Tja123
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 13/11/2009 23:53

Indlægaf Løvendahl » 16/11/2009 09:55

Nej! Du kan blive boende i hele lejeperioden.
Han skal flytte tilbage.
P.S. Det er altid interessant for alle at høre, hvordan et problem blev løst i sidste ende, husk derfor at skrive, hvordan problemet blev løst.

Venlig hilsen

Løvendahl
Cand.jur.


Kontakt mig hos Justa Advokatfirma på info@justa.dk. - tlf: 75 71 10 00
Brugeravatar
Løvendahl
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 9/11/2007 01:55

Indlægaf aratan » 16/11/2009 16:50

Løvendahl, er dte ikke lidt unuanceret?

Der er vel ikke noget til hinder for at der gensidigt aftales en opsigelsesperiode på 3 måneder? Det skal specifikt aftales, men rent juridisk er der vel ikke noget til hinder for det?

at kontrakten ikke akn forlænges er jeg til gengæld helt enig i...
aratan
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 19/01/2006 16:42
Geografisk sted: Østerbro

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 16/11/2009 18:23

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... 0610#KXIII
Lejeloven siger
"§ 92. Reglerne i §§ 83-90 kan, for så vidt angår opsigelse fra udlejerens side, ikke ved aftale fraviges til skade for lejeren, så længe udlejeren ikke har opsagt ham. "

Udlejer kan derfor ikke opsige lejeaftalen med 3 måneders varsel, men kun med 1 års varsel og kun hvis visse bestemmelser er opfyldt (§§83-86)

Udlejer kan istedet indgå en lejeaftale som f.eks. er begrænset til 3 måneder.

Andelsboligforeningens vedtægter bestemmer hvor længe og hvor mange gange andelshaveren må udleje.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Løvendahl » 16/11/2009 23:46

aratan skrev:Løvendahl, er dte ikke lidt unuanceret?

Der er vel ikke noget til hinder for at der gensidigt aftales en opsigelsesperiode på 3 måneder? Det skal specifikt aftales, men rent juridisk er der vel ikke noget til hinder for det?

at kontrakten ikke akn forlænges er jeg til gengæld helt enig i...


Nej, det er bare kort og præcist, hvis du ikke er enig, kan du henvise til, hvor en deklaratorisk lejelovsparagraf tilsidesætter hovedreglen om, at hvis du har en tidsbestemt lejeaftale, ophører den først uden opsigelse ved den aftalte lejetids udløb, jfr. lejelovens § 80, stk 1. Eventuelle 3. måneders opsigelsesfrister til skade for lejer, vil blive tilsidesat af denne hovedregel jævnføre: Tidsskrift for Bolig og Byggeret 2000.479 Ø.

At du mener, at man kan aftale sig uden om præceptive lejelovsregler og aftale 3 mdrs. opsigelse, mener jeg unuanceret, og et tomt postulat du fremkommer med, da du hverken henviser til lejeloven eller praksis (domme på området). Jorden bliver ikke flad bare fordi du siger det, eller ikke er enig med at den er rund. Husk ”beviserne” næste gang du retter mig.
P.S. Det er altid interessant for alle at høre, hvordan et problem blev løst i sidste ende, husk derfor at skrive, hvordan problemet blev løst.

Venlig hilsen

Løvendahl
Cand.jur.


Kontakt mig hos Justa Advokatfirma på info@justa.dk. - tlf: 75 71 10 00
Brugeravatar
Løvendahl
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 9/11/2007 01:55


Tilbage til Udlejning og lejere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster

cron