Problemer med vedtægterne og bestyrelsens tolkning

Emner om udlejning af andelsbolig, lejekontrakter, lejens størrelse og andelsboligforeningens lejere.

Problemer med vedtægterne og bestyrelsens tolkning

Indlægaf gladbruger » 30/06/2010 12:48

Lang historie kort:
jeg røget lidt i klinch med vores nuværende bestyrelse i vores andelsbolig forening, påtrods af et ellers godt samarbejde.
Det hele bygger på en misforståelse i mellem mig og dem, og for at sagen ikke skal spidse for meget til skal jeg bruge en lovmæssig hjemmel.

Jeg har tidligere læst denne tråd: http://www.andelsbolig-debat.dk/andelsb ... php?t=1869[url=http://www.andelsbolig-debat.dk/andelsbolig/viewtopic.php?t=1869] og her nævnes det at:
Det er en grundlæggende regel at bestyrelsen skal behandle alle andelshavere ens. Hvis bestyrelsen giver "dispensation" til den første, så skal de næste også have "dispensation". Hvis sådan en praksis fortsættes konsekvemt vil den sætte den overtrådte vedtægtsbestemmelse ud af kraft.


Er der nogen der kender til, om dette er juridisk beskrevet eller om det "kun" er god tone? I så fald hvor kan man finde det?

venlig hilsen
Lasse B.B.
gladbruger
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 30/06/2010 10:29

Indlægaf Daemon » 6/07/2010 12:00

Hvis bestyrelsens dispensation er i strid med vedtægterne, så har bestyrelsen begået en fejl.

Det der tænkes på, er de mere frie formuleringer i vedtægterne, hvor man iflg. vedtægterne lader bestyrelsen råde (for eksempel omkring fremleje). Her skal der være en rød tråd, så alle som udgangspunkt behandles lige.
Daemon
Novice
Novice
 
Indlæg: 27
Tilmeldt: 12/11/2008 11:23
Geografisk sted: Sjælland

Indlægaf gladbruger » 6/07/2010 13:21

Sagen drejer sig lige præcis om fremleje.

Bestyrelsen har tidligere givet andre lov til at fremleje, selvom der i vedtægterne udtryklig står at det må man ikke. Bestyrelsen har også tidligere været vidne om at andre fremlejede uden at de har gjort noget ved det.
Med baggrund i dette og på grund af en uheldig personlig årsag var min kone og jeg nød til at fremleje vores andel. I god tro orienterede vi bestyrelses formanden om det og hun sagde at det måtte man ikke, men nu måtte vi jo se…. Vi tog ikke videre notits af det, da vi vidste det tidligere ikke havde været et problem. Nu har de indberettet os til vores administrator og vi skal ophæve fremlejen.
Efter min optik kan det ikke være rigtig at nogen må og andre ikke må. Jeg har selv været aktiv i bestyrelsen for år tilbage og kender derfor til ”undtagelserne”.
Billede
gladbruger
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 30/06/2010 10:29


Tilbage til Udlejning og lejere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster