Fremleje af andel

Emner om udlejning af andelsbolig, lejekontrakter, lejens størrelse og andelsboligforeningens lejere.

Fremleje af andel

Indlægaf Mann » 12/07/2010 12:39

Jeg står som så mange andre med en andel jeg ikke kan få solgt, og vil derfor gerne leje ud. Det kan ikke lade sig gøre jf. vedtægterne, ifølge bestyrelsen.

§12 (eneste § der berører fremleje)
En andelshaver kan helt eller delvist fremleje eller udlåne sin lejlighed i samme omfang som en lejer kan efter lejeloven. Herudover kan en andelshaver kun udleje eller udlåne sin lejlighed med bestyrelsens tilladelse.

Det betyder, som jeg læser det, at hvis jeg vil fremleje min andel, skal jeg følge de regler der gælder for lejere, dvs. som om min andel var noget jeg lejede af foreningen. Det betyder imidlertid at jeg er i lejelovens vold, og derfor "fremlejer" og ikke "udlejer". En fremlejer har enormt dårlige forhold.

1. Er der nogen der kender de konkrete steder i lejeloven, hvor der står at fremleje skal begrundes i sygdom, forretningsrejse, forflyttelse etc. (som AB ofte fastholder)

2. Er det rimeligt at en andelshaver juridisk skal behandles som en lejer, og er der nogen der har fundet juridiske argumenter for at en formulering i vedtægterne der medfører den behandling bør/skal ændres?

Jeg er bekendt med at udleje/fremleje heller ikke har samme regler for fastsættelse af huslejen. Det er et helt kapitel for sig, hvor også Skat skal inddrages. Det bliver ikke foreløbigt.

Håber på nogle konstruktive svar..
Mann
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 12/07/2010 11:03

Tilbage til Udlejning og lejere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster