Opsigelse af lejer der lejer et værelse

Emner om udlejning af andelsbolig, lejekontrakter, lejens størrelse og andelsboligforeningens lejere.

Opsigelse af lejer der lejer et værelse

Indlægaf Bambi » 1/11/2010 13:54

Hej.

Jeg har en andelsbolig, men har lejet den ud. Eller rettere sagt, i kontrakten lejer hun (min lejer) et værelse, men har råderet over hele lejligheden. Vi har gjort det sådan da det egentlig ikke er tilladt at fremleje lejligheder ud i min andelsboligforening. I kontrakten har min lejer værelset/lejligheden til 1/9-2011.
Der hvor jeg bor nu skal jeg være ude 1/5-2011, og jeg står derfor uden tag over hovedet om et halvt års tid.

Jeg har talt med min lejer og hun mener at hun er beskyttet af lejelovens § 83 litra a da den skal være i overensstemmelse med § 86 stk. 2 - altså at hun skal have 1 års opsigelse, hvis jeg siger hende op fordi jeg selv skal bruge lejligheden!

Mit spørgsmål er så: Når hun kun lejer et værelse i lejligheden, er hun så beskyttet af disse §'er som hun siger, eller gælder der andre regler for leje af værelser??

Hvis hun i så fald er beskyttet, hvordan er reglerne så for om jeg kan flytte ind i lejligheden og benytte mig af det andet værelse?

På forhånd tak for svar!

Bambi
Bambi
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 1/11/2010 13:35

Indlægaf Løvendahl » 3/11/2010 01:42

Din lejer har ikke ret, fordi du i forvejen ikke må udleje din andelsbolig til hende. Hun kan ikke ved at indgå en proforma lejekontrakt med dig opnå bedre ret overfor foreningen, end den du har. Og da du ikke må udleje hele andelsboligen, kan hun ikke støtte ret på lejeloven, da den gælder for gyldige lejekontrakter, hvilket din proforma aftale ikke er.

Lejeaftalemæssigt har du lovet hende mere end du reelt kan holde, og alt tyder på, at hun har været med i dette arrangement vel vidende, at du ikke måtte udleje hele andelsboligen.

Du har foretaget en omgåelse af andelsforeningens regler og lavet en lejekontrakt, som strider imod vedtægterne, og det kan være eksklusionsgrund, hvilket kan medføre, at både du og hende kan blive smidt ud af andelsforeningen.

Da hun har en tidsbegrænset lejekontrakt med dig, kan du ikke smide hende ud før tid, og eventuelle klausuler herom med 3. mdrs. opsigelse vil i praksis blive tilsidesat.

Når du omgår reglerne i din forening og laver proforma-lejekontrakter, hvor hun reelt lejer et værelse, med har fuldstændig råderet over lejemålet – kan ingen med sikkerhed sige, om boligretten vil købe din eller hendes historie. Din forening kan smide hende ud, ved at de smider dig ud, så du har bragt dig i en dum situation.

Imidlertid kan jeg godt hjælpe dig. Mit råd er, at du ikke må lade situationen komme ud af kontrol, så der bliver sat hårdt mod hårdt. Indgå i en konstruktiv dialog med hende, og hør hvad hun vil have for at flytte før tid, da I begge kan blive smidt ud af andelsforeningen med det samme. Mon ikke hun bliver til at forhandle med, når hun finder ud af, at hun ikke har en gyldig aftale, da den ikke er godkendt af andelsforeningen og strider mod vedtægterne.

Og en anden gang – LAD VÆRE MED AT OMGÅ REGLERNE!
P.S. Det er altid interessant for alle at høre, hvordan et problem blev løst i sidste ende, husk derfor at skrive, hvordan problemet blev løst.

Venlig hilsen

Løvendahl
Cand.jur.


Kontakt mig hos Justa Advokatfirma på info@justa.dk. - tlf: 75 71 10 00
Brugeravatar
Løvendahl
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 9/11/2007 01:55

Indlægaf Bambi » 8/11/2010 12:16

Hej.

Tak for dit svar!

Jeg ved godt det er dumt at omgåes reglerne, og tro mig det er SIDSTE gang.

Reelt set startede det hele med at jeg luftede tanken om at sælge for hende, og spurgte om hun kunne være interesseret i at købe - det er hun ikke. Så det vil være utrolig dumt at hende at gå til bestyrelsen, da jeg på den måde (hvis jeg altså bliver smidt ud) får solgt lejligheden.

Jeg har tænkt mig at fortælle hende det som du har fortalt mig, og minde hende om at, hvis vi ser bort fra at kontratken faktisk ikke er gældende, at hun kun lejer et værelse og derfor kun har 1 måneds opsigelse.

Jeg vil lige tilføje at jeg har tilbudt hende nummeret til ham jeg og min kæreste lejer af nu da vi tror han vil kunne leje lejligheden til hende (vi vil gerne have noget større, derfor vil vi ikke selv spørge ham) - så jeg syntes ikke jeg er ondt da jeg ikke har tænkt mig efterlade hende uden noget som helst - jeg ved jo godt det ikke er sjovt for hende.
Bambi
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 1/11/2010 13:35


Tilbage til Udlejning og lejere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster

cron