Fremleje af andelslejlighed

Emner om udlejning af andelsbolig, lejekontrakter, lejens størrelse og andelsboligforeningens lejere.

Fremleje af andelslejlighed

Indlægaf M2011 » 11/03/2011 12:58

Hej…
Jeg har et par spørgsmål vedrørende fremleje af andelsbolig. Jeg købte i dec. 2009 en andelslejlighed, som jeg er meget glad for.
Men min kæreste (som ikke har stået som boende i lejligheden, har fået læreplads i en by 100 km. Fra lejligheden) og derfor vil vi gerne finde noget lidt tættere på hans læreplads. Han er færdig med sin læreplads om 1 ½ år og derefter vil vi flytte tilbage i min andelslejlighed.

1. Tror I det er muligt at fremleje min andel på baggrund af dette? (når min kæreste ikke står som boende i lejligheden).

I vedtægterne står dette:

Fremleje:

§ 11.

En andelshaver kan kun udleje eller udlåne sin lejlighed i samme omfang, som en lejer kan efter lejeloven. Forinden udlån eller udleje af lejligheden skal bestyrelsens skriftlig tilladelse være modtaget. Ansøgning hos bestyrelsen om tilladelse til udlejning eller udlån af lejligheden skal ske skriftligt. Ved gentagen fremleje skal der være et interval på mindst 1 år mellem en samlet fremleje på 2 år. Der kan gives tilladelse il fremleje efter mindst et års medlemskab af andelsforeningen.

Jeg har tidligere læst på nettet at man ikke kan fremleje sin andel medmindre at det skyldes sygdom, studieophold mv.? – men gælder det også min andelsforening, når der står som ovenstående i vores vedtægter.

2. Derudover vil jeg hører om det er muligt at flytte midlertidig adresse i de 1 ½ - 2 år jeg fremlejer lejligheden?

Håber på svar ☺

Mange hilsner

M.
M2011
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 11/03/2011 12:06

Kravet for at opnå fremleje er, at fraværet må anses som...

Indlægaf Løvendahl » 11/03/2011 21:58

Hej M 2011

Jeg antager at du ”følger med” din kæreste, mens han er under uddannelse. Det er også rart med en længere ferie, måske med feriejob, mens han uddanner sig.

Så længe I ikke er væk i mere end 2 år fra andelslejligheden, kan fremlejer ikke tage permanent ophold i lejemålet, så hvis I benytter en tidsbegrænset lejekontrakt – husk den rigtige formular – burde den meget vel imødekommes. Det vigtigste er, at fraværet må betragtes som midlertidigt. Fra retspraksis kan jeg nævne, at 7 år fængsel må anses som midlertidig fravær. Militærtjeneste og sågar længerevarende ferie er også midlertidigt fravær.

I den dom fra 1988 havde lejeren fremlejet deres lejlighed i 10 måneder, fordi de i den periode skulle på en længerevarende ferie. Også denne grund ansås for omfattet af lejelovens § 70, vedr. fremleje.
P.S. Det er altid interessant for alle at høre, hvordan et problem blev løst i sidste ende, husk derfor at skrive, hvordan problemet blev løst.

Venlig hilsen

Løvendahl
Cand.jur.


Kontakt mig hos Justa Advokatfirma på info@justa.dk. - tlf: 75 71 10 00
Brugeravatar
Løvendahl
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 9/11/2007 01:55


Tilbage til Udlejning og lejere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster

cron