Mor på plejehjem

Emner om udlejning af andelsbolig, lejekontrakter, lejens størrelse og andelsboligforeningens lejere.

Mor på plejehjem

Indlægaf kama5012 » 9/10/2011 14:57

[font=Comic Sans MS] [/font]

Min mor er kommet på plejehjem pga. demens. Hendes andelsbolig trænger meget til en kærlig hånd, da der ingen vedligeholdelde her været i en del år.
Hun har ikke penge til at sætte boligen i stand, og da salg på boligmarkedet her ikke er de mest gunstige, vil vi gerne leje ud til hendes barnebarn - vi ville derved kunne sætte boligen i stand løbende.

I vedtægterne, som er fra 1986 står der

"En andelshaver kan kun fremleje eller udlåne sin bolig med bestyrelsens tilladelse, som kun kan gives, når en andelshaver af særlig grund midlertidigt må fraflytte sin bolig for en kortere periode. Bestyrelsen skal endvidere godkende fremlejetageren og betingelserne for fremlejemålet."

Min søn har en kollega, der påstår, at de har fremlejet en andelsbolig i 10 år, fordi lejeren var familie. Er det korrekt, at man ikke kan nægte fremleje til familien?

Min datter, som ønsker at leje boligen er igang med en uddannelse og alene med 2 børn, hun har derfor ikke råd til at købe.

Hvis min mor dør, er jeg arving - vil det give mulighed for at fortsætte udlejningen - ifald ovenstående er sandt - min datter er først færdig med sin uddannelse om godt 4 år.

mvh

Karen
kama5012
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 9/10/2011 10:02

Indlægaf molan » 10/10/2011 13:59

Nej, det er forkert at man ikke kan nægte fremleje til familien.

Faktisk har familie relationer ingen betydning juridisk, for om bestyrelsen kan/vil give sin tilladelse eller ej. Faktisk kan bestyrelsen ikke efter din egen beskrivelse give tilladelsen, da din mor ikke af særlig grund midlertidigt må fraflytte sin bolig for en kortere periode.

Din mor kan dog vælge at overdrage andelen til sit barnebarn med en privat familiær aftale om betaling. Bestyrelsen skal naturligvis stadig godkende den nye køber (din datter) først. Prisen kan sættes til 0 kr. eller hvad din datter nu kan betale med det samme. Alternativt, kan din mor låne din datter hele købssummen, så hun afdrager direkte dvs. overtager uden udbetaling men giver din mor et gælds eller pantebrev.

Ideen er, din datter skal være andelshaver for at måtte bo der, din mor kan ekskluderes (lejligheden tvangssælges) hvis din datter alligevel flytter ind.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15

Indlægaf kama5012 » 10/10/2011 20:09

molan skrev:Nej, det er forkert at man ikke kan nægte fremleje til familien.

Faktisk har familie relationer ingen betydning juridisk, for om bestyrelsen kan/vil give sin tilladelse eller ej. Faktisk kan bestyrelsen ikke efter din egen beskrivelse give tilladelsen, da din mor ikke af særlig grund midlertidigt må fraflytte sin bolig for en kortere periode.

Din mor kan dog vælge at overdrage andelen til sit barnebarn med en privat familiær aftale om betaling. Bestyrelsen skal naturligvis stadig godkende den nye køber (din datter) først. Prisen kan sættes til 0 kr. eller hvad din datter nu kan betale med det samme. Alternativt, kan din mor låne din datter hele købssummen, så hun afdrager direkte dvs. overtager uden udbetaling men giver din mor et gælds eller pantebrev.

Ideen er, din datter skal være andelshaver for at måtte bo der, din mor kan ekskluderes (lejligheden tvangssælges) hvis din datter alligevel flytter ind.


Tak for svaret

mvh
Karen
kama5012
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 9/10/2011 10:02


Tilbage til Udlejning og lejere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster

cron