Jeg har slettet

Emner om udlejning af andelsbolig, lejekontrakter, lejens størrelse og andelsboligforeningens lejere.

Jeg har slettet

Indlægaf jesper50 » 14/11/2011 20:18

x
Senest rettet af jesper50 6/05/2013 22:25, rettet i alt 1 gang.
jesper50
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 13/11/2011 19:11

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 14/11/2011 23:39

For at overholde bopælspligten skal du overnatte i andelsboligen mindst halvdelen af årets dage, så 10 dage er lige i underkanten.

Udlejning til din veninde vil være i strid med vedtægterne.

Der har som bekendt generelt været væsentligt prisfald på andelsboliger (og andre boliger) så det er sandsynligt at du kun kan sælge med tab.
Du bør nedsætte prisen jævnligt indtil du rammer markedsprisen og dermed kan sælge. Hvis du holder fast i en urealistisk høj pris, kan du komme til at betale boligafgift i årevis. Næsten alt kan sælges hvis prisen er lav nok.

Hvis du overtræder vedtægternes bestemmelse om bopælspligt kan foreningen ekskludere dig og sælge andelen. Foreningen skal dog sørge for at opnå højst mulig pris. Hvis din bank har pant i andelen skal din bank spørges om frivillig aflysning af den del af pantet som ikke dækkes ved salget. Alternativt skal foreningen sætte andelen på tvangsauktion.

Den økonomisk bedste løsning er, at du selv sørger for at sælge andelen, eventuelt med hjælp fra en ejendomsmægler. Den boligafgift du sparer ved salget kan du benytte til at nedbringe den del af dit banklån som ikke bliver indfriet ved salget.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf jesper50 » 15/11/2011 00:40

Hej
nu ville jeg ikke leje boligen ud
men låne den ud i en kort periode
Desuden må det vel have dannet en slags præcedens hvis jeg ikke har boet i boligen i næsten 2 år
så man kan vel sige at bopælspligten ophører
ja alt kan sælges hvis prisen er lav nok
så der var en bolig i brøndeslev som blev solgt for en krone
Så det lyder lidt som om jeg er stavnsbundet
med mindre jeg måske vil acceptere at komme ud med et tab
på 200.000 kr
Altså sælge til ca halv pris
det lyder ikke rigtigt
jesper50
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 13/11/2011 19:11

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 15/11/2011 01:08

Der vil reelt være tale om udlejning uanset om du kalder det "låne", " forpagte" eller andet.

Hvis du ikke selv gør noget aktivt for at få solgt kan det være at foreningen tvinger dig til det, med deraf følgende ekstra omkostninger.

Det er trist med tabet, men at vente flere år vil næppe hjælpe.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf jesper50 » 15/11/2011 18:54

OK
Så hvis jeg forstår det rigtigt
så er jeg stavnbundet Troede godt nok at stavnbondet var blevet ophævet?

bestyrelsen kan sælge min bolig til den pris de nu engang kan få for boligen
Jeg står med tabet

Ang bopælspligt
Desuden må det vel have dannet en slags præcedens hvis jeg ikke har boet i boligen i næsten 2 år så man kan vel sige at bopælspligten ophører

Så når jeg har sat min bolig til salg og sætter den lidt ned en gang imellem
så gælder bopælspligten ikke ?

Jeg kunne jo også flytte sammen med en i boligen
selv om jeg måske ikke vil være der så meget
men det er vel ikke noget krav som samboende at man skal sidde knæene af hinanden og hvis man bor sammen skal begge så stå på andelsbeviset

kom til at tænke på
der er en ældre dame som er flyttet på plejehjem
hun har boet der i næsten 1 år
hvordan hænger det sammen med bopælspligt
¨
Med venlige hilsen
jesper50
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 13/11/2011 19:11

Indlægaf molan » 18/01/2012 12:24

jesper50, Jens Arentoft har sådan set givet dig svaret og det er helt rigtigt som der er blevet svaret. Kan godt forstå din følelser, men du har bopælspligten, præcedens er noget andet tro du tænker på hævdvundet ret.

Men det kræver mange ting for at hævdvundet ret kan hjælpe, bla. at reglerne har været bevist tilsidesat, og det har de næppe.

At du sætter salgsprisen ned en gang imellem, har ingen betydning for din bopælspligt eller om den er overholdt (hvilket jeg forstår på dig selv den ikke er).

At flytte sammen med en anden i boligen, er noget helt andet, der overholder du jo din bopælspligt, hvis du altså igen overnatte i andelsboligen mindst halvdelen af årets dage. Ellers er den stadig ikke overholdt.

Nej, begge skal ikke stå på andelsbeviset, det er helt frivilligt.

Ang. den ældre dame som er flyttet på plejehjem, så har hun samme problem som dig, manglende overholdelse af bopælspligten. Her kan du snakker om at I begge kan fortsætte eller begge skal ekskluderes, eftersom I er ligestillede og skal behandles ens.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15

Indlægaf jesper50 » 11/03/2012 12:14

Hej Igen
Situationen er lidt låst
Jeg har ikke boet i bolige i et år Kommer der en gang om måneden
Bestyrelsen reagerer ikke, selv om de ved jeg ikke er der, næsten som de 3 aber, ser ikke, hører ikke, siger ikke noget,
Måske fordi de ved det er næsten umuligt at sælge noget i Nordjylland
Men vil forslå på næste generalforsamling at vedtækterne bliver lavet óm
så det er muligt udleje i op til 2 år
jesper50
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 13/11/2011 19:11


Tilbage til Udlejning og lejere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster

cron