Kan bestyrelsen nægte udlejning når det pt. er lovligt?

Emner om udlejning af andelsbolig, lejekontrakter, lejens størrelse og andelsboligforeningens lejere.

Kan bestyrelsen nægte udlejning når det pt. er lovligt?

Indlægaf KlausL » 8/09/2012 14:36

Hej Forum,

Jeg har en Andelsbolig jeg gerne vil udleje og i vedtætgerne står der følgende:

Udlejning:

En andelshaver kan helt eller delvist udleje eller udlåne sin bolig i samme, som en lejer kan efter lejeloven.

En andleshaver kan kun udleje eller udlåne sin bolig med bestyrelsens forudgående tilladelse.

Bestyrelsen skal skriftligt underrettes om enhver udlejning af andelsboligen senest 3 uger før udlejningens påbegyndelse
.

Boligen har været udlejet på en tidsbestemt udlejning i 6 mdr. og nu står aftalen med lejer for at skulle fornys, eller der skal findes en ny lejer, dette har været med bestyrelsens accept.

Nu er der en andelshaver som har klaget til administrator/bestyrelsen og anfægtet at udlejningen er i mod reglerne for andelsboliger, han har ikke givet nogen specifik grund, blot at det ikke er lovligt og gerne vil have administrators juridiske afdeling til at kigge på det.

Jeg har nu fået af vide fra bestyrelsen at spørgsmålet vil blive bragt op på den ordinære generalforsamling til november, og at det derfor ikke er muligt at forlænge lejeaftalen, eller indgå en ny lejeaftale førend spørgsmålet er behandlet på generalforsamlingen.

Spørgsmålet lyder så, er dette ikke i strid med vedtægterne at nægte mig udlejning, udlejning er jo "lovligt" på nuværende tidspunkt, og bestyrelsen kan vel ikke sige at de ikke vil godkende en lejer på dette grundlag.

Med den vedtægt der foreligger nu, kan bestyrelsen så nægte en udlejning, hvis det foregår på helt lovlig vis. De siger at det er dem der bestemmer så hvis de ikke godkender en lejeaftale, så er udlejning ikke lovlig, er dette korrekt?

Jeg har hørt at bestyrelsen kun kan nægte udlejning hvis jeg udlejer til en person der før er blevet ekskluderet af foreningen, hvis der er andre påviselige grunde til de ikke vil have ham ind, det kunne måske være vedkommende er registreret som dårlig betaler, osv. dvs. der skal være en rigtig god grund til at nægte udlejningen til den pågældene person. Bestyrelsen siger at de skal godkende enhver lejer, dvs. hvis de ikke vil have f.eks. homoseksuelle, kinesere, unge, gravide eller andre ind, så er de i deres gode ret til at sige ned, passer det?

Mvh

Klaus
KlausL
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 8/09/2012 12:31

Re: Kan bestyrelsen nægte udlejning når det pt. er lovligt?

Indlægaf molan » 10/09/2012 09:19

Hvis sætning "En andelshaver kan kun udleje eller udlåne sin bolig med bestyrelsens forudgående tilladelse." står alene, behøver bestyrelsen ingen begrundelse, idet din fremleje ikke er en ret, men kun noget du "kan" helt eller delvist, hvis bestyrelsen giver sin tilladelse.

Dog er det vigtigt at andelshaver ikke forskelsbehandles, så hvis en har fået tilladelse, så skal andre andelshaver indirekte også have tilladelse, hvis der ikke foreligge nogen saglig begrundelse.

Mht. fremlejer efter lejeloven.

Så gælder retten her kun i indtil 2 år (samlet set for alle fremlejerer, dvs. inkl. genudlejning til ny eller samme person), og hvis lejerens fravær er midlertidigt OG fraværet skyldes:
* sygdom
* forretningsrejse
* studieophold
* midlertidig forflyttelse
* eller lignende

ellers er det ingen ret overhoved.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15


Tilbage til Udlejning og lejere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster