ulovlig udlejning?

Emner om udlejning af andelsbolig, lejekontrakter, lejens størrelse og andelsboligforeningens lejere.

ulovlig udlejning?

Indlægaf amby » 7/04/2013 20:33

Jeg købte for en del år siden en andelsbolig, og en af mine begrundelser for at købe den jeg gjorde var at det ville være muligt at senere hen udleje den hvis det blev nødvendigt (uden tidsbegrænsning). I vedtegterne stod der at man må leje ud efter lejelovens bestæmmelser. dumt nok læste jeg ikke dem (ante ikke at der der stod tidsbegrensning i lejeloven) gik ud fra at det handlede om almindelige rettigheder som jeg selvfølgeligt vil holde mig til.

Jeg har lejet den ud i næsten 2 år og fik derefter en ny lejer på ca 1,5 år lige da vi underskrevet den 2. kontrakt fandt jeg ud af hvad det egentlig stod i vedtægterne, talte med formanden til generalforsamling, som beroligede mig med at det var der andre der gjorde, så det kunne jeg roligt gøre. nu var det så meningen at jeg skulle leje ud til et par i et år og vi har underskrevet kontrakt dog uden at jeg fået skriftlig tiladelse fra bestyrelsen (min fejl). Jeg mødte dog formanden udenfor huset før vi havde skrevet under og fortalte hende om hvem der kom til at flytte ind istedet for de gamle lejere. på samme måde som sidst virkede det som alt var i skønneste orden, dog fortalte mig at en anden andelsbolighaver ikke ville få lov at leje ud mere da der været problemer med ham og hans lejere. Men jeg fik da klart indtryk af at jeg ikke var omfattet af dette, så ville jeg gå ud fra at hun sagt at de ændret precedance og var begyndt at håndhæve reglerne. Det er af min opfadtelse at hun og bestyrelsen først besluttet sig for at sige det samme til mig, da ejendommens advokat siger at ham på 4.sal ellers kan bruge det imod dem.

jeg er godt klar over at jeg gjort forkert ved ikke at ha dette på skrift, men er ret sikker på at der er flere før mig som fået lov at leje ud bla med begrundelsen svært at sælge. Kan de kræve det ændret "fra nu af".
De har givet mig lov til at leje ud her i 1,5 måned mere, men de nye lejere er lige flyttet ind og de har en tidsbegrenset kontrakt på 1 år ca. Så jeg kan ju egenlig ikke tvinge dem ud uden at jeg formentlig skal betale lejerne noget bøde går jeg ud fra?

jeg står i en situation hvor jeg før et salg skal lave en del ting med vedligeholdelse og vvs før jeg syntes jeg kan tilade mig at sælge den med god samvittighed. Det har jeg ikke sådan mulighed at gøre her "lige pludseligt" (det ville jeg ha haft hvis jeg vidste det den dag jeg mødte formanden og talte med hende om de nye lejere!) så jeg prøvede at foreslå hvis jeg kunne søge om dispensation om forlængelse, og få dem til at flytte til efteråret, så havde de rimelig mulighed for at finde noget, og jeg har tid at lave hul i kalenderen til at rette op på "fejl og mangler". Men hun oplyste mig at det var bestyrelsens beslutning. Det hjælper sikkert ikke men burde jeg ikke kunne søge om det til generalforsamling?

jeg vil hverken skade eller blive uvenner med bestyrelsen eller foreningen, men syntes heller ikke de givet mig helt fair oplysninger og tidsfrister, i forhold til deres ændrede adfærd. håber der er nogen der kan hjælpe...
amby
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 7/04/2013 18:44

Re: ulovlig udlejning?

Indlægaf molan » 8/04/2013 08:40

Dit spørgsmål er?
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15

Re: ulovlig udlejning?

Indlægaf amby » 8/04/2013 10:09

lejerne har jeg ju skrevet kontrakt med i 1 år, ergo jeg kan ikke opsige dem før. Jeg går ud fra at jeg skal betale dem for at få dem ud? eller hvad er mine muligheder? jeg har givet dem tilladelse til at få 3 måneders opsigelse.
jeg håber de vil gå med til at flytte ud før tid, mod at jeg evt lader dem bo billigere, men jeg syntes at 1,5 måned at finde nu lejlighed og flytte igen er meget kort varsel overfor dem (hvis jeg overhovedet kan det).

kan bestyrelsen med så kort varsel lave om i deres opførsel omkring udlejling? jeg syntes jeg har læst at det skal være klart meldt ud at de ændrer fremgangsmåde. Jeg må sige jeg har skrevet 4 kontrakter før, mener kun de har den første, resten har vi bare sådan løst talt om muntligt. Jeg har aldrig før hverken fået mundtlig eller skriftlig påtale. Det mener jeg må være bagrund nok til at jeg handlet i god tro, og dermed at de må finde sig i dette en sistse gang? og at jeg så selvfølgeligt ikke fremover lejer den ud mere.


hvis jeg ikke kan få lejerne ud, og ikke har "penge at betale dem ud", så går jeg ud fra at jeg kan blive ekskluderet som andelshaver, men så har jeg vel stadig ret til at sælge andelen? og hvordan foregår det?


på forhånd tak
amby
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 7/04/2013 18:44

Re: ulovlig udlejning?

Indlægaf molan » 9/04/2013 12:41

amby skrev:lejerne har jeg ju skrevet kontrakt med i 1 år, ergo jeg kan ikke opsige dem før. Jeg går ud fra at jeg skal betale dem for at få dem ud? eller hvad er mine muligheder? jeg har givet dem tilladelse til at få 3 måneders opsigelse.
jeg håber de vil gå med til at flytte ud før tid, mod at jeg evt lader dem bo billigere, men jeg syntes at 1,5 måned at finde nu lejlighed og flytte igen er meget kort varsel overfor dem (hvis jeg overhovedet kan det).

kan bestyrelsen med så kort varsel lave om i deres opførsel omkring udlejling? jeg syntes jeg har læst at det skal være klart meldt ud at de ændrer fremgangsmåde. Jeg må sige jeg har skrevet 4 kontrakter før, mener kun de har den første, resten har vi bare sådan løst talt om muntligt. Jeg har aldrig før hverken fået mundtlig eller skriftlig påtale. Det mener jeg må være bagrund nok til at jeg handlet i god tro, og dermed at de må finde sig i dette en sistse gang? og at jeg så selvfølgeligt ikke fremover lejer den ud mere.


hvis jeg ikke kan få lejerne ud, og ikke har "penge at betale dem ud", så går jeg ud fra at jeg kan blive ekskluderet som andelshaver, men så har jeg vel stadig ret til at sælge andelen? og hvordan foregår det?


på forhånd tak


Som udgangspunkt kan de godt sige at de ønsker at reglerne skal overholdes, dvs. ikke give flere dispensationer. Hvis du kan bevises at flere før dig har fået lov at leje ud med begrundelsen svært at sælge, så kan du prøve at påberåbe dig hævdvundet ret og at kræve at du behnadles som andre andelshaver (altså påberåbe forskelsbehandling hvis du ikke får lov) - dette skal naturligvis ske i retten hvis bestyrelsen fastholder deres standpunkt.

Få evt. en advokat til at se på dine chancer for at vinden en sådan retssag og overvej det.

Ellers har du sådan set et problem, du har en aftale lejer du ikke længer kan opfylde, dvs. det bese håber er at finde en aftale med lejerne (som sikker kræver penge for det). Hvis det ikke lykkes, har du som udlejer en genhusningspligt i kontraperioden, eks. at de kan bo på hotel for din regning.

Alternativt kan du ignorerer bestyrelsens afgørelse og lade lejer bo der periode ud. Hvis du bliver ekskluderet kan du nægte at anerkende eksklusionen i samme begrundelser som tidligere nævnt hævdvunden ret og alle skal behandles lige etc., dermed bliver foreningen nød til at få dig ekskludere via retten hvor du så kan fremlægge dine beviser og håber at du vinder sagen.

Man skal holde tungen lige i munden når man udlejer som privat person, det kan hurtigt blive en underskudsforretning.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15


Tilbage til Udlejning og lejere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster