Fremleje af Andelsbolig

Emner om udlejning af andelsbolig, lejekontrakter, lejens størrelse og andelsboligforeningens lejere.

Fremleje af Andelsbolig

Indlægaf jabomolu » 30/11/2015 15:48

Er der nogen der ved hvem der er "udlejer", "lejer" og "fremlejer", når det gælder fremleje af andelslejlighed. Jeg har fået at vide at jeg kun har brugsret til min andels, af vores formand. Jeg mener at have læst i et eller andet forum, at i det tilfælde. Så er andelsbolig foreningen "Udlejer", og jeg er "lejer" og den person der lejer min lejlighed er "fremlejer". Håber der nogen der kan hjælpe med dette spørgsmål.
jabomolu
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 29/10/2015 10:04

Re: Fremleje af Andelsbolig

Indlægaf molan » 7/01/2016 14:48

jabomolu skrev:Er der nogen der ved hvem der er "udlejer", "lejer" og "fremlejer", når det gælder fremleje af andelslejlighed. Jeg har fået at vide at jeg kun har brugsret til min andels, af vores formand. Jeg mener at have læst i et eller andet forum, at i det tilfælde. Så er andelsbolig foreningen "Udlejer", og jeg er "lejer" og den person der lejer min lejlighed er "fremlejer". Håber der nogen der kan hjælpe med dette spørgsmål.


Ved fremleje så er det lejer (dig) som udleje til fremlejer (dem som du udlejer til).

Men hvad forskel gør det, reglerne bestemmes af jeres vedtægter og oftest skal bestyrelsen godkende fremleje?
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15

Re: Fremleje af Andelsbolig

Indlægaf jabomolu » 19/01/2016 19:07

Som jeg har forstået det har det noget at sige i forbindelse med varsling af den lejekontrakt på et 1 år som bestyrelsen har godkendt. Nu er det bare sådan at den udløb i januar sidste år. Og hverken fremlejer eller jeg har modtaget noget vedr kontrakt fornyelse. Og fremlejer har boet i lejligheden med alles velvidende i den mellemliggende periode. 9 mdr. efter modtager jeg en mail at lejer skal flytte med 14 dages varsel. Problemet er bare ati lejeloven paragraf 8, stk 2. kan lejemålet ikke opsiges. Og der starter en chikane, efter min mening, fra vores formand. Nu har jeg modtaget ekslusion skrivelse nr 3. og lejligheden skal være tom d.7/2-2016 ellers kommer kongensfoged.
jabomolu
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 29/10/2015 10:04

Re: Fremleje af Andelsbolig

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 19/01/2016 23:29

Når du som andelshaver fremlejer din lejlighed ud, så er du udlejer i forhold til din lejer. Det er dig som udlejer der skal styre din lejer og sørge for at han fraflytter ved lejeperiodens udløb.

Hvis du er heldig kan du opsige lejeren med 1 års varsel. Lejelovens § 86
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... 33#KapXIII

Hvis andelsboligforeningen ekskluderer dig, mister lejeren sine rettigheder, da lejerens rettigheder hviler på andelshaverens rettigheder.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Re: Fremleje af Andelsbolig

Indlægaf Sangeren » 24/01/2016 23:17

Med det Jens skriver, er på alle måder rigtigt. Det var dig som andelshaver der havde fået foreningens tilladelse til at fremleje din andelslejlighed (i en 1 årig periode), som du har råderet over (det er rigtig at du ikke ejer den, men du er heller ikke lejer, som og andelsreglerne på mange områder ligner lejeforhold. Men du er er ejer af en anden af foreninen, som hvis du havde købt en obligation, og med råderet over den lejlighed og de kvm. der står i dit andelsbevis)

Der fra, når du lejer din lejlighed ud, er du selvfølgelig udlejer, og du har ansvaret for at foreningens regler og husorden stadigvæk overholdes, trods du ikke bor der selv. Hvis man ikke har stor erfaring og kendskab til lejeboligmarkedet og reglerne, fraråder jeg altid på det kraftigste at kaste sig ud i det uden juridisk hjælp. Det kan nemlig blive en usandsynlig dyr lærestreg, der kan ende i alt fra et rap over tuden, til tvangsauktioner og personlig konkurs...

Med det sagt, så var det dig der skulle have gjort lejer opmærksom på at lejer skulle fraflyttelejligheden senest ved kontraktudløb, som var den periode du havde fået tilladelse til at udleje i. Så er det rigtig, at fordi du ikke har gjort det, så er lejer gået over til en "uendeligheds"-lejekontrakt, som kan give dig rigtig mange problemer. Som du selv skriver, kan du ikke bare opsige lejer. Du har dog mulighed for at opsige lejer med et års varsel, hvis du selv ønsker at flytte tilbage. Har du en bolig ved siden af, og lejer brokker sig og slæber dig i huslejenævnet, kan de dog godt beslutte at lejere har mere brug for lejligheden end du har, og ophæve opsigelsen.

Men prøv da og at få en snak med lejer og hør om I ikke kan finde ud af at hjælpe hinanden. Som Jens også skriver, bliver lejer jo alligevel smidt ud når du bliver ekskluderet. Og ja, bestyrelsen skal jo på et tidspunkt reagere når du fremlejer ulovligt, hvilket du jo har gjort fordi du har ladet det gå ud over hvad du havde fået lov til. Og der er eksklusion en af de få ting som bestyrelsen og foreningen kan gøre brug af.

Med det sagt, håber jeg du finder ud af en god løsning :)
Sangeren
Elite Entusiast
Elite Entusiast
 
Indlæg: 74
Tilmeldt: 16/12/2015 12:00


Tilbage til Udlejning og lejere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster

cron