Udlejning af andelsbolig til forældre

Emner om udlejning af andelsbolig, lejekontrakter, lejens størrelse og andelsboligforeningens lejere.

Udlejning af andelsbolig til forældre

Indlægaf Lyna » 7/06/2016 15:36

Kære alle


Jeg står lige nu i den modsatte situation end forældrekøb.
Jeg har en andelsbolig, som jeg gerne vil leje ud til min mor, da hun står boligløs her nu og ikke har andre muligheder (boligmarkedet er jo ret vildt lige nu). Jeg har nemlig andre muligheder for hvor jeg kan bo.
Jeg har derfor grundigt undersøgt vedtægterne og fundet frem til flgn:

"3.b En andelshaver må hverken helt eller delvist, overlade brugen af boligen til andre end medlemmer af sin husstand, eller som bolig for familiemedlemmer i lige op- og nedstigende linje, fx andelshaverens børn, børnebørn, oldebørn, forældre og bedsteforældre, medmindre andelshaveren er berettiget dertil efter § 3.c.
§3.c Efter tilladelse fra bestyrelsen kan et medlem fremleje sin lejlighed på tilsvarende vilkår, som er gældende efter lejelovens regler om fremleje, herunder når andelshaverens fravær er midlertidigt og skyldes sygdom, forretningsrejse, studieophold, midlertidig forflyttelse eller lignende. Fremleje kan af bestyrelsen tillades for en periode af indtil 3 år, såfremt medlemmets midlertidige fravær sker for en længere periode end 2 år. Fremleje kan dog højst tillades for en periode af 3 år."


Så jeg skrev til ejendomsadministrationen, for at sikre mig at jeg havde forstået det rigtigt. min forståelse er at jeg godt må udleje min andel til min mor, da jeg hæfter mig ved sætningen: En andelshaver må hverken helt eller delvist, overlade brugen af boligen til andre end medlemmer af sin husstand, eller som bolig for familiemedlemmer i lige op- og nedstigende linje, fx andelshaverens børn, børnebørn, oldebørn, forældre og bedsteforældre

Jeg fik følgende svar: Nej, du må ikke leje din bolig ud, da du er andelshaver. Du må kun leje ud hvis du opfylder kravene i stk. 3.c. og får tilladelse af bestyrelsen og iøvrigt kan give dokumentation.

Jeg svarer, at jeg så ikke kan forstå, hvorfor de overhovedet har det stykke vedr. familie i lige linje med, hvis dette ikke er relevant. Jeg får svaret: Dette betyder blot, at du må have dine egne børn boende sammen med dig. Jeg tænker selvfølgelig for mig selv, at det er vel klart at man altid må have sine børn boende sammen med sig...Jeg skal jo ikke søge godkendelse af foreningen, hvis jeg får et barn eller to.

Jeg har også talt med en jurist fra noget gratis retshjælp, der forstår det på helt samme måde som jeg.
Jeg bliver temmelig frustreret - er det bare mig der læser vedtægterne helt forkert?

Ville blive SÅ glad for noget hjælp...evt. også ifht. mit næste skridt i denne sag.


De bedste hilsner
Lyna
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 7/06/2016 15:23

Re: Udlejning af andelsbolig til forældre

Indlægaf Sangeren » 8/06/2016 00:37

Hej Lyna

Nu er jeg ikke advokat, men min erfaring er også at nogle af de advokater der sidder på retshjælpen ikke altid ved så meget om andelsboligjura. Nu ved jeg jo ikke hvad der ellers står i Jeres §3, men det er meget normalt i andelsforeninger at man ikke må fremleje sin lejlighed, heller ikke til hverken til børn, forældre eller andre familiemedlemmer. I nogle foreninger gives der dog netop mulighed for forældrekøb eller familiekøb. i forhold til det med børn, skal du tænke det her som en linje "op" eller "ned", hvor børn er "ned". Børn under 18 år ses jo ikke som voksne vokse, hvorfor du selvfølgelig har ret til at have dine børn boende, men når de bliver over 18 betegnes de jo som voksne, men er jo stadigvæk dine børn :)

Jeg vil gerne give dig ret i at §3b lidt kan misforståes, og alligevel forstår jeg godt hvad administrator mener. Som jeg læser det, er de eneste du må overlade brugen til "medlemmer af husstanden" som kan være dine børn hvis de stadigvæk bor der, men ellers ikke andre(og netop hverken helt eller delvist som bolig for familiemedlemmer i lige op- og nedstigende linje, fx andelshaverens børn, børnebørn, oldebørn, forældre og bedsteforældre, medmindre andelshaveren er berettiget dertil efter § 3.c ) §3b omhandler jo netop hvad andelshaveren hverken må i forhold til at overladebrugen af. For mig er der også forskel på at "overlade brugen" og fremleje, i det at man kræver betaling ved fremleje. Men jeg kan tage fejl. Men typisk er det ikke tilladt at fremleje sin andelslejlighed med mindre man har en god grund, som beskerevet i lejeloven(typisk længerevarende hospitalsophold, udlandsforretningsrejse eller udstationering osv.) hvilket man typisk beslutter i foreninger, fordi lejere har det med at passe forfærdeligt dårligt på ting, bygning og ja alt lige som de ikke typisk også opfører sig anderledes(en mor er måske lidt noget andet ;) ). Hvilket betyder større regninger for andelshaverne.

Men vedtægterne er jo noget I har vedtaget sammen i fællesskab. Og det kunne godt se ud som om at der er lavet ændringer i forhold til en standardvedtægter. Den øverste instans er jo generalforsamlingen, hvor vedtægterne er blevet bestemt. Så det kunne være en mulighed at kigge tilbage på gamle Generalforsamlingsreferater, for at se hvad der blev drøftet den gang det blev ændret. For en reglen skal altid tolkes ud fra hvad den oprindelige hensigt var med den. Evt. spørg nogle af de andre i foreningen om de kan huske hvornår det blev indført hvis du ikke var der den gang selv.

Men det er nu absolut ikke unormalt at man ikke bare må leje ud til sin mor. Men man må ofte gerne sælge til sin mor, uden om ventelister. Det kunne jo også være en mulighed. Selv om det selvfølgelig koster lidt penge i salgdokumenter og lejlighedsvurderinger mm. Men ved siden af kan I jo mere eller mindre aftale hvordan I vil aftale om du skal have den igen osv. Men der skal selvfølgelig kunne overføres nogle penge for købet, med mindre din administrator vil acceptere intern betaling, eller betaling med gældsbevis.
Sangeren
Elite Entusiast
Elite Entusiast
 
Indlæg: 74
Tilmeldt: 16/12/2015 12:00

Re: Udlejning af andelsbolig til forældre

Indlægaf Lyna » 8/06/2016 08:17

Mange tak for svar

Jeg forstår godt hvad du mener, men jeg tænker, at de måske alligevel har indtænkt forældre køb i vedtægterne, da dette er ved at vinde indpas i foreningerne.
Lyna
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 7/06/2016 15:23

Re: Udlejning af andelsbolig til forældre

Indlægaf Lyna » 8/06/2016 08:37

Jeg kan se nu, at der i 2011 er blevet stillet foreslag om forældrekøb fra bestyrelsens side, og dermed er sætningen skrevet ind.
Senere i referatet står der så at forældrekøb nu er muligt.
Tak for råd om at kigge i vedtægterne. Går ud fra min forståelse af vedtægterne så er korrekt, da forældre bliver nævnt i samme sætning som andelshaverens børn.
Lyna
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 7/06/2016 15:23

Re: Udlejning af andelsbolig til forældre

Indlægaf sfb » 8/06/2016 10:50

Hejsa !
Du starter med at spørge om din mor kan leje din andel ,nu er du så over i forældrekøb ? Det er da to ting som ikke passer sammen. For at få dette her løst skal du i gang med at spille dine kort og ikke bruge vedtægterne for der får du ikke ret!!!.
Hvis jeg var dig ville jeg anmode om et møde med formanden og gøre ham opmærksom på at din mor fra den dato er og vil være en del af din hustand .Husk her ikke at flytte din ads. Forstået på den måde at hun flytter ind med sit indbo ,og at du " nok " flytter ud med en del af dit indbo. Det vil fremover stadig være dig der betaler boligydelsen (((( hvordan din mor så betaler dig kommer ikke formanden ved eller andre.Du skal jo betale skat af en evt. lejeindtægt hvis din mor har en lejekontragt, en evt. leje skal også godkende af det lokale huslejenævn .Så det skal gøres helt lukket mellem dig og din mor . Det betyder så også at din mor ikke kan få boligydelse,)))).
sfb
sfb
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 215
Tilmeldt: 6/01/2011 16:27
Geografisk sted: kerteminde

Re: Udlejning af andelsbolig til forældre

Indlægaf Lyna » 8/06/2016 11:17

Nu skrev jeg forældrekøb, fordi der i generalforsamlingen står at forældrekøb nu er blevet muligt og indskrevet i vedtægterne, den sætning der så er blevet indskrevet er:
3.b En andelshaver må hverken helt eller delvist, overlade brugen af boligen til andre end medlemmer af sin husstand, eller som bolig for familiemedlemmer i lige op- og nedstigende linje, fx andelshaverens børn, børnebørn, oldebørn, forældre og bedsteforældre, medmindre andelshaveren er berettiget dertil efter § 3.c.
Det er dden sætning, bestyrelsen har indskrevet, som beskriver "forældrekøbet". Det er jo så mere familiekøb, sætningen i vedtægterne beskriver :).
Lyna
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 7/06/2016 15:23

Re: Udlejning af andelsbolig til forældre

Indlægaf Sangeren » 9/06/2016 14:46

SFB har måske mere lidt mere knowhow på området. Men jeg ville nu også mene at hvis der lige frem er vedtaget "forældrekøb" med mulighed for fremleje op og ned, hvorfor der er tilføjet den del af §3b så er der i mit hoved ikke så meget tvivl om at man i Jeres forening har godt kendt at man må fremleje sin andel til familie op og ned.

Om det så kan betale sig at omgå den officielle fremlejeprocedure er så måske en anden ting. Mig bekendt skal lejekontrakten ikke nødvendighvis forbi et huslejenævn, med mindre at lejer tager kontrakten i huslejenævnet, eller kommunen kræver det ved ansøgning om boligstøtte. Siger din erfaring noget andet SFB? Der kan jo så være noget med bestyrelsen muligvis vil have medbestemmelse over lejens størrelse. Men lige den del har jeg altid syntes har været svært at finde belæg for i vedtægter... altså ud over de skal overholde dansk lovgivning. Men en høj leje er jo ikke ulovlig, før den er blevet bestemt ved et huslejenævn(og med 12 måneders tilbagevirkende kraft).
Hvis moderen ikke betaler mere end boligafgift + faste udgifter(som hun selvfølgelig selv skal tilmelde sig), mener jeg ikke at der burde være noget skattemæssigt problem, og ellers da jeg kiggede for et par år siden, skulle man ikke betale skat af de første 23.000,- årlig leje.

Men ja, hvis moderen ikke skal have boligsikring, ville det være nemmest bare at lade hende flytte ind, "bo der sammen" og så klare aftalerne internt
Sangeren
Elite Entusiast
Elite Entusiast
 
Indlæg: 74
Tilmeldt: 16/12/2015 12:00

Re: Udlejning af andelsbolig til forældre

Indlægaf Lyna » 11/06/2016 11:33

Lige nu sidder jeg med en administrator der er på vej til at sige, at jeg har ret, da han har vendt spørgsmålet med sine kollegaer. Men han snakker om, at jeg jo ikke købte andelen med hensigt at leje ud til min mor og derved mener at så kan jeg ikke.
Ang. Husleje vil jeg ikke omgå at betale skat. Hun skal blot betale afgift og faste udgifter. Mit lån + renter, står jeg selv for.

Afventer stadig svar fra administrator. Han ville vende tilbage, når han havde talt med en jurist.
Lyna
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 7/06/2016 15:23

Re: Udlejning af andelsbolig til forældre

Indlægaf Sangeren » 12/06/2016 19:00

Okay, administrator skal selvfølgelig også vende den med en jurist da han jo har ansvar for at sige det rigtige. Men det er noget sludder at man ikke kan købe en andel, bebo den selv, for senere at benytte sig af en vedtægt om "familie udlejning". For det første ville det at være at forskelsbehandle gamle andelshavere med nye andelshavere. Og for det andet giver det ingen mening at vedtægten skal fordelagtiggøre nye andelshavere.
Det er jo en vedtægt der gør at man har mulighede for at andelshavere kan fremleje til familie op eller ned, sådan så andelene også bliver attraktiv for forældrekøb, som kan få prisen lidt ekstra op for de foreninger som vælger at gøre det.
Så det er vel bare at sige tillykke, det lykkedes :)
Sangeren
Elite Entusiast
Elite Entusiast
 
Indlæg: 74
Tilmeldt: 16/12/2015 12:00

Re: Udlejning af andelsbolig til forældre

Indlægaf Lyna » 13/07/2016 17:23

Update!

Jeg står nu i den situation at administrator har fået juristen til at kigge vedtægterne igennem og har sagt at der står, at jeg godt må leje ud til min mor, men nu siger andelsformanden, at det må jeg ikke, for den del af vedtægterne handler om forældrekøb, på trods af at der i vedtægterne står, at andelshaver må fremleje til familie i op og nedstigende linje, som fx andelshavers børn, børnebørn, forældre..
Så hvad søren gør jeg herfra. Formanden skulle efter sigende være ret svær at snakke med


Venligst
Luna
Lyna
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 7/06/2016 15:23

Re: Udlejning af andelsbolig til forældre

Indlægaf Sangeren » 21/03/2017 12:02

Jeg ville bede ham tage en snak med administrator fordi han simpelthen ikke har ret. Det er hans vigtigste rolle at håndhæve vedtægterne, og det skal han også gøre her. Den er ikke meget længere.
Sangeren
Elite Entusiast
Elite Entusiast
 
Indlæg: 74
Tilmeldt: 16/12/2015 12:00


Tilbage til Udlejning og lejere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster

cron