Tilladt husleje ifm. fremleje af andelsbolig

Emner om udlejning af andelsbolig, lejekontrakter, lejens størrelse og andelsboligforeningens lejere.

Tilladt husleje ifm. fremleje af andelsbolig

Indlægaf Thaaning » 1/06/2004 17:52

Jeg sidder i bestyrelsen for en andelsboligforening på Østerbro i København og en andelshaver har netop afleveret en fremlejeaftale hvor der det fremgår at lejligheden fremlejes i op til maksimalt 2 år (tilladt jvf. foreningens vedtægter).

Mit spørgsmål går på hvad der er tilladt at tage i husleje for en sådan lejlighed. Lejligheden er en 2-vær lejlighed på 42 netto-m2 i god stand. Den reelle husleje er 2575 kr/md (fordelt på husleje: 2076 kr/md + a/c varme: 305 kr/md + kabeltv: 194 kr/md). Andelsprisen er ca. 200.000 kr (fordelt på andelsværdi: 148.000 kr + forbedringer ca. 50.000 kr)

Udlejeren har forlangt en husleje på 4000 kr/md - er dette en rimelig husleje eller i overkanten af hvad der er tilladt ?? Jeg vil også gerne vide om bestyrelsen overhovedet har nogle beføjelser i forhold til det indbyrdes økonomiske forhold mellen udlejer og lejer ??

Mvh.
Bestyrelsesmedlemmet
Thaaning
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 1/06/2004 17:23

Indlægaf Andels And » 1/06/2004 18:34

Det er et rigtig godt spørgsmål. Nogle foreninger har meget klare regler:

http://www.ab-jaeger.dk/Om_jaeger/regler_fremleje.htm

Bestyrelsen skal godkende fremlejeaftalen. JEG mener at en bestyrelse er berettiget til at sætte spørgsmålstegn ved huslejens størrelse. JEG finder det ikke særlig andels-minded at agere som lille bolighaj i ens egen forening. En bestyrelse kan nægte tilladelse hvis de finder vilkårene urimelig eller ulovlig. JEG ville gøre det, men ikke alle i min bestyrelse er enig!!!

Men hvad er en ulovlig overpris? 55% i jeres tilfælde virker meget men måské er der en masse møbler, el artikler osv. Under alle omstændigheder kan kommunen bestemme huslejens størrelse via huslejenævnet hvis der er tvister mellem partene.

Lidt politisk det hele...Held og lykke og skriv tilbage om hvordan det går.
Andels And - Bestyrelsesmedlem og lægmand. Dansk som andet sprog!!!
Andels And
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 197
Tilmeldt: 2/09/2003 22:30

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 1/06/2004 23:52

I § 12 i normalvedtægten står:
Bestyrelsen skal endvidere godkende lejeren og betingelserne for lejemålet.

Det må også indebære godkendelse af lejen. Andre vedtægter kan indeholde andre bestemmelser, men jeg mener at bestyrelsen under alle omstændigheder er moralsk forpligtet til at påtale ulovlig høj leje.

For at få et sammenligningstal kan man beregne den årlige leje excl. varme pr. kvm. hvor 4.000 kr. pr. måned svarer til 1.143 kr. pr. kvm. årligt, som er rygende ulovligt.

Boligafgiftens størrelse eller størrelsen at lån til andelskøbet har ingen betydning ved beregning af den lovlige leje. Reglerne kan ses på http://www.ejdadm-ja.dk/udlejning.htm
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg


Tilbage til Udlejning og lejere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster

cron