skat ved salg af fremlejet andel

Emner om udlejning af andelsbolig, lejekontrakter, lejens størrelse og andelsboligforeningens lejere.

skat ved salg af fremlejet andel

Indlægaf sbs » 8/06/2004 19:10

Hej Jens.
Jeg har læst div. skatteinfo som du har henvist andre til, men jeg har ikke fået klarhed på mit spørgsmål, som er følgende.
Jeg skal fremleje min andel i knap 11mdr. Udgangspunktet er at jeg flytter tilbage. Men hvis jeg nu bestemmer mig for at sælge efter endt fremleje, er det så korrekt at jeg skal betale skat af salget ( vores foreningen står overfor at skulle skifte fra off. vurdering til udlejningsværdi, så prisen stiger betydeligt). Og i så fald hvor høj en %del skat skal jeg betale?

Håber meget du kan hjælpe :smile19:

mvh sb
mvh stine
sbs
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 24/05/2004 23:16

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 8/06/2004 20:20

Beskatning af fortjeneste ved salg er noget helt andet end løbende beskatning af overskud ved udlejning.

Man skal normalt ikke betale skat ved salg af en andel, hvis man i en periode har beboet lejligheden. Skattefritagelsesreglen findes i Ejendomsavancebeskatningslovens § 8:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20020069329
Stk. 4. Fortjeneste eller tab ved afståelse, herunder ved udlodning af likvidationsprovenu i det kalenderår, hvori selskabet m.v. endeligt opløses, af aktier, andelsbeviser og lignende værdipapirer, der er forbundet med brugsret til en beboelseslejlighed i en ejendom med mere end 2 beboelseslejligheder, medregnes ikke ved opgørelsen af skattepligtig indkomst efter aktieavancebeskatningsloven, hvis lejligheden har tjent til bolig for ejeren af værdipapiret eller dennes husstand i en del af eller hele den periode, hvori denne har ejet værdipapiret, og hvor betingelserne for at kunne afstå værdipapiret skattefrit efter nærværende stykke har været opfyldt. Stk. 1, 2. pkt., finder tilsvarende anvendelse, såfremt der hører et bestemt grundareal til lejligheden.

Den tilsvarende skattefritagelsesregel for en- og tofamilieshuse og ejerlejligheder findes i § 8, stk. 1
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf sbs » 10/06/2004 18:10

hej jens.

1000 tak for svaret.

Har jeg forstået det korrekt?
Man bliver ikke beskattiget af sit salg, hvis man tidligere selv har beboet lejligheden i en periode ( og Hvordan defineres en periode??).
Når du siger at man "normalt" ikke bliver beskattiget af salg af andelsbolig, hvad er undtagelserne så?

mvh sb
mvh stine
sbs
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 24/05/2004 23:16


Tilbage til Udlejning og lejere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster

cron