Udlejning til liberalt erhverv / hjemmekontor?

Emner om udlejning af andelsbolig, lejekontrakter, lejens størrelse og andelsboligforeningens lejere.

Udlejning til liberalt erhverv / hjemmekontor?

Indlægaf Spørgejørgen » 22/09/2004 13:32

Hej,

Jeg har et par spørgsmål jeg er lidt i tvivl omkring - også hvor jeg evt. kan finde et eksakt svar.

1-1) Jeg ejer en andelslejlighed; En ven driver en lille virksomhed og skal bruge et kontor. Må hans virksomhed leje en del af min lejlighed til kontor?

1-2) Vil dette være problematisk hvis jeg samtidig lader vennen bo i resten af boligen?

2) Hvis ovenstående ikke kan lade sig gøre, kan vennen så indrette et hjemmekontor, og fratrække en del af den husleje vedkommende betaler til mig, som driftsudgift i vedkommendes virksomhed?

Måske lidt kreativt, men er ret nysgerrig ang. reglerne for ovenstående.


-Spørge Jørgen
Spørgejørgen
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 22/09/2004 13:27

Indlægaf HansL » 29/09/2004 23:44

Det kommer an på, hvad der står i foreningens vedtægter.

I normalvedtægten (som jeg ikke ved om I følger), står i §12 stk. 2: Udleje eller udlån af enkelte værelser kan tillades af bestyrelsen efter betingelser fastsat af denne.

Det betyder altså, at du skal tale med bestyrelsen, og hvis du ikke er enig i dennes beslutning, kan du bringe spørgsmålet til afstemning på en generalforsamling.

Det var svar på spm. 1-1. Vedr. spm. 1-2 står svaret i §12 stk. 1: En andelshaver kan kun udleje eller udlåne sin bolig med bestyrelsens tilladelse, som kun kan gives, når en andelshaver af særlige grunde midlertidigt må fraflytte sin lejlighed for kortere periode. Bestyrelsen skal endvidere godkende lejeren og betingelserne for lejemålet.

Vedr. spm. 2, så synes jeg din ven selv må forhøre sig hos sin revisor eller hos skattemyndighederne for at undersøge muligheden for at fratrække en del af huslejen. Dette vil dog formentlig være muligt, uanset om der er tale om fremleje (som her), eller "rigtig" leje.
Venlig hilsen
HansL
HansL
Moderator
Moderator
 
Indlæg: 238
Tilmeldt: 19/03/2004 17:18
Geografisk sted: Storkøbenhavn


Tilbage til Udlejning og lejere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster

cron