Udlejning af værelser

Emner om udlejning af andelsbolig, lejekontrakter, lejens størrelse og andelsboligforeningens lejere.

Udlejning af værelser

Indlægaf Emil » 17/12/2004 20:19

Hej, nu har jeg siddet og læst en masse indlæg her og jeg kan stadig ikke helt finde ud af det. Jeg har også været inde og læst blandt andet www.ejdadm-ja.dk/lejeskat.htm

Jeg håber ikke jeg spørger totalt dumt :smile2:

Netop efter jeg flyttede ind i min nye lejlighed flyttede naboen ud efter et par måneder og jeg blev tilbudt sammenlægning, dette kunne jeg ikke sige nej til så jeg er sikret i fremtiden. Det er dog for dyrt for mig at bo alene når jeg studere, derfor vil jeg udleje de to nye værelser. Lejlegheden er ved at blive istandsat og vægene er revet ned osv.

Men nu skal jeg til at lave bad i lejligheden og dertil låner jeg 40.000 (som jeg går ud fra bliver lagt til andelsværdien på de i forvejen 200.000) Lejligheden er nu omkring 110 kvm.

Spørgsmålet er så hvad må jeg tage i leje for hvert at de to rum. Jeg har læst og forstået at jeg kan vælge at bruge et bundfradrag, 2/3 af huslejen (uden lån) huslejen er på et år omkring de 60000 så jeg har et bundfradrag på 40000.

Men da lejerne har adgang til det hele (på nær det værelse jeg bor i) så mener jeg ikke det er fair jeg med lånet kommer til at betale mere end de gør. (faktisk dobbelt så meget) og jeg lægger al arbejdet i lejligheden (nyt bad osv)

Hvordan regner så forholdsmæssige pris ud? Da de netop har adgang til næsten alle kvm., nybygget bad osv.
Please ikke bare send henvisning til www.ejdadm-ja.dk/udlejning.htm og www.ejdadm-ja.dk/lejeskat.htm da jeg er ikke er sikker på jeg har forstået dem.

Jeg vil gerne gøre tingene ordenligt så jeg ikke kommer i fedtefaget senere. :smile51:
Emil
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 17/12/2004 20:02

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 19/12/2004 03:38

Da det er lejens størrelse du ønsker at finde skal du ikke kigge i skattereglerne, men i lejelovgivningens regler.

Udlejning af enkeltværelser i den lejlighed som du bebor er omtalt i en anden tråd:
http://www.andelsbolig-debat.dk/forum/v ... .php?t=168

Der gælder særlige regler for lejefastsættelsen når der er tale om udlejning af et værelse i udlejers beboelseslejlighed som udlejer bebor.
Det er dog svært at fastsætte et præcist lejebeløb, da det afhænger meget af lejemålets kvalitet.
Et niveau på 1.000-1.500 kr. pr. kvm. årligt er måske passende i Københavnsområdet.

Værelsernes areal opmåler du efter de regler du kan læse på
http://www.ejdadm-ja.dk/areal_andelslejlighed.htm
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Emil » 20/12/2004 17:31

Det var begge dele jeg var ude efter men de 2/3 af huslejen fandt jeg ud af ved også at ringe til told og skat. (Selv hende på told og skat havde svært ved at finde ud af det, så er det klart vi andre også har ) :smile7:

Værelsernes areal opmåling forstår jeg slet ikke, ud fra det link du har sendt mig. Areal af et værelse er vel areal. Med hvad med resten af lejligheden. På siden side står der at halvdelen af "udenomsrum" skal tælles med. Det vil altså sige halvdelen af trappe areal, gang, stue, køkken og bad skal tælles med?

på forhånd tak.
Emil
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 17/12/2004 20:02


Tilbage til Udlejning og lejere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster

cron