Et komplekt spørgsmål, har brug for et hurtigt svar

Emner om udlejning af andelsbolig, lejekontrakter, lejens størrelse og andelsboligforeningens lejere.

Et komplekt spørgsmål, har brug for et hurtigt svar

Indlægaf SonjaM » 9/02/2005 11:40

Jeg ejer og bor i en andelslejlighed. Har haft den i næsten et år. Jeg er gift, min mand bor her også, men er ikke nævnt på andelsbeviset.
Naboen flytter og har tilbudt mig lejligheden (beslutningen skal tages inden kl. 12 idag, hvorfor jeg har brug for et hurtigt svar please!). Det er sådan at man kan evt. lægge de to lejligheder sammen.

Situationen bliver kompliceret af at min mand flytter til udland om 2 uger på grund af arbejde i udland, og jeg følger efter. Det er mening at jeg vil spørge bestyrelsen om tilladelse til at fremleje min lejlighed i 2 år. Tanken er at vi vil vende tilbage til lejlighederne, eller evt. sælge dem til den tid.

Jeg har nogle spørgsmål:

a) Der står i vedtægterne at ”Som medlem kan optages enhver, som med bestyrelsens godkendelse samtidig med optagelsen flytter ind i en lejlighed eller forretning. Forsåvidt angår beboelseslejemål må hvert medlem kun have een lejlighed og er forpligtet til at bebo lejligheden jfr. dog §12”.

Ifølge §12 står der ”En andelshaver kan helt eller delvist udleje eller udlåne sin lejlighed i samme omfang, som lejer kan ifølge lejeloven. Herudover kan en andelshaver kun udleje eller udlåne sin lejlighed med bestyrelsens tilladelse, dog med opgivelse af midlertidig adresse...”.

Kan min mand købe lejligheden? Jeg regner med at jeg står som medlem, og idet han ikke står på andelsbeviset sammen med mig, så er han frit stillet til at købe lejligheden og flytte ind i den indtil han rejser.

b) Kan han søge om at fremleje den med det samme? Han har trods alt boet lige ved siden af, i næsten et år, og fremlejen skyldes arbejde i udland.

c) Kan jeg fremleje min lejlighed?

d) Vil det være en mulighed at brække væggen ned mellem de to lejligheder (med bestyrelsens accept), og fremleje dem som en samlet enhed, for nemheds skyld?

Tak for et hurtigt svar!
SonjaM
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 9/02/2005 11:35

Indlægaf SonjaM » 10/02/2005 09:48

Den frist jeg fik (kl 12 igår) er overskredet, men det lader til at hun har lidt svært ved at finde en anden der kan overtage lejligheden snarest, hvorfor jeg er stadig med i betragtning.
Jeg vil derfor blive meget glade for et svar - tak på forhånd!
SonjaM
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 9/02/2005 11:35

Indlægaf Andels And » 10/02/2005 17:39

a) Det virker som om der er ingen ventelister i jeres forening så naboen kan sælge til hvem hun har lyst. Er det rigtigt? Hvis ja, så kan din mand overtage lejligheden.

b) Han kan søge om at fremleje i det samme omfang som lejeloven...men bestyrelsen skal godkende lejeaftalen og dens betingelser, derfor ville forespørgsel hos bestyrelsen være en god ide.

c) Samme svar... spørg bestyrelsen... Det er kun dem/vedtægterne der kan giver svar.

d) Tilladelse til sammenlægning skal søges hos bestyrelsen - er det foreningens politik??? - men også fra kommunen, da der er regler på hvor stor lejligheden må være. Under 130m burde være OK. Er det fysisk muligt?!!
Om fremleje skal du igen spørge bestyrelsen...Hvor lang skal I være væk

Jeg ville stærkt anbefale at du idag få fat i formanden og præsentere ham med alle disse. Det er faktisk ham/hun og bestyrelsen der har alle svar gennem vedtægterne og foreningsprocedur. Kontakt kommunen allerede nu vedr. sammenlægning.

Håber det hjælper...
Andels And - Bestyrelsesmedlem og lægmand. Dansk som andet sprog!!!
Andels And
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 197
Tilmeldt: 2/09/2003 22:30

Indlægaf SonjaM » 11/02/2005 18:04

Mange tak for svaret!
Grunden til at jeg var i tvivl om fremleje var at jeg har hørt at man skal have boet i lejligheden i et styk tid inden man kan fremleje? Og da min mand vil kun har boet i hans i 2 uger - men forinden har boet i min i knap et år..
Tak igen - vi konsulterer bestyrelsen m.v.
SonjaM
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 9/02/2005 11:35


Tilbage til Udlejning og lejere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster

cron