Ulovlig fremleje/ ikke-beboet lejlighed

Emner om udlejning af andelsbolig, lejekontrakter, lejens størrelse og andelsboligforeningens lejere.

Ulovlig fremleje/ ikke-beboet lejlighed

Indlægaf m_hansen20 » 16/02/2005 14:20

Jeg bor som vicevært i en funktionærbolig, i samme opgang som jeg selv er opvokset i.
Jeg har nu været vicevært i 5 år og i alle de år har nabolejligheden stået tom. Fra min mor som også har boet i ejendommen, fortæller hun at den har stået tom også før jeg blev nabo til lejligheden.
Jeg har lige siden jeg flyttet ind gjort bestyrelsen opmærksom på, at der ikke bor nogen. Først inden for de sidste 1½ år kommer der en kvinde hver 2. måned og overnatter. Hun fremlejer lejligheden. Jeg ved at bestyrelsen nu, efter at de har fået en ny formand, har sagt til andelsejeren at han skal flytte tilbage senest 1. April ellers må han sælge.

Der er alm. boligpligt i foreningen og jeg kan derfor ikke forstå at en andelshaver kan bo i udlandet (udstationeret i Saudi Arabien..) i ihvertfald 7 år, uden at der sker noget.

Jeg ved at gennem de 7 år har en mand i bestyrelsen været gennemgående medlem af bestyrelsen Alle andre er skiftet ud og kender derfor ikke sagens forløb. Denne mand kender andelshaveren, som er ven til mandens datter. Samme mand har fortalt mig, at hans datter køber lejligheden når den bliver til salg, da det passer med at hun så har sparet op. Så jeg mistænker ham for, at have fået bestyrelsen til at overse problemet, så hans egen datter kan købe lejligheden.

Jeg har talt med den nye formand om det, og selv han havde hørt om bestyrelsesmedlemets datter som fremtidig andelshaver i foreningen.

Hvad kan jeg gøre, som egentlig ikke er andelshaver, men bare en ansat af Andelsforeningen.
Jeg vil tilføje at jeg selv har brugt lang tid på at kunne få lov til at købe en andel i foreningen og selvfølgelig gerne ville købe nabolejligheden som jo bare står tom.

Er der noget jeg kan gøre?
eller er det ikke ulovligt ikke at have nogen boende i sin lejlighed i ihvert
fald 5 år?
Har jeg i det hele taget nogle rettigheder som vicevært, når jeg ser sådan nogle ting ske??

Mvh
Mette
Mvh
Mette
m_hansen20
Novice
Novice
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: 26/05/2004 15:07
Geografisk sted: København, Østerbro

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 16/02/2005 22:57

Bestyrelsen bør tage sig af sagen.
Vedtægterne indeholder formentlig bestemmelse om at andelshaverne skal bebo deres lejligheder. Se f.eks. i normalvedtægten
http://www.andelsbolig-debat.dk/Normalvedtaegt1988.htm
§ 3, Stk. 3. Hvert medlem må kun have brugsret til en bolig og er forpligtet til at benytte denne, jf. dog § 12.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg


Tilbage til Udlejning og lejere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster

cron